Nekromanti Grisodlarfantasy

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Go'dagens!
Jag är ny här på forumet och tänkte i all blygsamt göra en opinionsundersökning för den typ av rollspelande som ligger mig närmast hjärtat - nämligen grisodlarfantasy. Då denna form av rollspel är svår att definiera (det är mer en känsla) ger jag bara några karaktäristika och hoppas att mina tankar känns igen. Först måste jag tillägga att jag spelar utan system dvs utan regler (friform) och med en egen värld. Grisodlarfantasy utspelar sig mycket i vardagen (få drakar och magiska grunkor med andra ord). Betoningen ligger på rollspelande och moraliska konsekvenser. Spänningsmomenten ligger på en "lägre" nivå (man räddar byäldstens dotter från rövare istället för prinsessan ur mörkerfurstens klor) och rollpersonerna rör sig oftast i samhällets lägre skikt. Sedan måste man ju vända upp och ner på allt detta någon gång för att situationen inte ska bli alltför förutsägbar. Jag kallar det grisodlarfantasy, andra socialrealistisk fantasy - men det tycker jag låter tråkigt!

Så min uppmaning lyder: känner Du Dig träffad, är det den här sortens rollspel Du älskar - gör Din röst hörd. Tillsammans står vi grisodlare starka!

Skjut om möjligt upp det Du ska göra till morgondagen, ty då är det kanske inte längre nödvändigt.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tja, khelataar brukar väl räcknas till grisodlarfantasy i så fall gillar jag grisodlarfantasy iaf.

Per
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
low?

Grisodlarfantasy har jag aldrig hört talas om. Men det du beskriver låter som typ lowfantasy. Frågan är väl om det egentligen är fantasy när den är SÅ low.

Hur som helst, socialrealistisk ROLLSPEL kan det ju vara ändå, oavsett om det finns drakar eller ej.
Jag körde mycket sånt förut. Dessutom brukar det bli så när vi improviserar äventyr..
Det är skönt att koppla av med...

- Zire
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Re: low?

Det är möjligt att jag myntat termen grisodlarfantasy själv men jag är nästan säker på att jag läst om det någonstans. Vad gäller low fanatsy eller inte har jag svårt att yttra mig då jag sedan en lång tid bara kör egna systemlösa rollspel men ger någon mig utförliga exempel ska jag nog kunna precisera definitionen. Grisodlarfantasy är för mig väldigt mycket att rollpersonerna ska få uppleva och upptäcka en fantastisk värld och då är det mycket enklare om händelseutvecklingen mestadels utspelar sig under vardagliga förhållanden.

Skjut om möjligt upp det Du ska göra till morgondagen, ty då är det kanske inte längre nödvändigt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Sinkaduser

Just nu känns det lite dumt att ha sina Sinkaduser hos föräldrarna... Men första gången jag stötte på uttrycket "Grisodlare" var i nån artikel där, vill minnas att den handlade om olika spelstilar. Hmm, var det kanske Rubicon, nä visst var det Sinkadus?

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: low?

"Det är skönt att koppla av med..."

Va? När man vill koppla av ska man bonka!
Tyvärr har jag ingen krigar-RP just nu, så jag får nöja mig med att stå på avstånd med slungan.

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Sinkaduser

Jag har för mig att det var Anders Blixt som myntade uttrycket.

Don Kennetho
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sinkaduser

<I>Jag har för mig att det var Anders Blixt som myntade uttrycket</I>

Han har myntat både grisodling och low fantasy - den senare var i Rubicon (i en artikel om Khelataar), ingen aning om den första.

--
Åke
 
Top