Nekromanti Grunschans???

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Hej svejs....

Har tagit upp detta tidigare...

Men hur har ni löst problemet med Baschanserna???
Jag tycker att det är en klar miss att det inte finns med något sådant....

Hur har ni löst det???

Själv använder jag mig av ett system som påminner mycket om det som fanns i EDD..Med Grundegenskapsgrupper osv....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Jag spelar inte DoD6 men använder följande system:

GE BC
1-2 -6
3-4 -5
5 -4
6-7 -3
8 -2
9 -1
10-12 ±0
13 +1
14 +2
15-16 +3
17 +4
18-19 +5
20-21 +6

BC "försvinner" inte in i FV utan räknas alltid in i CL innan man slår. (För att tillämpa korrekt Target-terminologi).
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Baschanser behövs egentligen inte så mycket, det visade ju mest att man kunde det något...men inte så mycket.

Men å andra sidan så slår man ju aldrig för saker man gör av rutin. Att hoppa hage har ingen dött av eller gjort sig illa av, om det nu inte är en kniv med spetsen som ligger på marken just där man landar...

När man slår är ju när man gör en sak som inte är rutin, att hoppa över ett stup t.ex. Då kan man se det på t.ex. följande sätt:

Johan står framför ett stup (har inte Hoppa, och ingen baschans), stupet är mycket djupt, och 2 meter brett.

Johan vet sin begränsning i att hoppa, och vågar inte det. (enda undantaget att få Johan att försöka hoppa skulle jag tro är att han har en massa förföljare hack i häl, men ett sådant läge är det så stressat, att han med största sannolikhet ändå misslyckas, eftersom han skulle fått så mycket minus i svårighetsgrad att värdet ändå hamnat på 0 eller negativt).

Johan i detta fall har Klättra 12, så han väljer att klättra ned kanske, eller så försöker han att knata runt om han nu nödväntigtsvis vill över...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Grunsssschans???

Jag tycker att ditt system "Riddaren" var väldigt dåligt.
OM man nu skulle försöka hoppa så borde det i alla fall gå på Smi med en kraftig modifikation kanske delat på 4 eller så.
(fast då blir det ju som en baschans i alla fall).
För om nu karaktären Johan inte har klättra så blir han helt konfunderad när han kommer fram till ett träd (ett sådant som det är så pass svårt att klättra i så att det krävs ett slag), och han borde ju ha en chans om han försöker.
Man skall förvisso inte få Baschanser för saker som kräver mycket teknik och kunnande, exempelvis att dyrka upp ett lås eller liknande.

Only dead fish float with the stream.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Grunsssschans???

Jag tycker reglerna som finns funkar utmärkt.

BC har alltid funkat så att det tillämpas i det man sysslar med i yrket. Alltså allt man pillat lite på ytan på men kanske inte pluggat ordentligt och får därför BC.

Dock tycker jag det är dumt med "sekundära" färdigheter som man inte får BC i. Det man lär sej börjat man ju ta åt sej av och borde då få tillämpa sin IQ/Smidighet/Whatever på det också. Jag har således skrotat olika typer av färdigheter när vi spelar och har bara just "färdigheter". Yrkesfärdigheterna är helt enkelt de du får skriva upp från början pga att de kommer från ditt yrke. Efter det kostar alla färdigheter lika mycket.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Grunsssschans???

Det var lite snabbt...men att använda grundegenskaperna istället blir fel...att Hoppa, Johan har SMI 16, skulle innebära att han har 16(!) i Hoppa.

Då är det bättre att ta grundegenskapen och dividera med 4 eller 5, dvs chans att lyckas 3-4, beroende på vilket man delade med.

Men då kommer frågan, Johan vän, Mikael, han har faktiskt köpt färdigheten Hoppa, visserligen till 2. Hur bra skall han hoppa? Har han 2 i Hoppa, eller 3 i Hoppa (har SMI 12, delat med 4 = 3)?

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Om du skulle ta och läsa inläggen innan du svarar.

Då är det bättre att ta grundegenskapen och dividera med 4 eller 5, dvs chans att lyckas 3-4, beroende på vilket man delade med.

Jag skrev i inlägget "Smi kanske delat på 4 eller så" (ja något liknande skrev jag i alla fall)...
Och jag trodde allt att du skulle förstå vad jag menade.. men *suck* tydligen inte...

Fast du har rätt.. Det blir komplikationer att förklara varför hans vän Mikael är sämre.. Och om man läser Inlägget (det som jag skrev och som du tydligen inte läst) så erkänner jag att det blir en standard baschans (att alla skall få sin smi delat på 4 i hoppa exempelvis.)

Only dead fish float with the stream.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Grunsssschans???

Jag tycker du tänker fel (usch va jag skriver inlägg nu då)

Du glömmer att varje tärningsslag görs mot normal svårighetsgrad, och då bör man nog ha minst SMI i det. Alltså att hoppa sin egen kroppslängd framåt som jag tror det står i reglerna. Fast det BÖR man verkligen inte slå för, för då betyder det att osmidiga personer inte ens kan hoppa sin egen längd. Kanske stämmer iofs om man är överviktig... um... spånar...

Att sen börja minska denna CL är självklart ju längre avståndet blir. T.ex. genom att dividera eller följa svårighetstabellen.

Det är rätt dumt att ha såna där kroppsliga förmågor som hoppa, lyssna mm som färdigheter eftersom alla färdighetsvärden ska innebära en normal svårighet och det funkar inte på dem.

Äh vafan orka.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Läst har jag

Och för att få det att passa i det jag skrev var det bäst att få med det där, vilket jag redan innan jag skrev inlägget hade tänkt göra.

Men nu finns ett förslag från Riotminds också.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
hoppa och BC

man borde inte ha en färdighet hoppa alls! med rätt teknik kan man i och för sig komma lite längre, men inte så långt som det står i beskrivningen (sin längd + diff.värdet i decimeter eller något...). Nej, basera hoppa enbart på smidighet, ev även på psy om man måste hoppa över ett djupt stup... jag tycker att det är jättebra att riotm. har fixat det här, färdigheter som hoppa, klättra, ragga, osv borde vara "inbakade" i grundegenskaperna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Alla husregler är bra förutom de dåliga

Så tycker jag och det står jag för.

Om en person har en husregel som denne tycker funkar så bra.
Denne kan då förmedla sig till detta till andra.
Men måste de andra <EM>kommentera</EM> det?
Jag menar, är det en husregel så är det, ingen annan behöver använda det (därav lite av namnet)

/[color:green]Han</font color=green> som just nu lyssnar på RMB
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Grunsssschans???

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>BC har alltid funkat så att det tillämpas i det man sysslar med i yrket.<p><hr></blockquote><p>
"Alltid?" Nähädu. I riktiga DoD, d v s Expert, så var baschanserna helt oberoende av yrket. Vissa färdigheter hade man BC i, andra hade man inte. De som hade BC var sådana som alla kunde lite grand i, som vapenfärdigheter, Hoppa, Smyga, Fiska, Första hjälpen o s v. Dessa fick man sin grundegenskapsgrupp i från början.

Ännu längre tillbaka, i DoD v2/3 då man hade procentsatser i färdigheterna fungerade GC (grundchans, givetvis) så att man hade sin grundegenskap i procent på dessa färdigheter, avrundat till närmaste 5%. Hmm... man kanske skulle plocka fram sitt gamla drakar och spela lite nån gång.

Hur det var i ur-Drakar vet jag inte, men jag misstänker att vissa färdigheter hade en fast grundchans, ungefär som det är i Call of Cthulhu (eftersom Call är det spel som ligger närmast ur-Drakar idag).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Grunsssschans???

Sorry, jag tänkte inte maximalt... :gremsmile: Har bara spelat med riktiga expertreglerna några få gånger då det tar oändligt med tid och lidande.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Lyssna

Jag tycker inte lyssna borde vara en färdighet.
Förvisso så kan man lära sig att uppfatta olika ljud bättre (särskilt blinda personer.. döva sägs ha svårigheter med detta)men det är knappast något som man normalt "tränar" på.


Only dead fish float with the stream.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Grunsssschans???

För allmänna handlingar, det vill säga sådant som de flesta klarar av att göra i vardagligt liv, som att klättra upp för ett träd eller dylikt så använder man ett grundegenskapsslag, det vill säga hela värdet på grundegenskapen.
Färdigheter används bara när det är ABSOLUT krav på att man har ERHÅLLT träning i vad det nu är man ska företa sig för att ens ha en liten chans att lyckas.

Ett system som fungerar alldeles utmärkt, det gäller bara att SL använder sunt förnuft för att bedömma vad som en normal människa klarar av att göra.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Lyssna

Förvisso så kan man lära sig att uppfatta olika ljud bättre (särskilt blinda personer.. döva sägs ha svårigheter med detta)

Nu var du ju riktigt rolig (nej, det är inte ironi), kan du inte vara det istället för att hälla spyor över saker och ting bara för din njutning? Jag menar, nu fick jag några sekunders nöje av att läsa ditt inlägg, och jag var säkerligen inte ensam. Helt trist har man inte själv heller när man skämtar.

/Azagthoth
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Lyssna

Helt otroligt. Där var ett vettigt inlägg som jag t.o.m. håller med.
Lyssna borde vara IMHO en grundegenskap som heter typ "Iakttagelseförmåga", där även Upptäcka fara eller FDT borde vara inkluderade.

De som nu kanske tycker att Upp. fara kan och FDT kan förbättras genom erfarenhet så kan jag säga att grundegenskaper kan man höja med HP som man i regel får efter ett tag.

/[color:green]Han</font color=green> som gjorde om DoD och fick 18(!) grundegenskaper (kör dock inte med det, kanske någon gång i framtiden)
 
Top