Nekromanti Generella artiklar

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det har i flera diskussioner framkommit att många här på forumet är intresserade av att Fenix har med fler generella artiklar. Men den naturliga följdfrågan är då vad dessa ska handla om och vem som ska skriva dem. För jag har ärligt talat ganska svårt att på rak arm komma på lämpliga artiklar av en mer generell natur. Särskilt när det gäller sådana som jag själv skulle kunna skriva.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Behövs det generella artiklar?

Det har i flera diskussioner framkommit att många här på forumet är intresserade av att Fenix har med fler generella artiklar.
Man kan iofs se det som att Fenix redan innehåller en rad generalla artiklar. Jag spelar varken DoD eller Noir så för mig blir de artiklarna "generella", dvs jag läser dem, jag inspireras och har glädje av dem (som inspiration eller att jag rent av översätter delar av innehållet till spel som jag spelar).

Senaste numret innehåller väl bara en generell artikel (romanskrivande) och det räcker för mig. Jag tror att för många generella artiklar leder till en tidning som lockar färre läsare. Eonspelare köper Fenix för att de vill läsa om Eon. Jag tror inte att generella artiklar lockar på samma sätt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag menar...

"Vad menar du med generella artiklar?"

...artiklar om mer genreöverskridande rollspelsfenomen. Tips om att skapa äventyr/kampanjer, tips om hur man spelleder, tips om hur man använder sjukdomar som ett inslag i rollspel, artiklar om hur mentalvård och mentalsjukdomar kan användas i rollspel och så vidare. Nästan allt som inte är låst till ett specifikt rollspel alltså.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag hör till de som tycker att fler generella artiklar vore bra. I någon annan tråd här på Fenixforumet föreslog jag dramaturgi som ett möjligt ämne till en artikel. Alltså vilka dramaturgiska teorier som finns och hur man kan tillämpa dem i rollspel, gärna både ur spelar- och spelledarperspektiv.
Däremot vet jag inte vem som skulle skriva en artikeln. Inte jag, jag kan för lite om ämnet - det är ju därför jag gärna skulle läsa en sådan artikel!

Gordeg
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Jag håller naturligtvis med, även om jag inte är vidare förtjust i termen "generella artiklar"; den beskriver inte riktigt vad det handlar om för en som inte känner till termen. "Systemlösa artiklar" vore nog bättre.

Jag skulle gärna skriva sådana artiklar själv, men jag har för många projekt igång och för dålig självdisciplin för att faktiskt slutföra dem, och det finns mycket som har högre prioritet. Dessutom saknar jag vettiga idéer. Det enda jag har funderat på är en konspirationsteoretisk grundkurs eller ordbok, där jag översiktligt går igenom begrepp och företeelser som Tunguskahändelsen, Dulce, Saint-Germain, John Dee, Nommos och så vidare (alltså ett par hundra Suppressed Transmission-artiklar ihoptryckta i två eller tre artiklar, för den som vet vad jag snackar om).


/Dimfrost
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag diggar systemlösa artiklar. Min första rollspelstidning var Sverox, när den fortfarande var bra, och artiklar som skjutvapnens historia och hur man färdades/vilken tid det tog i olika tider var de som gav mig störst behållning. Samt att de hade väldigt bra illustrationer.

Artikelförslag:
Hur går det till att smida en ridarrustning eller svärd. Hur lång tid tar det? Vilka resurser?

Pirater genom historien. Från medelhavet å vikingar till Karibien och nutida pirater i Öst Asien.

Handel genom tiderna. Vad bytte folk? Hur gick handelsrutterna? Olika problem och lösningar.

Venedig. Ett verkligt handelsimperium. Dess inflytande, rivaliteten med Genua, rollen i korstågen (5:e mot byzans?). 1700 tal, baler, maskerader och intriger.

Shakespeare. Hans verk är klassiska. Hur kan man sno 100 idéer till rollspel scenarion. Betydelsen av bifigurer.

Indiska sagor och deras coola idéer. Kan rakhashas verkligen summeras i en tigerlik humanoid demon med bakvända händer?
Skriv om din favorit kultur

Saltets som handelsvara och dess betydelse genom historien. (Just för att det finns en bok)

Iain Banks Culture som rollspelssetting. Eller hur man kan få spännande dynamik mellan rollerpsoner genom delad barndom, släktskap och förräderi. (Kanske mest riktad åt de som skriver konventsscenarion där man har mer frihet)

Boktipset. En kolumn där olika gästskrivare presenterar fantasy, scfi eller genrélösa böcker som ger rollspelsidéer!

Tesla i en steampunk värld!

Hundar, från varg till människans bästa vän. Avel för distinkta karaktäristiska.

Hur du skapar ett monster. Jag såg nyligen Avatar: the last Airbender, en teknad serie inspirerade av anime. Där blandar de ofta olika djur och det funkar bra, t.ex. Näbbdjursbjörn (fast saker som turtleduck ser lite wacko ut)

Vanliga primitiva mystiska förklaringar av naturfenomen. Från månens faser till solförmörkelser. Jordbävningar, jättevågor, vulkanutbrott.

heraldik.

hur ser by, köping och stad ut under medeltiden.Demografi. Finns det värdshus? Har varje by en smed?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Whoa...

Du... där fanns det ju ett helt gäng med konkreta förslag, flera av dem låter kanonintressanta. Kika på listan och anmäl er ni kunniga och driftiga. :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Jag menar...

walium skrev:
...artiklar om mer genreöverskridande rollspelsfenomen. Tips om att skapa äventyr/kampanjer, tips om hur man spelleder, tips om hur man använder sjukdomar som ett inslag i rollspel, artiklar om hur mentalvård och mentalsjukdomar kan användas i rollspel och så vidare. Nästan allt som inte är låst till ett specifikt rollspel alltså.
Ja, sådana artiklar vill vi bannemej ha mer av. Självklart vill jag fortfarande bevara artiklarna som är till specefika rollspel, men det brukar inte vara mer än 2-3 stycken, och resten av tidningens innehåll är inte direkt jättefantastiska - där skulle jag vilja ha en massa artiklar och uppslag av generellt slag och mer gärna brädspel faktiskt!!!
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Sätt igång och skriv för bövelen! Jag vill läsa. :gremsmile:

Har du förövrigt några bra länktips på ämnet? Jag har läst det mesta som wikipedia har här, men skulle gärna läsa mer.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, för min del så klarar jag mig relativtr bra utan sådana här artiklar. Swer gjärna antt man stoppar in mer rollspelsfluff & linande saker.
Sean om det skulle fattas platts, av nån anledning så ser jag gjärna arktiklar av generellare slag om våran hobbey..
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Länktips är jag rätt dålig på. Jag hade inte ens besökt Wikipedias huvudsida för konspirationer förut, utan bara läst om enstaka företeelser i ämnet på sidan. Annars kommer det mesta av min kunskap från Suppressed Transmission, en återkommande krönika av Kenneth Hite i Steve Jackson Games' onlinetidning Pyramid. Det finns ett par gratisartiklar att läsa här, bland annat en Suppressed Transmission-artikel om alternativa Roswell-händelser. Artiklarna fokuserar på skräck, alternativhistoria, konspirationsteorier och dold historia i varierande grad. De första artiklarna finns också samlade i två volymer, stora som normala tredje utgåvans GURPS-böcker och rekommenderas kraftfullt.


/Dimfrost
 
Top