Gojs i uttaget

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Hej WRNU!

Jag har en ganska ny android-lur vars laddning glappar. Man behöver vicka, trycka och meka för att den ska ta laddning i USB-c-uttaget (trådlös laddning fungerar problemfritt). Efter några laddarbyten konstaterar jag att det nog är så att uttaget är smutsigt. Så jag tänker att jag nog borde rengöra det. Men hur? Även om jag inte är någon techno-wizard fattar jag att ljummet vatten och grönsåpa nog är fel lösning. Så vad ska jag använda för att rensa ut gojs ur ett USB-uttag?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Jag är ingen elektroingenjör så jag vet inte om mina råd är bra, men jag tog en till hobby-skalpell / exacto knife, samt en tillspetsad tandpetare. Det kom ut en j-a massa fickludd ur usb3-kontakten och likaså hörlurskontakten. Laddning funkade bättre sen..
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag är skraj för att mekaniskt försöka rengöra uttaget. Tänk om teknikdemonerna som bor i telefonen blir arga om jag petar på dem med en tandpetare. Men värt att testa lite försiktigt kanske.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag skulle undvika metall för att inte riskera att kortsluta något. En ren torr tandpetare bara och använd inte för mycket våld.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Om möjligt, ta ut batteriet innan så klart (men den går väl inte på nya telefoner)
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
244
Sen jag skaffade telefon med usb c uttag behöver jag rensa uttaget från packat fickludd 2-3 gånger om året. Samma lösning som alla andra ovan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Det blev tandpetare. Det verkar inte som att demonerna som sköter tekniken i telefonen har blivit förargade. Mängden gojs jag petade ut skulle kunna mätta en mindre familj i ett år. Tack för tipsen!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Jag använder synålar, men skrapar med ögat och inte spetsen av nålen. Se till att inte repa själva kontakten som finns i mitten men resten av väggarna är OK (för android).

Jag rekommendera alla att köra magnetiska laddare, eftersom då har man alltid en plugg i USB-uttaget så att det inte kan komma in damm.


Pris är runt en hundring per styck. 130-150 om man vill kasta bort pengar. :) För utvecklare behöver man betala mer, då det inte går att överföra filer med dessa.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Smart. Hur är laddhastigheten?
Jag har inte märkt någon skillnad, faktiskt, men det är inte direkt att jag klockat. Jag länkade för övrigt till en slumpvist vald laddkabel; använder en annan. I den jag länkade nu står det exempelvis att den stödjer "high speed data transfer". Jag utvecklar appar och kunde inte överföra filer med den jag köpte.

Det är bra med USB-lampan som lyser - vissa modeller pulserar vid laddning - men det är irriterande om man har en sådan i sovrummet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Tryckluft tycker jag funkar bäst.
När jag har haft problem har det alltid varit ludd i uttaget som gör att kontakten inte går in hela vägen eller något liknande. Det kan åtgärdas med tryckluft, eller med med tandpetare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Hej WRNU!

Jag har en ganska ny android-lur vars laddning glappar. Man behöver vicka, trycka och meka för att den ska ta laddning i USB-c-uttaget (trådlös laddning fungerar problemfritt). Efter några laddarbyten konstaterar jag att det nog är så att uttaget är smutsigt. Så jag tänker att jag nog borde rengöra det. Men hur? Även om jag inte är någon techno-wizard fattar jag att ljummet vatten och grönsåpa nog är fel lösning. Så vad ska jag använda för att rensa ut gojs ur ett USB-uttag?
Eftersom jag själv har en mobil som laddar lite skräpigt så har jag funderat på om inte det bästa är att skaffa en trådlös laddning, så om det fungerar och du har en sån, varför kör du inte bara på den? Vad är nackdelen så att säga?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Jag har en induktionsladdare (om det nu är en sådan Vimes syftade på) på jobbet och den laddar långsammare utan att jag för den delen mätt tidsskillnader. Annars är det inga problem.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag använder synålar, men skrapar med ögat och inte spetsen av nålen. Se till att inte repa själva kontakten som finns i mitten men resten av väggarna är OK (för android).

Jag rekommendera alla att köra magnetiska laddare, eftersom då har man alltid en plugg i USB-uttaget så att det inte kan komma in damm.


Pris är runt en hundring per styck. 130-150 om man vill kasta bort pengar. :) För utvecklare behöver man betala mer, då det inte går att överföra filer med dessa.
Det här påminner mig om min första Kickstarter. Znaps!

De som körde den snodde backarnas 20+ miljoner och försvann. Det här var på den tiden iPhone 6s var ny och ovanstående funktion var drömmen.
 
Top