Nekromanti Gruppdynamik?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,592
Location
Ereb Altor
Det finns lite spel som har olika typer av gruppresurser, som Wicks riddarspel, trust pool i Conspiracy of Shadows m.m.

Men, hur funkar det här i spel? Ger det avsedd effekt?

Jag funderar alltså på om det kan vara någon slags "oganisationsmätare" för Revolver, typ ett värde för institutionens resurser samt något som spelarna aktivt kan bidra till för att skapa någon slags Vi-känsla. Men egentligen är frågan generell.

Är det någon som har provat det här?
 
Är på väg att starta igång en liten kampanj med CoS och Delta Green sammanslaget, där hade vi tänkt använda trust precis så som du beskriver, som en resurs från karaktärens anställning som FBI-agent. Handlar karaktären mot direktiv och följer order minskar poolen, om karaktären offrar sig för byrån och väljer bort att slåss mot hotet från Karotechia eller MJ12 så finns det en möjlighet att bygga upp poolen...

...men, som svar på frågan, vi har inte börjat spela än så vet faktiskt inte riktigt hur det hela fungerar. Men återkommer så snart vi testat det i spel.
 
Inspectres handlar om företaget, där varje äventyr består av ett visst antal tärningar som man får i belöning. Dessa fördelar man sedan på företagets resurser, som i sin tur kan boosta på rollpersonernas egenskaper under strid. Fast det är ingenting som direkt känns "företagigt". Det hade lika gärna kunnat vara en ledare, tron till gud eller något annat.

Stjärnornas krig har en mekanism där skeppet har ett rollformulär och man kan bygga ut skeppet med hjälp av erfarehetspoäng. Detta medför att spelarna direkt får ett band till rymdskeppet då de har lagt ned resurser på det, annat än pengar. Så när någon skjuter på skeppet blir det personligt för det är "mitt skepp" som de jävlarna skjuter på.

/Hans spelare funderar på ett piratspel i stil med Pendragon, där man spelar ut skeppets historia med olika besättningar och där endast skeppet får erfarenhet efter varje scenario
 
/Hans spelare funderar på ett piratspel i stil med Pendragon, där man spelar ut skeppets historia med olika besättningar och där endast skeppet får erfarenhet efter varje scenario
Få dem att göra det spelet. Det låter ju astufft.

/Pilzeman, OT schmOT.
 
The Mountain Witch har ju en väldigt snygg trust-mekanik. Ju mer någon litar på någon annan desto mer nytta får den av att få hjälp av den men desto hårdare förlorar man om man blir förådd. Liksom, det är konstigt att ha en trust-pool, vänskap och samarbete är något som växer ju mer det används.
 
Wilmer said:
Liksom, det är konstigt att ha en trust-pool, vänskap och samarbete är något som växer ju mer det används.

Ja, förräderi är inget centralt tema i Revolver, och kanske inte ens vänskap eller samarbete men jag undrar om det inte kan kännas befogat ändå med tanke på att rollspel är en gruppaktivitet.
 
Back
Top