Gojs i uttaget

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Hej WRNU!

Jag har en ganska ny android-lur vars laddning glappar. Man behöver vicka, trycka och meka för att den ska ta laddning i USB-c-uttaget (trådlös laddning fungerar problemfritt). Efter några laddarbyten konstaterar jag att det nog är så att uttaget är smutsigt. Så jag tänker att jag nog borde rengöra det. Men hur? Även om jag inte är någon techno-wizard fattar jag att ljummet vatten och grönsåpa nog är fel lösning. Så vad ska jag använda för att rensa ut gojs ur ett USB-uttag?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Jag är ingen elektroingenjör så jag vet inte om mina råd är bra, men jag tog en till hobby-skalpell / exacto knife, samt en tillspetsad tandpetare. Det kom ut en j-a massa fickludd ur usb3-kontakten och likaså hörlurskontakten. Laddning funkade bättre sen..
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag är skraj för att mekaniskt försöka rengöra uttaget. Tänk om teknikdemonerna som bor i telefonen blir arga om jag petar på dem med en tandpetare. Men värt att testa lite försiktigt kanske.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag skulle undvika metall för att inte riskera att kortsluta något. En ren torr tandpetare bara och använd inte för mycket våld.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Om möjligt, ta ut batteriet innan så klart (men den går väl inte på nya telefoner)
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
244
Sen jag skaffade telefon med usb c uttag behöver jag rensa uttaget från packat fickludd 2-3 gånger om året. Samma lösning som alla andra ovan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Det blev tandpetare. Det verkar inte som att demonerna som sköter tekniken i telefonen har blivit förargade. Mängden gojs jag petade ut skulle kunna mätta en mindre familj i ett år. Tack för tipsen!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages