Nekromanti Geografi (OT)

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Räknas inte israel som ett asiatiskt land, eller kanske det inte gör.

[/ QUOTE ]
Israel tillhör mycket riktigt asien. Det som förvirrar för många är att Israel dyker upp i schlagerfestivalen, vilket är menad som en europeisk angelägenhet. Anledningen till det är att de inte ville/fick vara med i den arabsiska motsvarigheten (undrar varför? :gremtongue:).

/Anders (tung ESC-missbrukare)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Det som förvirrar för många är att Israel dyker upp i schlagerfestivalen, vilket är menad som en europeisk angelägenhet. Anledningen till det är att de inte ville/fick vara med i den arabsiska motsvarigheten (undrar varför? ).
Det är nog inte anledningen, eftersom Turkiet som också ligger i asien får vara med, dessutom så tror jag inte för ett ögonblick att en sådan tillställning gör sådana avvägningar.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
...eftersom Turkiet som också ligger i asien får vara med,

[/ QUOTE ]
Halva Turkiet ligger i Europa och det är anledningen till att de är med. Det är samma sak med Ryssland som bara fram till Ural är Europa för att längre österut bli Asien.

[ QUOTE ]
dessutom så tror jag inte för ett ögonblick att en sådan tillställning gör sådana avvägningar.

[/ QUOTE ]
Tja, det är den förklaring jag hört men några garantier för att det ska stämma har jag inte. Om det inte är anledningen måste det finnas någon annan, för i Europa ligger Israel inte.

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Halva Turkiet ligger i Europa och det är anledningen till att de är med.
Halva? Gränsen går genom bosporen, de har bara en lite sketaplätt i europa och den är dessutom tidvis omstridd.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Halva? Gränsen går genom bosporen, de har bara en lite sketaplätt i europa och den är dessutom tidvis omstridd.

[/ QUOTE ]
Halva kanske var lite och ta i (okejrå, det var downright felaktigt) men hursomhelst ligger delar av landet i Europa och resten i Asien vilket var hela poängen.

/Anders
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Eurovision

Anledningen att Israel är med är för att de är med i TV- samarbetet "Eurovision".

Det finns många exempel runt om i världen där länder från en annan värdsdel är med i en annan värdsdels förbund. I Europeiska Kendoförbundet figurerar t.ex. både Sydafrika, Israel, Turkiet och Jordanien.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Eurovision

Jo, jag har förstått det (tack Storuggla). Tydligen är det så att man skall vara ansluten till något som heter European Broadcasting Union, vilket även icke-europeiska länder kan vara. Exempel på sådana som är med, förutom Israel, är Marocko, Tunisien, Algeriet, Egypten, Libanon, Libyen och Syrien. De enda som dock utnyttjat den möjlighten är Marocko som 1980 var med för första och enda gången och kom på 17:e plats. Libanon skulle varit med för första gången i år men backade i sista stund.

/Anders (gillar ESC-statistik)
 
Top