Nekromanti Greppa i Slagsmål

CeeAge

Veteran
Hej alla Eonälskare!
Jag är relativt ny i Eonvärlden och har lite frågor kring grepp
inom slagsmål. Vad gäller för svårighetsökningar / minskningar?
Vad gäller om man greppar tillbaka?

quisling

Warrior
Svårighetsökningarna gäller med antalet handlingar som du som anfallare försöker dig på, så två försök samma runda ger svårighetsökning på båda attackerna.

Men här finns det lite spelrum för kreativitet med reglerna. OM jag gör två greppanfall och det första träffar, FÅR jag då göra en manöver typ Låsa eller Välta med mitt andra greppanfall? Ja svarar Quisling, men det finns inget stöd för det i Boken.

Om du är greppad så sitter du i skiten. Du har svårighetsökningar på det mesta och anfallare har lättare att spöa dig. Jag återger inte tabellsvårigheterna, men de är inte svåra att hitta.

Motgrepp är det bästa försvaret och det lyckas automatiskt (men räknas som en handling). Då är ni båda greppade och då blir fighten jämnare, om ni är jämnstora i alla fall. Då gäller alla svårighetsökningar OCH minskningar för er båda. Att ta Vinit och vara anfallare blir A och O.

Problemet som alltid är om någon av kombattanterna har en kompis som lägger sig i striden. Det är fegt att hålla fast någon och låta kompisen slå/hugga/sticka/krossa... men förbaskat effektivt.