Gift vid första tärningskastet

Quadrante

Grisbonde
Om man ska spela med gift och droger i spel och man dels vill att det ska vara kul att spela ut och/eller drabbas av. Kanske så som det är implementerat eller att det blir en ytterligare utmaning av övervinna. Helst vill man kanske inte att det ska vara ett tärningsavdrag eller förlust av kroppspoäng och sånt tråk, utan andra sätt man kan få med det. Finns det intressanta exempel ni stött på eller skapat för att göra nåt roligt av detta? Hur ska man tänka?

Riktiga gifter är inte roliga alls. Men i stoner-kampanjen Hot Springs Island finns en slumptabell för bisarra snedtändningar man kan råka ut för om man tar den fornalviska drogen sipopa.

1773925502640.png 1773925574953.png

I Fantasy Flights version av Warhammer fanns det kort för olika sjukdomar, det var inte bara regelmässiga effekter utan även beskrivning av symptomen. Jag översatte en av dem till följande:

Trollfot
Skinnet på dina fötter svartnar och blir hård och stanken är outhärdlig.
Smörj in med en salva på smör, örter (klöverblad, smörblommans blad, maskrosblad) och parfym.
Smittar genom att någon trampat på lik (kan vara av djur).

För många eoner sedan läste jag en bok om gifter och den hade ett kapitel på slutet om olika symptom och det är en kreativ massa. Jag tror det första "roliga" är att beskriva effekten av gifter så att spelarna respekterar dem lite mer än bara avskriver dem som ett plus på skadan, likt sjukdomen ovan. "Giftet är ett nervgift och den drabbade har ständiga muskelryckningar i berörd kroppsdel, regelbunden massage ger viss lindring men annars -10% på alla SMI-baserade slag." (Skapar ett ständigt behov av att hitta bra massörer vilket kan göra att rollpersonen överhör samtal i salongen om den onda kulten de jagar…)

Back