Nekromanti Gattaca, förelagor?

Saxifrage

Hero
Jag såg precis den klockrena filmen Gattaca, kanske den smartaste och vackraste SF-rulle jag sett på väldigt länge. Eftersom den känns lite för smart för att vara kläckt i Hollywood undrar jag om den är baserad på någon bok? Om inte, finns det några kända böcker som har fungerat som förebild?

Det närmsta jag kan komma på är Starship Troopers (det elitistiska/klassindelade samhället) eller 1984 (kontrollsamhället, men jag hävdar att kontrollsamhället är en bisak i Gattaca). Finns det fler?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Eftersom den känns lite för smart för att vara kläckt i Hollywood...
Kanske för att Andrew Niccol inte är någon typisk produkt av Hollywood. Som Nya zeeländare, som har arbetat med film i England, avviker han en del från din något stereotypa bild av Hollywoodianer.

Han ligger ju även bakom storyn till "The Truman Show" och bioaktuella "The Terminal".

/Mikael

Krille

Lord
"Jag såg precis den klockrena filmen Gattaca, kanske den smartaste och vackraste SF-rulle jag sett på väldigt länge. Eftersom den känns lite för smart för att vara kläckt i Hollywood undrar jag om den är baserad på någon bok? Om inte, finns det några kända böcker som har fungerat som förebild?"

Ståryn är så vitt jag vet originell, men det finns gott om tematiska förebilder, både inom SF och utanför. Skillnaden mellan dem som har och dem som inte har (Gattacas grundtema) är ju inte direkt ny. Robert Silverberg har skrivit en klase android-böcker på temat, och android-temat där känner vi även igen i Phillip K Dicks böcker. Här måste ju även Asimovs robot-böcker nämnas, även om robotarna inte tar illa upp av att vara människans träl (i de flesta noveller, i alla fall).

Aldous Huxleys "Du sköna nya värld" är nog definitivt något som har inspirerat. Alfred Bester brukar också leka med tanken rätt ofta, och Fritz Langs gamla rulle Metropolis bygger ju på konflikten mellan de som har och inte har.

Så temat är inte nytt, men det är definitivt inte sexigt nog för att Hollywood ska nappa på sådant så ofta och då sällan med stor budget.

Pendragon

Swashbuckler
Han ligger ju även bakom storyn till "The Truman Show" och bioaktuella "The Terminal".
The terminal är, läskigt nog, en adaptering av en verklig händelse. Tydligen bor snubben kvar på Charles de Gaulle-flygplatsen.

/Joel