Ge sig på Dnd 5E

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Jag har spelat rollspel sen jag var 13 och jag har aldrig spelat Dungons and Dragons, vilket gäller för alla i min spelgrupp, så nu bestämde vi oss för att ge det ett försök. Det är känns ganska långt ifrån vad vi brukar spela och jag är lite fördomsfull, men å andra sidan så känns det viktigt för allmänbildningen, att aldrig spelat DnD 5 känns som att aldrig ha sett en Star Wars film eller aldrig läst en Bamsetidning. Nu har jag läst igenom reglerna som känns rätt lätthanterliga och äventyret Lost mines of pan....vad det nu heter.

Är det ett bra testa-på-DnD-äventyr? Å ena sidan känns det rätt klassiskt men å andra sidan känns det lite platt tycker jag. Har ni andra tips? Det ska vara ett äventyr som är inte allt för långt och som ska kännas riktigt klassikst DnD som verkligen får uppleva vad det handlar om.

Som en sidnot så hade jag en idé om att köra runt fyra korta äventyr där de får levla upp ett helt gäng levlar mellan varje äventyr bara för att få testa både låg och hög level spel utan att behöva köra världens längsta kampanj. Men det började kännas lite meckigt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Det bästa att börja med är Beginners box. Den är billig, äventyret är kul och det visar de olika sätten att expa på. All and all den bästa D&D 5 produkten jag har tagit del av.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
TobiasEkwall;n345742 said:
Är det ett bra testa-på-DnD-äventyr? Å ena sidan känns det rätt klassiskt men å andra sidan känns det lite platt tycker jag. Har ni andra tips?
Jag har kört det och ändrade rätt mycket för att jag tyckte det var just rätt platt. (Å andra sidan brukar vår forumit 2097 hylla det). Jag har inte läst Dragon of Icespirepeak, men baserat på vad jag har hört om det har jag svårt att tro att det skulle vara sämre än LMoP. Tror att du kan hitta nybörjaräventyr i Saltmarsh-modulen, Den nya settingboken Wildemount ska innehålla fyra äventyr för lv 1-3-figurer, något av dem borde ju vara bra? Har inte läst så mycket, men du kan hitta info om bägge på www.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag säger, kör det äventyret du har eller gratisäventyren nämnt i tråden. Det kommer i alla fall visa D&D som grundläggande spel om målet bara är att testa det. Som en stor fan av olika versioner av D&D skulle jag ändå säga att spelet bara är en del, det är egentligen de mer spännande kampanjmiljöerna som är det coola. Planescape, Dark Sun, Spelljammer är de mer annorlunda och har man som du gjort läst reglerna och snart spelat spelet vet du sen hur eller om du vill konvertera dem till favoritfantasyspelet.

Att konvertera tidigare utgåvor till nyaste är vanligtvis enkelt. Om du tänker testa att köra olika äventyr med högre levlar, då kan du ju slå till på de äventyr som anses klassiska som Temple of Elemental Evil, Tomb of Horrors, eller White Plume Mountain, för att ta några exempel.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Har man spelat mycket rollspel förut så kan man köra Waterdeep Dragon Heist som är ett utmärkt äventyr för level 1-5. Lite mer finess är Phandelver i min mening.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
anth;n345754 said:
Det är också brutalt och har antagligen orsakat fler TPK än något annat som getts ut till 5E. :)

Mina spelare gick det när deras rollpersoner var level 2 - och de fick inte levla upp inne i huset. De överlevde.
Tja, jag skickade in lvl 1 RP och det gick ganska bra för dem.
IOFS var en nära att dö mot kvasten...

De fick också levla upp när...
de hittade nedgången till källaren

Efter det var det ganska lugnt förutom att...
slutbossen var rätt hård
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Tack för tipsen allihop det blir nog LMoP vi kör i alla fall, mycket på grund av de fina kartorna. Jag ska ta och titta igenom dragon heist också, men det verkar ju markant längre eller missuppfattar jag då?
Death house verkar ju också funka men jag tror vi var sugna på något som kändes mer klassiskt fantasy och minder gotiskt
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag har kört [The Lost Mine of Phandelver] och ändrade rätt mycket för att jag tyckte det var just rätt platt. (Å andra sidan brukar vår forumit @2097 hylla det).
Är på grund av det är så platt som det är en så bra intro.

Dragon Heist suger. Kör LMoP när du är ny. Går också att blanda med Dragon of Icespire Peak för att få en något större upplevelse. Sen är jag pigg på TSR-klassikern B4 The Lost City, och tredjepartaren Willow (av Shane Walsh) men båda dom två behöver regelkonvertering vilket är enkelt men kanske kan vänta till åtminstone spelat tre eller fyra spelmöten av femman.
 
Top