Nekromanti Grundforskning

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag har spelat litet (hmm, rätt mycket) Dungeons & Dragons 3 (D&D) på sistone. Det jag förundrats över är hur ofta jag och mina medspelare hakar upp oss på färdighetsslagen (om man får kalla dem så). Om någon missat det så består de av 1T20+relevant egenskap som skall överstiga en svårighetsgrad. Denna typ av beräkning borde ju vara rätt trivial men den tar förvånansvärt lång tid.

Jämför man med tiden då jag spelade Drakar och Demoner (DoD) med en massa husregler som behövde differensen vid färdighetsslag tycker jag att det känns som om D&Ds variant är mycket mer betungande. Hur kan det vara så? Additioner (som det är i D&D) brukar ju anses vara mycket snabbare och enklare att genomföra än subtraktioner (som när man behöver differens i DoD)...

Jag funderade litet mer på detta och skrev även ett litet program som ställde enkla huvudräkningsfrågor till mig och samlade in data om hur lång tid det tog mig att lösa olika typer av problem. Det jag fann var att _storleken_ på de inblandade siffrorna verkar ha större betydelse än operationen i sig. m.a.o: det gick mycket snabbare att beräkna subtraktioner när alla inblandade tal var mindre än 20 än att addera två tal mellan ett och 20 (där resultatet kan vara så stort som 40).

Nu är ju dessa resultat enbart baserade på mig själv vilket gör dem en aning suspekta... däremot vore det ju rätt intressant om det stämde, eftersom det skulle innebära att en mekanik med "Fv-T20 > x" skulle kunna vara snabbare än en med "Fv + T20 > y".

Återkommer när jag lyckats lura fler människor att genomgå mitt lilla test :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mattelektion

"Nu är ju dessa resultat enbart baserade på mig själv vilket gör dem en aning suspekta... däremot vore det ju rätt intressant om det stämde, eftersom det skulle innebära att en mekanik med "Fv-T20 > x" skulle kunna vara snabbare än en med "Fv + T20 > y"."

Jag kanske har spelat för mycket yatsy genom mina dagar, men jag har faktiskt inte märkt av "Vindhand-effekten". För min del spelar inte storleken på summan av en addition någon större roll såvida vi inte rör oss med tresiffriga tal eller större.

Som en ren väntjänst så bidrar jag med en mattelektion:

<A HREF="http://www.crosswinds.net/~martinwinkler/new_maths.html" target="_new">http://www.crosswinds.net/~martinwinkler/new_maths.html</A> - Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Mattelektion

För min del spelar inte storleken på summan av en addition någon större roll såvida vi inte rör oss med tresiffriga tal eller större.

Mjo, det kan ju vara ren inbillning från min sida... även om det känns rimligt på något vis att de riktigt små talen, där det är ren mönsterigenkänning som gäller, går snabbare än de litet större...

Nåja, jag skall testa det på 10-20 pers och kolla om det har någon verklighetsgrund...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: Mattelektion

Det <EM>kan</EM> ju bero på vilket rollspel man först spelade. Om man spelat DoD i 5 år är man bra på subtraktioner, tal mellan 0-20 samt 2:an och 3:ans gångertabell. Om man däremot spelat WEGs SW så är man en jävel på räkna ihop T6:or.

"<EM>För min del spelar inte storleken på summan av en addition någon större roll...</EM>"
Om man tittar lite på talen. Överskrida till ett annat 10-tal brukar vara jobbigare. 13+8 tar längre tid än 13+4.
I DoD så överskrider man (oftast) bara ett 10-tal, nämligen 10. I D&D så går man inte bara över från 9-10, 19-20 och 29 -30 utan man kan även gå över från 19-30 (ex. 13+18) vilket resulterar i lite längre uträkning. Tiden kanske inte är såå stor men ändå avgörande, säg kanske 0,5s extra/uträkning.

/[color:green]Han</font color=green> som alltid haft lätt för matte
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Mattelektion

Det kan ju bero på vilket rollspel man först spelade. Om man spelat DoD i 5 år är man bra på subtraktioner, tal mellan 0-20 samt 2:an och 3:ans gångertabell. Om man däremot spelat WEGs SW så är man en jävel på räkna ihop T6:or.

Det är nog rätt sant... Jag kanske borde söka upp icke rollspelande försökspersoner...

Överskrida till ett annat 10-tal brukar vara jobbigare. 13+8 tar längre tid än 13+4.
I DoD så överskrider man (oftast) bara ett 10-tal, nämligen 10. I D&D så går man inte bara över från 9-10, 19-20 och 29 -30 utan man kan även gå över från 19-30 (ex. 13+18) vilket resulterar i lite längre uträkning. Tiden kanske inte är såå stor men ändå avgörande, säg kanske 0,5s extra/uträkning.


Mjo, men den där halva sekunden blir gärna litet längre sent på natten när man är trött och har hjärnan full av annat... därför vill jag gärna ha så simpla beräkningar att det kan gå helt på automatik. :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Mattelektion

Mjo, men den där halva sekunden blir gärna litet längre sent på natten när man är trött och har hjärnan full av annat... därför vill jag gärna ha så simpla beräkningar att det kan gå helt på automatik. :gremsmile:

Jo, är det inte jävla skönt när det bara flyter på? /images/icons/smile.gif



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Re: Mattelektion

Vem bryr sig.... Jag bara räknar. Men ändå köp en miniräknare.... om du tycker att matte e svårt/images/icons/frown.gif
 
Top