GothCon-Mästerskap i Drakborgen: Ath Ungols Hemlighet (DoD23) 2026

pellejones

Grisodlare

GothCon + Drakborgen Ath Ungols Hemlighet = Turnering!​

00.png
I år hölls det första
av vad jag hoppas blir ett återkommande event på GothCon, nämligen mästerskap i Drakborgen till DoD23. Här är min försök att göra återberättelse som arrangör och moderator av eventet. Jag fick boken i handen för första gången från tryckeriet den 1 april 2025, vi körde den första turneringen den 26 april 2025 på Alphaspel. Men GothCon kändes verkligen som det givna konventet att arrangera detta på!

Upplägg
Sex lag om fyra spelare tävlar om att få mest skatter, slåss, överleva fällor och viktigast av allt - komma ut levande från Drakborgen!

Det blev fem lag då folk föll bort, som det alltid blir på större event. Turneringen pågick i 3 timmar i realtid. Spelarna hade samma scenario och samma karaktärer vid varje bord. Spelledarna hade fått en PDF av äventyret i förväg och vi tog en kvart till att prata ihop oss om eventuella frågetecken innan vi började [I efterhand skulle vi nog behövt en timme till att verkligen reda ut smågrejer, men det förutsätter att alla också tagit sig tid att lusläsa äventyret vilket inte behövs för att spelleda det]. Spelet är upplagt för att vara nybörjarvänligt vilket märktes då fler av de som anmält sig aldrig spelat Drakar och Demoner 23 tidigare. Exakt vad som ger poäng och inte får spelarna aldrig veta. Däremot får spelarna veta att: "Ni får poäng för att utforska sektorer, lösa pussel, besegra monster, men framförallt för att ta med er skatter ut ur skattkammaren! Skatter är dock personliga och kan inte flyttas mellan spelare.". Med denna kunskap [och lite till så klart] gav de sig in i sin tre timmar långa färd för att utforska, skratta, gråta och allt däremellan.

11.png

Turneringen hölls på Schillerska i gymnastiksalen.
Första intrycket från mig var "Det här var en trist sal att ha en turnering i... och hur ska jag lösa timern?". Sedan såg jag att det fanns en projektorduk vid ingången, men det var lite otympligt. Från ingenstans dyker en Magnus upp [Stand-in för GothCon-Arvid som var upptagen med viktigare saker] med en kartongvägg! Perfekt! Nu kan mina spelare se tiden. Jag hade förberett och packat med massor av grejer i min lilla bil. Utöver barn och fru fick så klart all utrustning följa med! Jag hade en mikrofon, en högtalare, laptop och en projektor. Tur var det att jag köpte en fet kabel-linda för det hade inte Magnus. Så klart så glömde jag HDMI-kabeln och behövde skynda mig till Nordstan i Göteborg för att hitta ett Kjell & Co. Detta resulterade i att förberedelser för spelet tog mycket längre tid än planerat. I efterhand tänkte jag "Satan vilken perfekt lokal! Det går ju att klämma in fler lag utan problem!". Något som var väldigt roligt var att även ungdomar var med och spelade. Två föräldrar satt med utan att spela för att bara se vad som hände. Det var mycket skratt och glädje!

Turneringen startar!

Timen klickar igång och en fet 03:00 tickar ner. Spelarna får en dagbok uppläst för sig som berättar om hur en person inte hittade ut då mörkret kröp närmare och närmare. Ett bord tog och läste denna dagbok vid flera tillfällen då de kände på sig att den så klart innehåller ledtrådar till spelet!
01.png

De fem lagen​

Här ser vi hur @Pangarn (bord 1) och @Bestefar (bord 2) leda sina två bord vid den första sektorn. Ingen av dessa spelares karaktärer dog under hela turneringen vilket är otroligt! Spelarna vid bord 1 var också extremt långsamma och försiktiga. Den yngsta i röd tröja var otroligt duktig på att föra fram taktiska beslut. Bord 2 hade mer otur, de fastnade i en fälla där gravitationen vreds om och satt fast där i säkert 10-15 minuter! Mycket skratt vid tappra försök att komma loss! Men till slut gick det.

Bord 1 och Bord 2
02.png
03.png

@Necronauten (bord 3) leder sina spelare till döden (?). Detta bord var det snabbaste bordet, vilket syns tydligt här då de redan lämnat första sektorn! @ROAR master Emil (bord 4) beskriver den första sektorn med otrolig inlevelse. Pappan till en av de två yngre pojkarna skrattade ofta! [Det är killen med den sköna mustaschen på kortsidan. Han hade skitkul!].

Bord 3 och Bord 4
04.png
05.png

Och sist men absolut inte minst hade vi en otroligt viktig person nämligen @nano (bord 5) som på fredag runt kl 9 hörde av sig och sa att han kunde ställa upp som SL! Och tur var det då @verlandes. åkt på magsjuka och den stand in jag ordnade för honom tog fel på dag och trodde att spelet var på lördagen.

Bord 5 (och bord 3 som viftar händer över formuläret i hopp om mer skatter)
06.png
07.png

Vid det här laget har ni säkert noterat att det sitter flera män i randiga tröjor. Dessa gubbar hade anmält sig som ett lag på 6 personer, men det gick ju inte att vara så många. Vi kom överens om att de får dela upp sig på tre bord och tävla mot varandra så klart!

Efter en timme tog vi en välbehövd paus på en kvart.

Spelare passade på att prata med varandra över borden och delade med sig av upplevelser. Vissa skyndade sig till Hemköp på andra sidan parkeringen, då en kafeteria saknades i Schillerska!

Tillbaka vid borden, fyllda med socker var spelarna nu mer pepp än någonsin!

13.png

Två timmar in, endast en timme kvar på turneringen

Spänningen gick att ta på när lagen kommit in till skattkammaren. I skattkammaren behövde spelarna slå en herrans massa T20 för att se om draken varknar. Turneringsreglerna är som följer:
I slutet av varje spelares iniativ slår spelaren 1T20 + ZON-NR + ANTAL SKATTER (alltid minst 2T20). Visar så mycket som en tärning 20, vaknar draken (ej färdighetsslag).

Detta var ju fantastiskt spännande. Som mest slogs det 7 eller 8 tärningar. Karaktärer som hade hjälteförmågan TURSAM (en förmåga som kommer med Drakborgen) fick spendera 3 VP och slå för PSY för att automatiskt få draken att somna om. Bord 2 behövde aldrig använda TURSAM . Däremot behövde Bord 1 göra detta, som du tydligt kan se... För att citera @Pangarn "Det är spännande! Det ser du väl, jag har ju till och med ställt mig upp!". Många bord förlorade spelare i skattkammaren, men som tur är har turneringen ett sätt att få spelarna att komma tillbaka, så ingen behöver sitta av tiden och sura. Dock finns det en fördel med att inte dö - du får mer poäng!

08.png
09.png

Solen gör sig välkommen. Spelarna frågar om jag kan dra för gardinerna. Jag tittar upp på fönstren önskade, noterar den totala avsaknaden av saker att täcka fönstren med och säger "om det fanns gardiner så skulle jag". Som tur var hade spelarna både kepsar, hattar och solglasögon! Med 30 minuter kvar på timern tar sig det första laget ut - Bord 3 (@Necronauten). För att inte göra alla andra nervösa valde de att inte säga något. Inte långt där efter tog sig bord 4 och 5. Bord 1 (@Pangarn ) var inte sist, för det var Bord 2 (@Bestefar). Med 50 sekunder kvar på timern får spelarna panik då @Bestefar drar ut på beskrivningen när de öppnar sista dörren! 30 sekunder på timern och de kommer ut!

10.png

Här följer en kort video på spelandet:

Vem vann?​

Jag glömde så klart att skriva upp poängen, detta har alla fantastiga spelledare säkert koll på men jag vet så klart vilket bord som vann! Det var Bord 2 (@Bestefar) som tog hem vinsten med 1 poäng över Bord 1 (@Pangarn). På 3e plats kom Bord 4 (@ROAR master Emil).

Spelarna som vann fick tyvärr inget plakat, då de hade blivit fel från firman som tryckte dessa. Däremot fick de varsin regelbok till Drakar och Demoner samt årets pin från GothCon. Någon tog ett foto på vinnande laget, det var inte jag, så om du läser detta får du mer än gärna skicka fotot till mig eller posta fotot här.

Allt som allt en fantastiskt rolig turnering! Tusen tack till GothCon för att jag fick chansen att arrangera detta och tusen tack till spelare och spelledarna. Att packa ihop allt tog nog 45 minuter då jag var mosigare än mosigast i hjärnan, vilket gjorde att jag missade Fenix Awards där jag var nominerad i två kategorier med Ath Ungols Hemliget - Bästa tredjepartsprodukt och Bästa Handouts eller Kartor. Jag kammade hem guld i båda (delat guld med Ereb Altor för bästa tredjepartsprodukt)!

Tack för mig och vi ses på GothCon nästa år igen!
- Per (Grottkräl)

12.png

Last edited:
Back