Ge mig en lista på indiespel

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
Vilka spel borde jag spela/läsa? Bonus om du förklarar varför.

(Jag frågar åt en kompis.)

Så vad är indiespel?
Ja, är du osäker så behöver du inte svara på tråden. :p Andra kommer att svara åt dig genom sina exempel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Vill du ha många spel, eller vill du ha de bästa, eller vill du ha spel som är typiska för genren "indiespel", eller klassiker, eller spel som visar på hur annorlunda rollspel kan vara jämfört med traditionella spel? Känns lite svårt att välja om det inte finns några kriterier.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Montsegur 1244
Best Friends
Prosopopée
Svart av kval
Utpost
Anatman
Nerver av stål
Durance
Lovecraftesque
Fall of Magic
Psychodrame
Annalise
Happy together
Motel Dragonfly
Terres de sang
Gastkammaren
Det sjätte inseglet
Den yttersta domen
Witch: Road to Lindisfarne
The Marquis of Ferarra
Mist-Robed Gate
Kingdom
Follow
For the Queen och alla dess dussintals hack
Golden Sky Stories
Dream Askew
Dream Apart
Dolce et Decorum
Prime Time Adventures
Berättelser från Staden
Alienor
A Taste for Murder
Imagine
The Daughters of Verona
Shock: Social Science Fiction
Freemarket
Last Train from Warsaw
Grey Ranks
Night Witches
Spione
Sorcerer
Dogs in the Vineyard
My Life with Master
Trollbabe
Les larmes du soleil
Bois dormant
Pookafiktum
This is Pulp
The Academy
Bliss Stage
Thespian
Gudasaga
The Committee for the Exploration of Mysteries
Ljuset och skräcken
Inspectres
With Great Power …
The Mountain Witch
Dust Devils
Carolina Death Crawl
Fiasco
Polaris
Universalis
Boy X Girl
Breaking the Ice
Shooting the Moon
S/Lay w/ me
It's Complicated
Murderous Ghosts
Cold Soldier
Coffee Together
Last Stand
Démiurges
Damnés
Malandros
Keep it Sunny
Chez Marcel
Before the Spire Falls
Bulles
De mauvais rêves
Final Girl
Geiger Counter
Die Laughing Sliced-Up
Fragnarok
Glorieuses
Lasers and Feelings och alla dess dussintals hack
Revolver
InterZone
Millevaux
Witness the Murder of your Father and be Ashamed, Young Prince
Microscope
1000 years Under the Sun
A Quiet Year
Dialect
A Penny for your Thoughts
Misspent Youth
Ålamörker
Det hände under sommaren
Fall
Före vintern
Försoning
Halloweenia
Höst över havet
Höstens slut
Höstlöv
Sad Robot
Sista hösten
Svanesång
Tristess
Vägen till Edo
Valår!
Warriors of the Eternal Autumn
Ribbon Drive
Coyotes of Chicago
Okult
Oskrivna blad
The Last Voyage of the Selene
Vast and Starlit
Lacuna Part 2: The Creation of the Mystery and the Girl from Blue City
Circle of Hands
Elfs
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Kanske Genesis (eller annan frivillig) kan kapa sin lista till en med 5 spel och skriva 1-2 meningar om vad det här spelet gör som inte femtioelva andra spel också gör?

För mig så ger en lista på 100 spelnamn mest känslan "uj så mycket, det orkar jag inte ta in".
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Kanske Genesis (eller annan frivillig) kan kapa sin lista till en med 5 spel och skriva 1-2 meningar om vad det här spelet gör som inte femtioelva andra spel också gör?

För mig så ger en lista på 100 spelnamn mest känslan "uj så mycket, det orkar jag inte ta in".
Det här är rätt svårt att svara på eftersom det finns flera tusen femti elva indiespel så är det extremt svårt att hitta något spel som gör något som inget annat spel gör utan det handlar ju oftast om helheten, men trots att jag inte ser mig som indiespelare i första hand så kan jag ju inte låta bli att ta upp handsken och promota spel som gör lite olika 'indie'-saker.

Montsegur 1244 visar hur drama inte på något sätt är beroende av att utgången är oviss utan att det tvärtom kan fördjupas av att vi redan från början vet att alla roller kommer antingen brinna på bål eller avsvära sig sin tro. Det är också unikt genom att vara bäst.

Prosopopé
eller om man inte läser franska Nerver av Stål är båda spel som är unika i att de sätter regler för hur man talar. I prosopopé är det till exempel att ingen får avbryta någon annan, allt man säger är sant, och ingenting har några namn. Det var en aha-upplevelse hur mycket några såna små enkla regler gör för upplevelsen av spelet.

Archipelago III är unikt för att det är indiespelens motsvarighet till Gurps, det är så nära det går att komma ett universalsystem och reglerna har ingen koppling till settingen. Det går alltså helt emot forge-skolans system matter i den meningen att man ska ha system och setting som hänger ihop. Ändå är det bra. (ok det är inte superbra men bra).

Prime Time Adventure är unikt både genom att vara en tidig indieklassiker och för att visa hur man genom regler kan emulera en tv-serie och få (minst) lika bra berättelser som i tv-serier. Resolutionsmekaniken är rätt kass (det är iofs inget unikt utan gäller nästan alla spel både indie och trad) men spotlight-episode regeln är superbra.

Sea Dracula är unikt genom att vara det enda spelet som kombinerar pingvinadvokater med en resolutionsmekanik bestående av en dance-off.

From the top of my head.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Kanske Genesis (eller annan frivillig) kan kapa sin lista till en med 5 spel och skriva 1-2 meningar om vad det här spelet gör som inte femtioelva andra spel också gör?

För mig så ger en lista på 100 spelnamn mest känslan "uj så mycket, det orkar jag inte ta in".
Javisst, det är en rimlig frågeställning. Men @Rickard ville ju bara ha en lista på spel, så det är vad han fick. :D

Om du vill ha spel som gör något som femtioelva andra spel inte också gör så är BDG:s lista ovan rätt bra. Jag kan lägga till att:

Nerver av stål och Lovecraftesque har en ensam rollperson
Murderous Ghosts och Cold Soldier är skrivna för att spelas på två spelare
It's Complicated och Les larmes du soleil ger engagerande berättelser helt utan konflikter
Happy/Coffe Together är en enda lång scen
Och Mist-Robed Gate har ett snyggt konfliktsystem som innefattar en kniv som vid ett tillfälle huggs i motståndarens rollformulär

Det är inte nödvändigtvis de bästa spelen, men det är spel som gör saker som inte femtioelva andra spel gör.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Våren 2021 är en indie-vår så följer med intresse. So far: "Stealing Cthulhu" (med Cthulhu Dark regler i).

Bonus: spel tryckta i typ 50 ex och allmänt svinsvåra att få tag på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Kan du inte lista de bästa spelen istället @Genesis såsom TSOY/Solar System.
Det kan vi också göra!

Montsegur 1244 är ju redan nämnt av @Björn den gode, och alla mina spel är såklart bäst. Även Prosopopée är riktigt fett.

Den yttersta domen är ett av de bästa spelen som finns, alla kategorier. Det är dock på gränsen till att klassas som tradspel då det har både spelvärld och spelledare. Har man spelledare och spelvärld så är man inte riktigt indie i min bok.

Lovecraftesque är riktigt bra på att skapa Lovecraftiga berättelser (alltså inte alls samma genre som CoC, Cthulhu Dark, etc.). Jag rådiggar detta spel.

Dream Askew, och kanske ännu mer Dream Apart, är riktigt bra spel. De är typ AW där man har skalat bort allt det meckiga och pilliga som gör spelet såpass tungrott, och även kastat ut spelledaren, som känns lite menlös i AW, om vi ska vara ärliga. Tyvärr har Dream Askew kvar malströmmen, men i övrigt är det riktigt bra.

Ribbon Drive borde också nämnas. Jag tycker att det är rätt bra, men det är nog ännu bättre för folk som gillar musik och framförallt i grupper där man känner igen varandras spellistor (alla spelare skapar en spellista innan spel). Jag har lite problemet att jag lyssnar på musik på främmande språk (när jag väl lyssnar på musik, vilket är sällan), så inga andra känner igen mina låtar och jag känner inte igen deras. Men jag tror att det är riktigt bra för normala människor, och till och med jag gillar det, då det är ett roadtripspel och jag gillar roadtripspel. Åh, och det gör något inte femtioelva andra spel gör också, förresten.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Bonus: spel tryckta i typ 50 ex och allmänt svinsvåra att få tag på.
Gastkammaren: Opublicerat. Finns bara att få tag på genom någon som har spelet. Också ett av de bästa spelen jag vet. Skrivet av @Murmelgnu, som till slut dök upp här på wrnu för ett tag sedan, men inte synts till på länge.

Psychodrame: Mitt hack av speltestversionen av ett opublicerat franskt indiespel. Tyvärr finns det sedan en tid tillbaka i engelsk version då jag behövde skriva ned det för att dela det med en malaysisk indiespelsförfattare via vår gemensamma franska kompis.

Dust Devils: Författaren slutade inte bara att trycka spelet, utan tog även bort PDF:en. Går såvitt jag vet bara att få tag på genom att köpa det av någon som har det. Eller få tag på PDF:en. Inga spel är ju så svåra att få tag på längre nu när det finns internet.

Berättelser från Staden: @Sodivras underskattade mästerverk. Går nog att få tag på i PDF om man kontaktar honom.

Oskrivna blad: Som Dust Devils. Författaren slutade sälja det då han inte längre tyckte att det var tillräckligt bra. Inte ens han själv har kvar ett ex, men jag har sett det i @Dantes bokhylla! Här finns det inte ens PDF:er som cirkulerar runt, då det endast sålts i tryckt form.
 
Top