Nekromanti God45

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Hej, jag är God45 och jag har varit med på det gamla forumet sedan hösten 2012. Jag ligger bakom lite olika saker så som "Fokus" och "Vill du vara?" trådarna. Här är lite grejer jag har skrivit som jag är nöjd med:

Mord-a-palooza, ett våldsförhärligande rollspel: https://docs.google.com/document/d/1NIgpSDnc_0wJ1BpFkDyej-CM-X0UXAxP1JvZ0LAL0iU/edit?pli=1


Basenanji

Ernest Hemingway once wrote, "The world is a fine place and worth fighting for." I agree with the second part.
-Morgan Freeman


Domän: Good, Knowledge och Trickery

Alignment: CG

Världen är en toalett, du vet det, jag vet det, alla vet det. Men ändå ljuger vi för oss själva. Ändå strävar vi efter ideal eller svingar blint mot skuggorna i det fåfänga hoppet att vi kan få dem alla att försvinna. Men det är inte så det fungerar. Man måste välja sina strider men mer än det så måste man välja sina metoder. Ibland måste man bränna de oskyldiga för att komma åt de skyldiga. Ibland måste man tortera sina fångar. Ibland måste man ljuga och luras. Ibland måste man svepa in sig i skuggorna och slå skräck i sina fienders hjärtan.

Basenanji är guden över terror och skräck och tortyr i det godas tjänst. Hans clerics, lönmördare och soldater är svartklädda hämnare, tränade i att slå till från skuggorna och sedan försvinna. De är nästan alltid brutna män och kvinnor, sjuka i sinnet från vad världen har låtit dem utstå. De är individer som behöver känna ben knäckas under sina nävar och blod spruta i sina ansikten efter svärden har träffat. De vet att världen kommer bara vara vettig om de tvingar den till att vara det. Yngre clerics bär ofta färggladare kläder som ett test för att se om de är skickliga nog för att bli en del av det riktiga prästerskapet.

Basenanjis tempel är hemliga grottor under städer. Där tränas nya clerics och andra i gudens tjänst, där förvaras deras utrustning och deras hästar och vagnar. Basenanjis avatar är en svartklädd figur som slåss obeväpnad och alla om ser honom känner sina hjärtan frysa till is, fyllda med fruktan.

Mörtsbo Slim (Konrad Kanyl)

Klass: Thief level 1

Alignment: CE

HP: 1

Stats:

Str: 12

Dex: 12

Con: 10

Int: 8

Wis: 8

Cha: 12


Bakgrund:
Det är många som vänder sig till brott i stadsstatens sämre kvarter. I en miljö där arbeten är smutsiga och hårda, våld är vanligt och där nästan alla ha svultit vid något tillfälle så är frestelsen stor. Men de flesta gör det av desperation eller eftersom det är lättare än att försöka hitta ett av de farliga och smutsiga arbetena i fabrikerna eller gruvorna. Men Slim är annorlunda. Slim gillar att skada, mörda och råna. Han är en sadist och en psykopat ut i fingerspetsarna. För de flesta är våld en sista utväg eller något man tar till när man är trängd. Slim använder våld direkt eller mitt i en diskussion eftersom han just då känner för det. Han är beväpnad med en nedslipad huggare av typen som militärens sjömän brukar vara beväpnade med och han gillar att använda den, ofta siktar han mot folks tarmar. Nöjet varar längre på det sättet.

Slim har en grupp småtjuvar och busar som följer honom eftersom det är säkrare att stå bakom honom än att stå framför honom. Han är kungen över Mörtsbo och speciellt över baren den Gråtande grisen där han brukar knivhugga och råna nykomlingar.

Taktik:
Slim kommer bara knivhugga dig och sedan kommer gruppen av busar som han har med sig hoppa på ditt huvud när du är nere. Taktiker mer avancerade än att hoppa på oförbereda måltavlor som en grupp vildhundar är till för folk som kan hålla sina knivar i byxorna.

Ragvaar (Voldstagg13)

Bakgrund:
Ragvaar är avataren av fester, fylla, fyllesex och fyllefestande. Han skapades från tomma intet när den bästa festen under 1900-talet ägde rum (hände -89 Mick Jagger är nog den som minst mest från festen, fråga honom för att få detaljer) och har inte slutat festa sedan dess. Hans öde är att dyka upp på alla de bästa festerna, dricka den bästa spriten och ha sex med de snyggaste kvinnorna. Det enda han måste göra som kan anses vara "jobb" (Ragvaar hatar det ordet) är att rädda världen då och då, för ingen värld = inga fester. För det mesta snubblar han bara över saker och lyckas lösa situationerna utan att förstå vad som pågår. Superskurkar hatar honom för att han förstör deras planer och superhjältar hatar honom för att han får dem att se ut som idioter (om de inte blir inbjudna till hans fester, då ångrar de sig snabbt). Ragvaars utseende ändras med tiden men han ser alltid perfekt ut för miljön han är i med det enda felet att han är lite för full.

Taktik:
Va? Taktik? Ragvaar? Hahahahahah.


Stats:

Atributer:

Styrka 3

Finnes 4

Motståndskraft 5


Skills:

Sprit

Festande

Orgier


Superkrafter:

Dyker alltid upp där han behöver vara. Ursprung: Magi

Odödlig: Ursprung: Magi


Livspoäng: 10


I fantasy är det för att, i alla fall i Dungeons & Dragons, det i stort sätt är en krigsfilm där karaktärerna kommer in med en bakgrund och sub-plots och några av dem dör för att visa att det här är allvar. Plus, den ideala D&D karaktären överlever i 10 minuter, stjäl, mördar och och begår sociopatiska dåd av folkmord mot raser med grönt skin och dör sedan av en save or die effekt. De som blir level 14 är speciella eftersom, holy shit, någon överlevde till level 14. När levlande kräver en blandning av feghet, paranoia, mod, inteligens och viljan att mörda din alv kompis för hans magiska skor blir det något speciellt
.


Bara en grej jag tänkt på, The technocracy måste väll vara de objektivt godaste i hela gammla world of darkness? De fixade saker som tryckpressen, internet, pencilin och en ekonomi baserad på pengar istället för land eller kor. De är de effektivaste monsterjägarna i hela owod med sina plasmavapen, attackhelikoprar och cyborg HITmarks som basicly är terminators som de använder till att ha ihjäl onda vampyrer, wyrm andar och allt annat otrevligt övernaturligt. De till och med dödade Ravnos antedeluvianen när den vaknade med hjälp av sateliter som reflekerade solljus och spirit-nukes. De har dessutom en rymdflotta som skyddar jorden från chthulu och hans polare från bortom horizont gränsen.

Om vi ser på några andra faktionerna i gammla world of darkness i jämförelse:

The Cammarilla: Backstabbing, själviska monster som dödar folk och förstör liv

The Sabbat: Det samma fast till ett Rob Zombie soundtrack.

Pentex: Captain planet skurkar.

The Garou: galna eco-terorrister och hustru misshandlare.

Black spiral dancers: Galna Captain planet skurkar och hustru misshandlare.

The Giovanni: Syster och lik k-ande necromancer gansters.

Ravnos: Lögnare och tjuvare.

Followers of set: Dedikerade till att korrumper andra och dyrka en ond gud av ondska.

The order of hermes: Vill bli magiker gud-kungar och styra männskligheten.

Sons of ether:Vill bli teknologiska gud-kungar och styra männskligheten.

Verbenna och Euthanos: Det är dags för torsdagens blot och människooffer, för in oskulderna.

The Celestial chorus: Vill skapa en värld där du hamnar i helvetet om du är homosexuell och låg bakom inquisationen, annars ganska trevliga.

Dreamspeakers: Du har vredgat andarna så nu kommer du och hela din familj bli sjuka, detta är ditt eget fel och du förtjänar det.

Akashic brotherhood: Vill att en upplyst elit ska styra samhället. Annars också ganska trevliga.

Cult of Ecstasy: Hippi knarkar date-rapists.

Viritual adepts: Föreställ dig ett internet flame-war mellan folk som kan ändra på verkligheten...

Hollow ones: Goths!!!!!

Så min slutsatts är att technocraterna är de goda.

Jag blev uppmanad till att skapa en tråd om varför old school D&D och BRP fantasy pch liknande rockar. (Jag tänker på innan 1:ed men ni som vill skriva om AD&D är också välkomna
)

Det rockar för att:

- Du vill aktivt undvika att använda reglerna. Om du hamnar i en ärlig fight istället för att släppa en vagnfull med olja på trollet och kasta facklor så är du eller dina vänner döda. En ärlig fight när du har 7 hitpoints på level 3 och din rustning är skit? Hell no.

- Gm:en kommer hitta på skit. Det finns inga regler för att simma. Nej jag vill inte se din hemmabryggda lista över modifiers beroende på salt mängd, vad i helvetet är fel på dig? Så Gm:en hittar på något vid bordet. Och nästa gång, ifall det var bra och ni kommer ihåg det, så använd det igen.

- Det finns ingen balans! Ingen! Tjuvarna suger ibland, fightern suger ibland och magikern suger ibland. Det viktigaste att tänka på är att "Klasser" kanske finns men rullar magikern bättre än dig så dör du. För du har, som sagt, 7 HP.

-Allt är slumpat! Slumpade listor för vapen, stats, hårfärg, mutationer! Allt är slumpat!

-Farliga monster du inte vill slås mot! Nästan all xp kommer från skatter, nästan ingen xp kommer från att döda saker. Så du dödar bara folk för att få skatter och bara om du måste. Du vill inte slåss mot draken, du vill bara ha hans guld.

-Girighet! Ni är inga hjältar som Lancelot och Roland, ni är Connan eller Elric! Antihjältar som är här för guld, magi, skatter, bitches och mer skatter! Sno de där grejerna, ta droger, döda dina vänner och dumpa deras kroppar i grottor och slut avtal med demoner! Erövra england, örfila Kung Arthur, dyrka Hastur och stjäl laservapen från Carcosa!

Det kan finnas människor vars själ inte sjunger vid tanken på att gå ner i ett grottsystem fyllt med magiska monster och ta sig därifrån rik som ett troll med hjälp av list, stål, tro och kanske lite magi. Men jag är inte en av de människorna och jag vet inte vad som är fel på dem


Varför älskar/hatar du old school fantasy rollspelande? och det är bäst att peta på svarsfältet med en 10 fot lång stav innan du svarar ifall det finns en fälla där

Nya raser till Fantasy!

Gnoller:

Gnoller är lata och glupska överklass snobbar som påminner mer i sättet om engelsk adel från 1800-talet än de enorma hyenamonster de är. De är ständigt hungriga och måste bekämpa denna hunger för att få de andra sakerna som de vill ha i livet så som lyxiga kläder, slavar och glittrande guld. Hungern förvärras av att gnoller mest gillar att äta köttet från andra intelligenta raser, speciellt alver.

Gnoller får +1 i närvaro och +1 i fysik.

Gnoller har hunger. Går de utan att äta minst 5 kilo kött om dagen måste de behärska sig med en närvaro rullning när de får chansen att kasta sig över och försöka äta en intelligent varelse. Svårighetsgraden börjar på +1 och ökar med +1 varje dag. Är varelsen en alv får slaget en svårighetsgrad av +1 utöver det.


Runsvärd

"Drink your fill hellblade... We have earned it you and I"

Runsvärd är svärd smida vid tidernas gryning av herrarna och damerna som härskar över kaos. De är fruktansvärda själsätande vapen som endast de med de starkaste av viljor kan använda någotsånär säkert.

Runsvärd kan inte röra sig själva förutom om de är i händerna på en bärare. Då kan svärdet blockera attacker och attackera av egen kraft genom att styra bärarens händer tillfälligt. Detta gör att bäraren kan attackera på sin tur och svärdet kan attackera på sin tur under samma runda. Vill bäraren hindra svärdet från att attackera eller blockera måste hon slå svärdet i en fysik mot fysik rullning. Svärdet kan dock aldrig attackera bäraren.

Runsvärd kan prata precis som vanliga karaktärer.

Svärdet ger lika många extra tärningar attack som svärdet har i fysik. Det ger lika många tärningar till försvar som svärdet har i motorik.

Runsvärd återfår ett spenderat mana poäng varje gång det dödar eller används till att döda en intelligent varelse. Detta då svärdet slukar varelsens själ och använder den för att göra sig själv mäktigare.

Runsvärd kan inte skadas eller förstöras förutom ifall det utsätts för vulkan eller drakeld. Om detta händer läker det en kp per själ det slukar.

Äldre saker

Rasen bara känd som äldre saker är en av de märkligare raserna som samexisterar fredligt med männskligheten. De har kroppar formade som tunnor från vilka fem "ben tentakler" som de står på skjuter ut. Från sidorna på kroppen skjuter fyra armar med finlemmade händer ut. Istället för ett huvud har de fem till sju ögonstjälkat som sticker ut ovanför en liten mun. Från vad som måste kallas deras rygg sticker ett par ihopfällbara vingar ut.

Trots deras bisarra utseende är Äldre saker ofta vänliga och fredliga. De talar med röster som ofta är djupa och mörka och är ofta extremt vältaliga.

De Äldre sakerna brukade ha en högtstående och avancerad kultur för länge sedan när alverna fortfarande var ett ungt folk. Men detta var länge sedan och De Äldre sakerna bor nu i städer byggda i ruinerna av deras forma imperium. De har dock behållit mycket kunskap och rejäla materiella tillgångar. Äldre saker som är magiker brukar därför ha ätt att hitta magi böcker.

De äldre sakerna förökar sig med sporer men bildar ändå familjer bestående av Äldre saker som kommer överens med varandra för att uppfostra sina barn.

Äldre saker har förmågan att flyga men fungerar annars som människor.


En gång män

Ni vet alla de där förtrollade skogarna och hemsökta träsken där män går in och inte kommer ut igen? Har ni märkt hur de aldrig är fulla med kroppar efter de som dör där? Till viss del beror det på att platserna får sådana rykten om sig att det är nog med tid för kropparna att brytas ner naturligt. Men ibland är det för att kroppen blivit en En gång man.

På grund av den magiska bakgrunds strålningen på vissa platser bevaras vissa delar av en kropps ande längre än i vanliga fall. Samma bakgrundsstrålning påverkar djuren i omgivningen på mer eller mindre subtila sätt. När dessa båda faktorer sammanfaller på rätt sätt uppstår en En gång man. Vad som händer är att djur äter kroppens kött och med det personens minnen och intelligens, djuren utvecklar ett gruppsinne innehållande dessa och formar sig sedan till en svärm runt kroppens skelett , reser detta upp och går iväg för att ha äventyr.

Djuren som gör detta kan vara alla möjliga sorters djur som lever på dött kött. Likmaskar, skallbaggar, maskar och till och med råttor eller kråkor. Det finns ovanliga fall där en En gång man består av andra djur så som ormar eller andra djur som inte lever av döda kroppar, man vet inte riktigt vad detta beror på men det kan vara att någon dött genom att ramla ner i en ormgrop.

En gång män behåller olika mycket av original kroppens minnen och personlighet. Vissa är övertygade om att de är originalet medan vissa har helt nya personligheter.

En gång män är uteslutande äventyrare och detta har gjort att de faktiskt är ganska accepterade. Eller i alla fall inte mer illa tålda än vanliga äventyrare. Alla vet att äventyrare är missfoster ändå, de här bara luktar lite värre. Och inte så mycket värre heller.

En gång män har bara tre färdigheter till att börja med.

En gång män har förmågan svärmkropp som gör att de kan sprida ut sin svärm och ta sig igenom trånga gångar eller under dörrar, de kan också skicka iväg delar av svärmen för att stjäla små föremål eller speja. Det gör dem också immuna mot skada från stickande vapen så som pilar och värjor, de måste skadas av huggande eller krossande vapen.

En gång män läker och helas som vanliga karaktärer men kan läka fortare om de får chansen att lägga till fler djur av sorten deras svärm är gjord av till sin kropp.

Ankor

Vi vet alla varför ankorna får sitt eget fantasyrasfokus. Ankbyn i Sukoiden 3! Var inte sgt. Joe en fantastisk karaktär? Låt mig prata mer om Sukoi.... Oh, Gloriantha? Runequest? Drakar och Demoner? Okej, fine låt oss prata om Durulzi folket.

Den första Runequest ankan dök upp i äventyret Apple Lane som publicerades 1978. Han var en butler som heter Quackjohn och som hade helfestliga ordskämt som handlade om att han var en anka. Ingen minns det här eftersom Apple lane är en av de värsta äventyren skrivna till ett rollspel och jag är säker på att folk inte ville spela mer Runequest efter att ha läst/spelat det.

I alla fall, Durulzi folket är vagt humanoida ankor med armar istället för vingar. De har tänder och föder sina ungar levande. Av någon anledning är de mystiskt kopplade till döds och kaos energier och är bland annat därför skickliga magiker. De lever mest längs floder men de har också ett eget rike långt bort i öster.

Men inget av det där spelar någon roll. Det finns en enda avgörande faktor som bestämer om du gillar ankorna. Tycker du att Kalle Anka i en rustning och beväpnad med en yxa är supercool eller super dum? Det finns inga mellanting här. Super coolt eller super dumt.

Om man bestämt sig för att man gillar ankorna och vill spela en kan man göra det på flera olika sätt. Man kan spela dem som en seriös ras i världen som blir förolämpade om folk drar Kvack eller mat skämt. Eller så kan man spela det komiskt som Howard The Duck.

Vanliga roller/klasser: Medan nästan alla bilder du hittar har ankorna som krigare så är deras stats faktiskt bättre för magiker eller tjuvar. Så fluffet och spelmekaniken skiljer sig lite där.

Bra koncept bakom ankor jag sett: Jag har aldrig sett en anka spelas men jag hade helt klart spelat Farbror Joakim om jag hade spelat en.

Koncept jag aldrig vill se: Jag har bara så mycket tålighet för ankskämten. Howard the duck filmen är tex fruktansvärd. Quack-fu...

Klädsel: Ankorna har en ganska vikinga aktig stil i illustrationerna så det är antagligen ett bra ställe att börja på. Om de har byxor verkar variera så jag hade kört utan men det är upp till var och en.

Varför är ankor den bästa rasen att spela?: Eftersom du är den konstigaste karaktären i gruppen. Bara det att du är en anka gör dig fundamentalt skum och konstig vilket kan kännas befriande efter att du har spelat din 50de alv eller dvärg. Ankorna är annorlunda och de skapar en konstig känsla vilket är deras största fördel.
 
Top