Nekromanti God SFlitteratur

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
okey detta hr säkert varit uppe innan men finns det någon som kan ge mig tips om god SFlitteraturjag är liet av fantasy närd så jag behöver vidga min vy lite :gremsmile: i alla fall en liten bit
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"finns det någon som kan ge mig tips om god SFlitteratur"

Tja, jag kan ju börja rabbla några av mina favoriter:

Arthur C Clarke: Möte med Rama, 2001 - en rymdodyssé, 2010 - andra rymdodyssén (som jag tycker är den bästa), med flera.
Kim Stanley Robinson: Red Mars, Green Mars, Blue Mars, Antarctica
Iain M Banks: Use of Weapons, Excession, Feerful Endjinn mfl
Orson Scott Card: Ender's Game
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
här är några, "on the top of my head"...

Isaac Asimov - Stiftelsetrilogin
Neal Stephenson - Snow Crash, Diamond Age
Jon Courtenay Grimwood - reMix, redRobe
Bruce Sterling - Holy Fire
David Wingrove - Chun Kuo
Mike Resnick - Santiago
Douglas Adams - Liftarens Guide till Galaxen
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Santiago är rätt OK - inget direkt omvälvande i den, och ibland känns den väldigt "space western"-ig, men den går helt klart an att fördriva några eftermiddagar med.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mmmm

Själv tycker jag att Santiago har urskön stämning men tråkig handling.. /images/icons/crazy.gif
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
H.P Lovecraft

Om du snokar upp de båda Lovecraft-novellsamlingarna
Skräckens Hus och Skräckens labyrinter sammanställda av
Sam J. Lundwall ska du nog hitta några riktigt bra SciFi-
berättelser, vill särskillt understryka novellen "Kall luft" som
är en riktig godbit.

/Alexander Gyhlesten
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Okeeeej... definiera "god", tack. Jag kan ju rapa upp några författare vars verk jag gillar (och verken ifråga), men jag kanske inte gillar samma som dig...

Nightowl, som annars gärna står till tjänst
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Ok du skall få några tips, vissa har nämnts av andra, jag nämner dem oxå för att understryka att de är bra.

I.Asimov: Stiftelsetriologin + det mesta av det andra han har skrivit, köp och läs om du kan komma över det. Asimov är lite av en husgud./images/icons/smile.gif

Orson Scott Card: Enders Spel

Frank Herbet: Arrakis - ökenplaneten (Dune)

Robert A. Heinlein: Varning för okänd planet, Tunnel i skyn, Vilse i universum, Egen rymddräkt finnes samt Främling på egen planet m.fl.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Gawuoal!

Jag råkar på det här alldeles för ofta på jobbet (jag är bibliotekarie); någon kommer och ställer frågan "Kan du rekommendera en bra bok?"

Vafan gör man?

OK, here goes:
Ray Bradbury skriver inte SF längre, och en del skulle hävda att han alltid skrivit antingen "seriös" litteratur eller någon sorts skum fantasy, ofta med skräckinslag. Men jag tycker Invasion på Mars (The Martian Chronicles) är SF, och jäkligt bra sådan. Bradbury skriver ingen action, även om många av hans historier är rena skräckisar, och han föredrar noveller kring samma tema (som kolonisationen av Mars i samlingen ovan) framför tegelstensromaner.

Orson Scott Card har bl.a. skrivit en serie SF-böcker som börjar med Enders spel (Ender's Game). De handlar bl.a. om kampen mot fientliga utomjordingar, och träningen av de som skall leda kampen. Om de bara handlade om det skulle jag aldrig rekommendera den (våld är bäst på bio!) men Card är en jävel på att skildra inte bara människor utan rena övermänniskor så man tror på dem, hur fantastiska grejer de än gör.

Jag är inte så förtjust i "hard SF", SF som baserar sig på teknologiska spekulationer i första hand, men Hal Clement får en kaka i alla fall, för han har hisnande idéer. Hans Uppdrag av vikt (A Mission of Gravity) utspelas på en planet som har mycket underlig gravitation etc, vilket påverkar livet för de infödda. Clement berättar två historier, dels om hur ett gäng äventyrare från planeten utför historiens första världsomsegling, dels om ett skepp från jorden som får kontakt med just de äventyrarna när de skall utforska planeten (där en människa dör på sekunden utan avancerade skydd).

Phil José Farmer blev känd någon gång före Dackefejden för att ha introducerat sex som ett ämne för SF; själv tycker jag det finns bättre orsaker att läsa honom (sex är bäst på Internet!). Hans Flodvärlden (Riverworld) är en serie med minst sagt märkliga premisser; i en avlägsen framtid har Någon återupplivat alla människor som någonsin levat och placerat dem i en sorts "reservat", en värld som tyckes bestå av en enda enorm floddal. Det börjar som en spännande överlevnadshistora där folk ömsom bygger upp civilisationer, ömsom river ned andras, men snart börjar Modiga Män och Kvinnor (baserade på historiska figurer, förstås) bestämma sig för att hitta VEM som återskapade alla... och VARFÖR? Tyvärr finns nog bara den första boken, To Your Scattered Bodies Go, på svenska.

Harry Harrison skriver olika sorters historier, men mina favoriter är de om Slippery Jim D'Griz, alias Stålråttan ("the Stainless Steel Rat"), en brottsling i en framtid där man eliminerat alla andra orsaker till brottsliget än att man känner för det. Alla de historierna känns som bästa sortens rollspelsäventyr! Barney Tidfarares saga (minns inte engelska titeln) är en annan höjdare; de enda som vill sponsra en uppfinnares tidsmaskin är några som vill göra världens mest realistiska historiska äventyrsfilm... genom att filma på plats när Leif Eriksson upptäcker Amerika.

Clifford D. Simak, slutligen, har ibland sagts skriva "pastoral" SF. Hans hjältar tenderar att komma från landet och inte från stan, helt enkelt, och hans framtida utopier har ganska många trän i sig, liksom. Simak berättar om det vanliga - robotar, rymdinvasioner, människor med psykiska krafter - men ofta med en twist. I De var som människor (They Walked Like Men).har t.ex. utomjordingarna bestämt sig för att erövra jorden genom att... köpa upp den bít för bit genom bulvaner! Hjälten kommer dem på spåren, och naturligtvis kan han inte få leva... Låter corny, men funkar, och blir till och med skrämmande.

Nä, jag började jobba för tio minuter sedan.

Hej,
Nightowl
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Fallout och stora städer

coolt jag skall nog titta lite närmare på Phil José Farmers Riverworld och Clifford D. Simak han verkar lite kul.

kan du tipsa om lite SF som är i still med fallout i en sådan dystopi(?) där världen är ganska så förstörd och man får hanka sig fram med hjälp av lite trevlift våld :)

sedan undrar jag om du vet något om böcker som ut spelar sig i stora mörka städer där "den starke överlever" :gremsmile:
 
Top