Getting over it - Liknande kommentatorspår för rollspelsscenario

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
21,133
Så om ni har spelat spelet Getting over it with Bennett Foddy så är det ett supersvårt tv-spel där skaparen, Bennett Foddy, medan man spelar babblar på en med uppmuntrande kommentarer, hån och tankar om varför saker i spelet är som de är.

Man skulle kunna göra ett sådant spår till en dungeon eller annat rollspelsscenario! Bara en hög mp3:er vars namn är när man ska spela dem. Så ”Rum 3 våning 1”. ”Om de dödas av demonen på våning 2” och så vidare.

Vad tror ni?
 
Jag hade ett tag en DnD-box som hade en ljud-CD i sig med "handouts" och bakgrundsljud osv. Så någon har tyckt att det var kul att bifoga ljudmaterial iaf.

Även om det inte var kommentatorsspår som du föreslår.
 
Jag hade ett tag en DnD-box som hade en ljud-CD i sig med "handouts" och bakgrundsljud osv. Så någon har tyckt att det var kul att bifoga ljudmaterial iaf.

Även om det inte var kommentatorsspår som du föreslår.

Nice! Då är jag inte allra först :D
 
I gamla DoD-äventyr kunde det finnas SL info med små ankedoter som exempelvis berättar hur resen är den som målat alla tavlor i grottkomplexet.

Jag har aldrig förstått poängen med dom, eftersom det aldrig förmedlas till spelarna. Men man hade kunnat tänka sig att spelledaren avbryter spelet för att läsa dessa små anekdoter högt för spelarna.
 
Nån som babblar på dig medans du försöker åstadkomma saker, är det inte det vi brukar kalla spelledare? ;)

Alltså, ja, men det jag tänker är att man kommer in i rum ett, spelledaren pratar och sedan startar han MP3 i och min röst backad av mjuk piano musik säger något i stil med:

”Hej, välkomna till äventyret En brinnande soptipp. Du kanske har haft en tung dag på jobbet eller i skolan? Du kanske har mycket i livet just nu? Du kanske såg fram mot rollspel som en paus? Det skiter jag och det här äventyret i! Det finns omärkta fällor som dödar omedelbart på vissa delar av golvet. Hoppas du dör först!”
 
Inte riktigt samma grej (i textform till att börja med), men lite besläktat IMO, är signaturen Night10194s massivt detaljerade och ofta sjukt roligt skrivna recensioner/simulerade genomspelningar av, tror jag, nästan samtliga äventyr till WFRP 2E. Postades ursprungligen på Something Awful-forumet, finns samlade här om man scrollar ner till "Warhammer Fantasy": https://writeups.letsyouandhimfight.com/

Edit: Det hann komma några fler poster och jag har nog missförstått vad tråden handlade om, så ber om ursäkt för det. Men det här är en läsvärd samling oavsett. :)
 
Last edited:
Inte riktigt samma grej (i textform till att börja med), men lite besläktat IMO, är signaturen Night10194s massivt detaljerade och ofta sjukt roligt skrivna recensioner/simulerade genomspelningar av, tror jag, samtliga äventyr till WFRP 2E. Postades ursprungligen på Something Awful-forumet, finns samlade här om man scrollar ner till "Warhammer Fantasy": https://writeups.letsyouandhimfight.com/

Edit: Det hann komma några fler poster och jag har nog missförstått vad tråden handlade om, så ber om ursäkt för det. Men det här är en läsvärd samling oavsett. :)

Super coolt!
 
Inte helt vad du efterfrågar, men Dresden Files-rollspelet har en massa marginalanteckningar (av personerna från böckerna) om varför saker designats på det viset, om det stämmer med hur saker faktiskt är, klagomål från någon om sina stats i spelet, och så vidare.

Premissen är alltså att rollspelet existerar i världen, och är tänkt att hjälpa folk genom att avslöja monstrens hemligheter, på samma vis som Dracula gjorde mot vampyrer i den världen. En bruksanvisning i monsterdödande.
 
Inte helt vad du efterfrågar, men Dresden Files-rollspelet har en massa marginalanteckningar (av personerna från böckerna) om varför saker designats på det viset, om det stämmer med hur saker faktiskt är, klagomål från någon om sina stats i spelet, och så vidare.

Premissen är alltså att rollspelet existerar i världen, och är tänkt att hjälpa folk genom att avslöja monstrens hemligheter, på samma vis som Dracula gjorde mot vampyrer i den världen. En bruksanvisning i monsterdödande.

Ja, det är coolt! Kolla in ”You will die in this place” och ”Triangel Agency” om du vill ha fler sådana böcker :D
 
Jag tror* att konceptet stöter på ett jättestort problem i bytet av medium, och det är att kommentatorspåret och själva spelandet nu tävlar om samma bandbredd.

Getting over it with Bennett Foddy: du spelar med händerna, och det du behöver hålla koll på är helt spatiellt (var är min figur, hammaren, hindren jag ska ta mig över). Kommentatorspåret är i ljudform. Olika delar av hjärnan behövs för att spela och att lyssna. Lägg därtill att om du skulle spela för koncentrerat och missa en bit av kommentarerna, eller om du skulle lyssna för koncentrerat och göra bort dig i spelet, så är det bara du själv som lider av det.

Rollspel med kommentatorspår: du spelar i första hand med munnen och öronen – du säger saker och lyssnar på vad de andra spelarna och spelledaren säger. I undantagsfall kan man spela med karta och göra enstaka saker helt ordlöst, typ flytta sin figur, peka på fienden man anfaller och slå en tärning, men huvudsakligen krävs verbal kommunikation både för dialog, utforskning och allt annat du försöker göra. Kort sagt, de runt bordet och jeppen i högtalaren kommer prata i mun på varandra! Och skulle du lyssna fokuserat på kommentatorn och missa en del av spelet, så stör det övriga spelare om de inte gjorde samma sak.


Jag har flera gånger i vår DnD-kampanj sagt till mina spelare att om ni vill, så kan jag "lyfta på skärmen" och berätta allt behind-the-scenes om en dungeon efter att ni lämnat den. Men då blir det ju i slutet av spelmötet, när vi håller på att plocka ihop och äta upp de kvarvarande chipsen.


* Jag tror egentligen att det här är en medvetet halv-skämtsam tråd och att alla mycket väl förstår det jag skriver ovan. Men nu ville jag skriva det ändå så synd för er i så fall.
 
Back
Top