Gothcon Starter Kit

verlandes.

rollspelskollektivet
I år ser ut att bli mitt första GothCon - jag är rätt grön inför större konvent och undrar om någon kan erbjuda lite handledning.
  • När släpps biljetter, och hur stor är risken att de tar slut?
  • Hade 1½ dag räckt för en uttömmande konventupplevelse eller borde man gå "all in"?
  • Hur lätt är det att hitta ett spel, föranmäler man sig innan eller kan man spontant trilla in i ett spelbord?
  • Hur mycket fokus finns på förlag och försäljning, bör jag ha med en tom väska som jag kan fylla med böcker/prytslar?
  • Vad får jag inte missa?

Platser till själva Gothcon brukar inte ta slut
* Rollspel är generellt förbokning i väldigt god tid i förväg som gäller om du vill ha en plats på de som anordnas "officiellt".
* Indierummet är drop in för spelande, så där är det bara att komma, vänta på en plats och spela-
* Andra spel (brädspel) är ganska lätta att komma in i lite spontant.

När programmet börjar bli klart, så blir det lätt att se vilka aktiviteter som kräver förbokning och inte.

* Försäljningsmässigt finns en del...trevligt att gå runt och titta på....sen hur mycket tom väska du behöver hänger mer på vad du redan äger och vad du Villhöver :)
(Även vilka som ställer ut står på hemsidan när det är klart)

• Hur lätt är det att hitta ett spel, föranmäler man sig innan eller kan man spontant trilla in i ett spelbord?
Jag önskar verkligen att det vore enklare att få till spel på Gothcon utan att behöva göra det i Indierummet. All respekt åt gänget där, men det passar inte alla.

Det är lite trist att det inte finns något mellanting mellan "sitta med alla andra i indierummet" och "hela maskineriet med att arrangera ett äventyr, med att hitta en massa spelledare och styra upp grejer".

Sorry, det är en sån där grej som stört mig rätt länge nu med Gothcon. Jag tror att en av anledningarna till att det inte finns fler rollspels-arr är hur mycket jobb det verkar vara rent praktiskt. Det går liksom inte att själv som SL eller spelskapare slänga ihop ett konventsäventyr och sätta sig och köra nånstans…

(Om nån vill styra upp något av mina spel på konvent, kör! Jag kan hjälpa till om det behövs, men jag kommer aldrig någonsin orka arrangera själv)

Jag önskar verkligen att det vore enklare att få till spel på Gothcon utan att behöva göra det i Indierummet. All respekt åt gänget där, men det passar inte alla.

Det är lite trist att det inte finns något mellanting mellan "sitta med alla andra i indierummet" och "hela maskineriet med att arrangera ett äventyr, med att hitta en massa spelledare och styra upp grejer".

Sorry, det är en sån där grej som stört mig rätt länge nu med Gothcon. Jag tror att en av anledningarna till att det inte finns fler rollspels-arr är hur mycket jobb det verkar vara rent praktiskt. Det går liksom inte att själv som SL eller spelskapare slänga ihop ett konventsäventyr och sätta sig och köra nånstans…

(Om nån vill styra upp något av mina spel på konvent, kör! Jag kan hjälpa till om det behövs, men jag kommer aldrig någonsin orka arrangera själv)
Det är en stor del till att jag anordnade först Sweden Rolls Con och sedan en bunt Munkcons efter det...
Just för att Gothcon var så ospontant i rollspelandet. Jag hade förberett en massa saker att kunna spelleda med någon "pick up n play" grupp.... Men det fanns inget sådant alls...

Vi var lite sent ute i förrfjol, när vi var på vårt första Gothcon, så vi fick nöja oss med ett spelpass. I år kommer vi att försöka boka så snart passen släpps.

Håller med om att det hade varit trevligt om de kunde ge möjlighet till mer pick up n play :)

Håller också med om att en Gothconmugg är ett måste :) Kaffe måste man ju ha!

Några korta svar medan jag kokar soppa:
  • Jag törs inte gissa när biljetterna släpps men antagligen hyfsat snart eftersom arrangörsanmälan stänger idag. Så vitt jag vet brukar konventsbiljetterna inte sälja slut. Däremot brukar rollspelspassen, som bokas i förväg, bli fullbokade snabbt. Om du inte själv vill boka rollspelspass och dra ihop lag brukar det finnas möjlighet att hoppa in i lag som söker spelare, antingen här på forumet eller i samband med att spelpasset startar.
  • Om en och en halv dag räcker beror helt på. På den tiden sitter du botanisera i bland utställarna och antagligen spela ett pass eller två. GothCon erbjuder dock mer spel än så. Fenix Awards kan också vara internationell att kolla in. Dessutom finns en spelauktion som jag aldrig besökt men jag tror att den är bra för att fynda grejer du inte visste att du behövde.
  • Rätt mycket fokus på förlag och försäljning skulle jag säga. Du vill antagligen ha åtminstone lite plats tillgänglig i din väska.

Som redan nämnt så kommer Indierummet vara på plats och vi kör rollspel på drop in. Våra rollspel fokuserar oftast på relationsdraman och karaktärsspelande, exempel på spel vi brukar ha med oss är: "Follow", "Svart av kval, vit av lust", "Utpost", "Nostalgi" och "Gastkammaren".
För lite mer info se: Indierummet.se, där finns det även en länk till vår discord.

Stockholm Kartell hade ju OSR-hörnan ett tag, vilket också var dropin. I takt med att spelmakeriet ökade blev det Kartellhörnan, med betydligt färre tillfällen. Men även det var ju ganska nischat.

Den som skulle arrangera någon form av GothMunkCon förtjänar bragdmedalj.

Back