Gratis alternativ till OneNote?

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Hej!

i jobbet använder jag OneNote och gillar det.
dockhar jag inte office-paketet på hemmadatorn. Kan någon tipsa om ett bra alternativ, gärna gratis?

Jag fick tips om Simplenote, nån som har erfarenhet av det?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Notion är bra men Obsidian är bättre om du inte måste ha en cloudbaserad lösning (eller om du kan använda drive eller dropbox).
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,505
Location
Göteborg
Jag har använt Evernote i många år och det funkar bra. Senaste versionen har varit lite buggig däremot, så jag håller på att migrera till Bear. Det påminner väldigt mycket om Evernote, men är lite fiffigare och har lite snyggare gränssnitt. Rekommenderas. Annars är nykomlingen Craft Docs riktigt vass, men då får du nog betala lite varje månad.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Nu vet jag inte hur det ligger till kostnadsmässigt, för jag har inte använt Windows sedan XP var nytt, men ett lite "dolt" krav är väl att du måste ha Windows. Är det gratis också numera?
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Nu vet jag inte hur det ligger till kostnadsmässigt, för jag har inte använt Windows sedan XP var nytt, men ett lite "dolt" krav är väl att du måste ha Windows. Är det gratis också numera?
Det är i alla fall gratis på Mac och Android. Linux har jag ingen koll på (men det går nog bra där också).

Men Windows är oftast inte helt gratis.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,439
Location
Stockholm
Min erfarenhet är att gratis alternativ ofta är dåliga, en del av ett stort ”paket” (office, Google etc) eller har oklar affärsmodell/datahantering.

Just nu testar jag Craft Docs. Verkar bra!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,505
Location
Göteborg
Kul! Berätta gärna hur det går.

Jag gillar de olika sätten man kan strukturera anteckningar på i Craft Docs - utan att det blir krångligt (som i Notion). När jag har skrivit ner en idé så fortsätter jag ofta bara att fylla på med mer text i några dagar/veckor. Rubriker, punktlistor och tabeller ligger huller om buller.

I Evernote blir det väldigt långa anteckningar med tiden och riktigt krångligt att hitta saker. Och för att göra texten användbar måste jag börja på ett nytt dokument, ett ”findokument.”

Men i Craft Docs är det lätt att flytta runt hela textblock, gömma saker i drop-downs eller samla block på en egen sub-page. Jag kan forma textstrukturen efterhand, när den behövs, och gradvis vaska fram den färdiga texten ur alla lösryckta idéer.

Från brainstorm till färdig artikel blir en mer kontinuerlig process, där idéskedet och textproduktion inte skiljs åt. Idéprocessen blir skrivprocessen - det passar mig väldigt bra.
 
Top