Troberg
Sinister eater
Som en syskontråd till den om vad det kostar att göra rollspel, tipsa om era gratisverktyg som ni använder. Nämn gärna om det är open source också.
Mina:
* Linux. Har två maskiner kvar i Windows, men kommer att lämna när de pensioneras. Open source.
* OnlyOffice. En officesvit som lätt matchar MS Office. Open source.
* Obsidian. För anteckningar, men det är här jag också skriver all text. Den gör kanske inte så mycket som inte andra anteckningsverktyg gör, men den gör det så mycket friktionsfriare. Gratis, men inte open source.
* Pandoc och ImageMagick. Program för att konvertera och manipulera dokument och bilder batchmässigt. Open source.
* Krita. Grafikprogram. Open source.
* GIMP. Bildbehandling, ganska likt Photoshop. Open source.
* FocalBoard. En lokal Trello. Open source.
* Lintalist. Ett verktyg för att infoga återkommande textsnippets. Open source.
* Scribus. Layout. Open source.
* InkScape. Vektorgrafik. Open source.
* Affinity. Bildbehandling och layout. Inte open source (tror jag).
* OpenSCAD. Egentligen ett scriptbaserat CAD, men jag använder det för att göra procedurell 2D-grafik också, samt databasbaserade saker, typ kortOpen source.
* Zettlr. En editor för markdown. Egentligen inte så kraftfull, men av någon anledning gillar jag den. Open source.
* CopyParty. För att komma åt mina grejor utifrån vid behov. Open source.
* Ultimate Paint. När jag vill ha pixelpetande, för tex symboler. Tror den är open source.
* 7Zip. Packa filer. Har kommandovarianten som sista ledet i min tool chain för att skapa nedladdningsbara zippar. Open source.
* Notepad++. Texteditor. Windows. Open source.
* Kate. Texteditor. Linux. Open source.
* File Converter. Konvertera filer mellan typ alla format med ett högerklick. Open source.
Jag tror det är det mesta som på något sätt är involverat i mitt spelskapande. Era tips?
Edit: Ska också tillägga att allt det här kan köras på en 10 år gammal maskin man fått från någon släkting som tänkte slänga den, så länge som den har OK minne (säg, 16 GB).
Mina:
* Linux. Har två maskiner kvar i Windows, men kommer att lämna när de pensioneras. Open source.
* OnlyOffice. En officesvit som lätt matchar MS Office. Open source.
* Obsidian. För anteckningar, men det är här jag också skriver all text. Den gör kanske inte så mycket som inte andra anteckningsverktyg gör, men den gör det så mycket friktionsfriare. Gratis, men inte open source.
* Pandoc och ImageMagick. Program för att konvertera och manipulera dokument och bilder batchmässigt. Open source.
* Krita. Grafikprogram. Open source.
* GIMP. Bildbehandling, ganska likt Photoshop. Open source.
* FocalBoard. En lokal Trello. Open source.
* Lintalist. Ett verktyg för att infoga återkommande textsnippets. Open source.
* Scribus. Layout. Open source.
* InkScape. Vektorgrafik. Open source.
* Affinity. Bildbehandling och layout. Inte open source (tror jag).
* OpenSCAD. Egentligen ett scriptbaserat CAD, men jag använder det för att göra procedurell 2D-grafik också, samt databasbaserade saker, typ kortOpen source.
* Zettlr. En editor för markdown. Egentligen inte så kraftfull, men av någon anledning gillar jag den. Open source.
* CopyParty. För att komma åt mina grejor utifrån vid behov. Open source.
* Ultimate Paint. När jag vill ha pixelpetande, för tex symboler. Tror den är open source.
* 7Zip. Packa filer. Har kommandovarianten som sista ledet i min tool chain för att skapa nedladdningsbara zippar. Open source.
* Notepad++. Texteditor. Windows. Open source.
* Kate. Texteditor. Linux. Open source.
* File Converter. Konvertera filer mellan typ alla format med ett högerklick. Open source.
Jag tror det är det mesta som på något sätt är involverat i mitt spelskapande. Era tips?
Edit: Ska också tillägga att allt det här kan köras på en 10 år gammal maskin man fått från någon släkting som tänkte slänga den, så länge som den har OK minne (säg, 16 GB).
Last edited: