Nekromanti Genreförfattare

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,750
Location
Göteborg
Okej, det är jag med mitt specialarbete igen, jag fick ju inte så mycket respons förra gången, men jag ger inte upp!

Jag behöver tips på författare och böcker inom vissa undergenrer i fantasylitteraturen.

Sword & Sorcery: Jag har bara Robert E Howard och C L Moore. Räknas Moorcocks Elric-böcker hit? Om inte, vart hör de hemma?

Dark fantasy och Dying earth fantasy: Någon som har något om en av dessa genrer? Jag har mycket lite info själv och inga författare. Någon bra sida att titta på?

Ungefär samma sak gäller för Lost Race Fantasy och Science Fantasy.

Finns det några andra genrer jag bör ta upp (har tagit upp heroic och gothic också, men där har jag nog tillräckligt)?

Jag behöver hjälp här. Om ni inte hjälper mig så lägger jag inte upp arbetet på forumet när det är klart/images/icons/mad.gif!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Flytta Moorcocks böcker till Dark Fantasy så slår du två flugor i en smäll. Även om det kanske inte är riktigt rätt =P
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Ryktet säger att det var Fritz Leiber och Michael Moorcock som hittade på termen Sword&Sorcery i en intervju/diskussion någon gång på 70-talet.

/JPS
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Egentligen tror jag inte på att dela in fantasygenren i subgenres, så det som följer är egentligen mot mina principer. Men du frågade ju.

Science Fantasy: Brian Aldiss Helliconiatrilogi (Helliconia Spring, Helliconia Summer och, fantasifullt nog, Helliconia Winter); Jay Williams - I Nidhuggs Tid; Ursula LeGuin - Rocannon's World. Eventuellt Tad Williams Otherland-böcker.

Sword & Sorcery: Jag tycker att Elric-böckerna hör hit; en del av de andra Eternal Champion-böckerna är betydligt mer tveksamma (lösning: låt bli att nämn dem). Glöm inte bort att nämna att andra än Howard också sktivit Conan-böcker (Robert Jordan, t.ex).

Dark Fantasy: hmm... det här är en genre jag alltid tyckt att är mer än vanligt onödig (inte böckerna, men genren), men vi försöker: Neil Gaimans Sandman-böcker (du räknar väl serier som litteratur? Bra) och i viss mån Neverwhere; Peter Straub och Stephen King - Talismanen. Men jag är tveksam

/JPS - egentligen är jag mot all genreindelning, men ser fram emot att se ditt specialarbete
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Jag behöver tips på författare och böcker inom vissa undergenrer i fantasylitteraturen."

Sword&sorcery: Dragonlanceböckerna av M.Weis och T.Hickman.

Dark fantasy och Dying earth fantasy: Hit bör väl G.Wolfes romansvit Den nya solens bok räknas.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Komedifantasy: Discworld-böckerna av Terry Pratchett.

Lightfantasy: Alla David Eddings böcker. /images/icons/laugh.gif
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,750
Location
Göteborg
Sword&sorcery: Dragonlanceböckerna av M.Weis och T.Hickman

Nja, är inte de mer heroic fantasy?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Heroic Sword&Sorcery, kanske?

Pseudohistorisk fantasy: Marion Zimmer Bradleys bšcker om Avalon; Orson Scott Cards bšcker om Alvin. Och varfšr inte Jan Guillous tempelriddarbšcker (dŒ blir han glad...)

/JPS - fortfarande skeptisk till šverdriven genreindelning
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Men sword&sorcery innebär väl just svärdsviftande och magikastande hjältar. Att kalla det heroic fantasy känns lite som att gå över ån efter vatten.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,750
Location
Göteborg
Heroic fantasy vs. sword & sorcery

Mja, men skillnaden mellan S&S och HFär att HF räknas (i min värld) som high fantasy, medan S&S är low fantasy. I S&S drivs karaktärerna på av sina egna motiv och är ofta ganska egoistiska (Conan som typexempel) medan de i HF kämpar mot onskan för att rädda världen och drivs av en strävan att göra något gott (Frodo och Belgarion).
 
Top