Nekromanti Ge ut eget fanzine - GRATIS!

Pingo_UBBT

Veteran
Joined
16 Aug 2004
Messages
3
Location
Falun
Hej alla!

Jag har för ett tag sedan startat en POD-organisation för utgivande av fanzines i Sverige.

POD är Print-On-Demand, och alla tidningar trycks alltså digitalt och endast efter beställning.

Till skillnad från andra digitaltryckare tar jag INGEN startkostnad. Kunden uppbär hela kostnaden.

För ett A5, 32-sidigt, svart-vitt fanzine kostar det för kunden 25 kronor inklusive frakt via post. Upphovsmannen bakom fanzinet (du?) :gremwink: får 10 öre per försåld sida (dvs 3.20 per tidning). Inte mycket, men vi gör ju inte zines för stålarna.

Vill du ge ut din tidning hos mig, så kolla här för mer info:
http://www.PenguinComics.com/

Egentligen gjort för serieblaskor, men jag ger gärna ut vad som helst. :gremsmile:

Frågor? Se siten för info, email etc.

MVH
Pingo
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Hur gör du med layouten då? fixar ni den eller vill ni ha filen helt färdig med layout bilder och hela kitet?
Layouten är ju knepig för många hobby nissar därute om man inte har rätt utbildning eller tillräckligt intresse...

Bra initiativ för övrigt... Hur många sidor får man för 25kr?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Cool grej. Jag ska bara hitta på nåt att göra ett fanzine om först. Men alltså, print on demand, det innebär att jag kan be dig göra typ 40 ex av min tidning för 1000 spänn, och sen kan jag sälja den för vad jag vill?

Jag älskar fan framtiden (det är 2005, det är bara att acceptera, vi lever i framtiden). I framtiden kommer alla vara kända för 15 människor. It fuckin rocks.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Fixa layouten själv

Hur gör du med layouten då? fixar ni den eller vill ni ha filen helt färdig med layout bilder och hela kitet?
En inte alltför vågad gissning är nog att du får ordna allt sådant själv. En tryckfärdig PDF lär förmodligen krävas. :gremconfused:
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Alternativ

Cool grej. Jag ska bara hitta på nåt att göra ett fanzine om först. Men alltså, print on demand, det innebär att jag kan be dig göra typ 40 ex av min tidning för 1000 spänn, och sen kan jag sälja den för vad jag vill?
Tanken är nog att köparna ska beställa direkt från tryckeriet. Om du tänkt beställa 40 ex av ditt fansin så är det nog både bättre och billigare att du kontaktar ett tryckeri i din egen hemstad.

Print on demand är nog en både enkel och billig lösning men kanske inte den optimala om du vill ha full koll på försäljning, spridning och distribution.
 
G

Guest

Guest
Skulle man möjligtvis kunna trycka upp gamla böcker från gångna århundraden (senast 1920talet alltså)?
Skulle gärna pröva att läsa dem men kan inte på skärm tyvärr däremot är det bara där jag kan få tag på dem från gutenberg.org.
 
Top