DoD Geografi frågor

Oddewalla

Veteran
Vad sägs som en tråd för eventuella frågetecken kring ereb Altors geografi?

Min fråga just nu är denna.

På sidan 103 i världsboken (nya ereb altor) så står det att norra soluna brukar räknas som en del av Ereb Altor. Det står även att det brinnande sandhavet söder om samkarna inte räknas till Ereb Altor.

Är detta en felskrivning där man ämnade skriva Ereb men råkade slänga med ett Altor.
Eller menar man att dessa dela tillhör andra dimensioner i multiversum?

Last edited:
Vad sägs som en tråd för eventuella frågetecken kring ereb Altors geografi?

Min fråga just nu är denna.

På sidan 103 i världsboken (nya ereb altor) så står det att norra soluna brukar räknas som en del av Ereb Altor. Det står även att det brinnande sandhavet söder om samkarna inte räknas till Ereb Altor.

Är detta en felskrivning där man ämnade skriva Ereb men råkade slänga med ett Altor.
Eller menar man att dessa dela tillhör andra dimensioner i multiversum?

Det är ett litet konundrum som funnits sedan Ereb Altors födelse på 80-talet: vad är kontinent, vad är hela planeten av Ereb, Ereb Altor och Altor.

Vi har valt att lösa det så här:
  • Ereb: Kontinenten
  • Altor: Planeten
  • Ereb Altor: "Den kända världen" - Ereb, Kopparhavet och kringliggande hav och landmassor.
På det här viset är Krilloan, Morëlvidyn etc en del av Ereb Altor. Det var de inte i det gamla materialet.

Ett sätt att hantera dessa problem är att anta att all världsinformation är dokument inne världen, framställda av folk där med begränsad kunskap.

Det finns t.ex. stora skillnader mellan de båda publicerade detaljkartorna över Marjura. Min tanke är att båda två kan ha fel där de är oense. Vi har inga flygfoton från Ereb.

Ett sätt att hantera dessa problem är att anta att all världsinformation är dokument inne världen, framställda av folk där med begränsad kunskap.

Det finns t.ex. stora skillnader mellan de båda publicerade detaljkartorna över Marjura. Min tanke är att båda två kan ha fel där de är oense. Vi har inga flygfoton från Ereb.

100% detta. Och detta är i princip vår lösning på Ereb Altor - in game är det vad det Jorpagniska Imperiet - som hade sin bas på kontinenten Ereb och som behärskade stora områden runt Kopparhavet - kallade sin "kända värld".

Back