Nekromanti God skräcklitteratur

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Varför ska det vara så svårt att få tag på bra modern skräcklitteratur som håller god kvalitet såväl skräckmässigt som litterärt? Finns det verkligen inte någon motsvarighet till E. A. Poe och H. P.Lovecraft i vår tid? Och då frågar jag inte efter kioskskräp som Neil Gaimans s.k. litterära alster (Sandman må vara ok, men någon bra författare är Gaiman inte).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,500
Location
En mälarö
>Varför ska det vara så svårt att få tag på bra modern skräcklitteratur som håller god kvalitet såväl skräckmässigt som litterärt? Finns det verkligen inte någon motsvarighet till E. A. Poe och H. P.Lovecraft i vår tid?

Clive Barker?

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Har ingen aning. Vad har han skrivit?"

Vi börjar väl rabbla:

Books of Blood 1-6
The Hellbouond Heart (filmad som Hellraiser)
Cabal (filmad som Nightbreed)
Imajica
The Great and Secret Show
Lord of Illusions

... och ett skitlass böcker till. Jag vet att jag har en kasse till i bokhyllan hemma.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Okej...

...då har jag med andra ord blivit något mer allmänbildad än vad jag var när jag vaknade i morse.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Kristoffer Leandoer har skrivit en novellsamling som heter Svarta speglar, som är en samling "skräckberättelser". Jag tycker den är ganska trevlig. Enligt en recensent har berättelserna klang av Poe och Lovecraft, men även av moderna författare som Willy Kyrklund och JL Borges.

Sedan har jag en ambivalent inställning till en novellsamling som heter Nattvaka, av Rickard Winter. Författaren säger sig vara inspirerad av Poe, Lovecraft och psykedelisk Beatles. Varannan gång jag läser novellern tycker jag de är mycket bra, varannan gång tycker jag inte det ...
Den boken är utgiven på ett litet förlag som heter Minotauren. Om jag fattat det hela rätt är dock Minotauren numera en liten tidning för skräck, fantasy och science fiction, som ges ut av Aleph bokförlag. Aleph ger ut en del spännande litteratur (och tidskriften Minotauren är riktigt trevlig den också) av såväl inhemska författare som översättningar av utländska. I senaste numret gör de reklam för Arthur Gordon Pyms äventyr, en nyöversättning av Poes roman The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket.
hemsidan, för intresserade, finns på adress http://www.alephbokforlag.se

Bara några enkla tips.

/Daniel
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
"bra modern skräcklitteratur som håller god kvalitet såväl skräckmässigt som litterärt" hur får du denna mening att stämma ihop med HP Lovecraft? Nog är Lovecraft ypperligt bra skräckmässigt men något litterärt geni var han dock inte... Rent usel, till och med! Fast som sagt, skräckmässigt var han ypperlig och han visste hur han skulle binda ihop de olika novellerna till en extemt bra övergripande saga, men god kvalitet litterärt, näpp!!!
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Bättre än Neil Gaiman i alla fall...

Nja, Lovecraft kan väl knappast påstås skriva dåligt. Han skriver korrekt, sansat och tillbakahållet, utan språkliga excesser och på hela taget ganska menlöst och ibland på gränsen till intetsägande. Men även om det inte är helt bra så är det heller inte dåligt. Neil Gaiman, däremot, saknar fullständigt litterära kvalitet, ja till den grad att jag gärna skulle vilja ha ett allvarligt snack med den figur som här på forumet vågade rekommendera honom för mig för en tid sedan.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: Bättre än Neil Gaiman i alla fall...

Neil Gaiman borde hållt sig till att författa serietidningar, där historien kan vara en liten bit mager, om man lägger på ett lager spänning och mytologi.

Men att Lovecraft skulle skriva bra, det är att gå för långt... Oftast är det en plåga att läsa exakt en likadant berättad historia en gång till av detta skräckgeni, men, när man är klar, är man garanterad härligt skräckslagen!

Och att säga att någon är bättre än Neil Gaiman säger inte alltför mycket. De flesta publicerade författare klarar det slaget. (men 'ärligt talat tror jag han kommer bli mycket bra, om hans noveller tog mindre intryck av SK, såklart!)


Klumpiga jag
Jag hade en vän som gav upp alla synder på en dag... Han hade en riktigt trevlig begravning!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
skräckförfattaren framför andra.

"Finns det verkligen inte någon motsvarighet till E. A. Poe och H. P.Lovecraft i vår tid?"

Inget inlägg hittills har nämt det mest självklara svaret på din fråga. Jag säger bara Stephen King. Han klart mycket bättre än Poe, imho, och minst fall lika bra som Lovecraft på att få fram skräck-känlsan hos läsaren.

Några boktips:
Det
Jurkyrkogården (eller hur den nu stavas)
Staden som försvann
Varsel
Köplust.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Frågan är...

...ja, just det, frågan är.... I grunden accepterar jag Stephen King som en god skräckförfattare. Jag minns fortfarande intrycken från när jag läste "Jurtjyrkogården" och "Det", utspelande sig i ett färgsprakande New England om hösten. Men problemet med King är att han har så fruktansvärt svårt att sålla sitt material. Gränsen mellan god litteratur och spekulativt ordbajsande är hos King väldigt tunn, vilket kan innebära att skräckkänslan går förlorad någonstans mellan sidorna 775-863. Nu har jag inte läst någon av hans noveller, men jag anar att författaren kommer mer till sin rätt i dessa. Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Frågan är...

"Nu har jag inte läst någon av hans noveller, men jag anar att författaren kommer mer till sin rätt i dessa. Rätta mig gärna om jag har fel."

Vad gäller hans novellsamlingar Dödsbädden och Den förskräckliga apan så var det många år sedan jag läste dem men jag vet att jag tyckte att det var stor variation på novellerna dvs vissa var riktigt bra vissa medel och vissa rikigt dåliga.

Sedan har vi Sommardåd och Vinterverk där de båda berättelserna i sommardåd är mycket bra, dock inte skräck direkt, Båda har blivit filmade, den är Nyckeln till Frihet med bl.a. Morgan Freeman, en mycket bra film om du inte sett den. Den andra berättelsen handlar om en kille som upptäcker att en gamal gubbe i granskapet egentligen är en föredetta Nazit och krigsförbrytare, kommer dock inte ihåg vad filmen heter.
Vinterverk inleds med med berättelsen om några pojkar som gers ut för att se på ett lik, även denna berättelse är filmad och filmen heter Stand by me, medverkar gör bl.a. River Phonix(stavning?). Både Novell och film är mycket bra, dock inte skräck. Den andra och sista berättelsen i Vinterverk minns jag inte så mycket av mer än att jag inte tyckte den var så bra då jag precis läst den.

Sist har vi "novell"samlingen Mardrömmar som innehåller fyra berättelser Langoljärerna; Hemligt fönster, hemlig trädgård; Bibliotekspolisen samt Solhunden. Vill minnas att jag när jag läste boken tyckte att de två första berättelserna var dåliga medans jag gillade de två sista, Bibliotekspolisen och Solhunden.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Bättre än Neil Gaiman i alla fall...

Hmm.. jag har en känsla av att det kan ha varit jag som vågade rekommendera Neil Gaiman. Jag misstänker att våra åsikter är oförenliga då det gäller honom, så jag ska inte försöka inleda någon diskussion. (Fast jag måste påpeka att jag inte direkt anser att han är en skräckförfattare. Jag menar, man blir knappast rädd av att läsa hans böcker).

HP Lovecraft, däremot, kan jag diskutera. Jag tyckte länge att han var en rätt usel författare, men jag har börjat ändra åsikt. Jag tycker fortfarande bäst om de av hans verk som inte direkt hör till Ctulhu-cykeln, Råttorna i muren t.ex. Dessutom misstänker jag att man inte ska läsa alltför många av hans noveller på samma gång, man kan få för mycket av hans... stil (här skulle jag kunna rekommendera Neil Gaimans novell Shoggoth's Old Peculiar, men det vågar jag inte).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,500
Location
En mälarö
Clive Barker är en britt som mest är känd som mannen bakom Hellraiser-filmerna. Hans stil är att blanda blodig horror med fantasy (inte klassisk sådan dock). En god introduktion till honom är att skaffa en av de novellsamlingar som går under namnet "Books of Blood", helst volym 1 om du frågar mig. Av hans romaner finns det flera som är mycket bra, t.ex. Den blodbestänkta väven (Weaveworld) eller Cabal (vet inte den svenska titeln). Den sistnämda är filmatiserad som "Nightbreed".

Med tanke på var vi är kan jag kanske nämna att Barkers verk var en av de största inspirationskällorna till rollspelet Kult.

/Anders
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Bättre än Neil Gaiman i alla fall...

Dessutom misstänker jag att man inte ska läsa alltför många av hans noveller på samma gång, man kan få för mycket av hans... stil
Vadå det är juh fättetrevligat att läsa om hur grönt och slemmigt någonting är sida på sida?

/Elin gillar lovecraft
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Bättre än Neil Gaiman i alla fall...

Följer w176:s exempel och svararpå denna tråd nästan ett år efter att den skrevs...

Neil Gaiman är ju sketabra!!! Har du läst (nu vet jag inte om du är kvar här på forumet, tror inte jag sett dig skriva något) Neverwhere? Den kan ju knappast anklagas för att vara dålig!
Litterärt vet jag inte, ingen mästare på det engelska språket (jo, bäst i klassen är jag väl, men det säger inte alltför mycket, läser dock engelsk litteratur hela tiden...)... Men historiemässigt är den iallafall underbar!!!

Så bråka inte med Gaiman!!! American Gods är ju också väldigt bra, även om Neverwhere är bättre... Bä'ttre fantasy får man leta efter! Dock inte skräcklitteratur! Enda som skulle kunna vara skräck är nog Sandman!

/Jonas
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Va? Följer du efter mig?

Hmm... nu minns jag faktiskt inte riktigt vad jag menade, men jag skulle säga att gröna slemmiga saker inte hör till hans stil utan till hans innehåll. Till hans stil hör saker som "cyklopean walls" och "gibbous moon"

-JPS- få se om vi kan återuppliva den här tråden
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Va? Följer du efter mig?

-JPS- få se om vi kan återuppliva den här tråden

Verkar trögt du! Skulle vilja dock! Jag vill ha en diskussion med han som sa att Gaiman var kass! Eller med nån annan likasinnad... :gremwink: Har dock inte sett han på forumet något, så han kasnke har slutat.... hmmm, synd, dt hade kunnat bli en riktigt rolig diskussion...

/Jonas- återliva tråden!!!
 
Top