Nekromanti Gattaca, 13:e våningen...

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Tjingtjong! /images/icons/hairy.gif

Har nån sett Gattaca eller 13e våningen??? Är de bra, eller suger de?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Har nån sett Gattaca eller 13e våningen??? Är de bra, eller suger de?"

Gattaca har jag sett, och jag tyckte den var riktigt bra.

Fast det beror på vad man är ute efter. Letar man efter den actionfyllda pang-pang-SFen så är den helt fel. Gattaca har ett budskap, ingen action och knappt någon intrig.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag brukar nog betygsätta filmer efter hur "tänkvärda" de är, så båda två får nog godkänt. Fast Gattaca är helt klart mer tänkvärd, eller kanske mer trovärdig, än 13e våningen. Apropå 13e våningen (samma tema, typ) så kan jag tipsa om ExistenZ (eller vad den heter) - kanske inte så trovärdig heller men ganska tänkvärd. Eller nåt.

/Baldyr, som är otroligt trött på hjärndöda action-filmer (men även andra action-filmer som LotR eller Gladiator)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Platt anka, 13:e honungen...

Gattaca
Det här är en ganska slö film. I fokus står ett kontrollsamhälle där man undersöker gener åt alla möjliga håll och kanter och där människor med dåliga arvsanlag blir diskriminerade på ett antal olika sätt. Filmens huvudperson vill bli astronaut (vilket kräver topnotch-gener) men han har rätt usla biologiska förutsättningar för det, så han fuskar sig in.

Tillsammans med en snubbe som HAR supergener (men som blivit rullstolsbunden i en olycka) så kan han nämligen lura alla kontroller på olika vis. Han tar med sig kompisens blod- och urinprov, lånar ögonfransar och hudflagor och liknande och strör omkring sig, bl.a. Kontrollerna skärps kraftigt en dag då en av träningslägrets bossar blir mördad. Samtidigt blir huvudpersonen förtjust i Uma thurman och hon snokar också efter hans ögonfransar och dylikt för att kontrollera om hennes älskling håller måttet, biologiskt sett. Han måste alltså hålla tungan rätt i mun för att kunna undvika att bli upptäckt.

Det är en okej framtidsrysare. Som film är den rätt sevärd, men som rollspelsinspiration är den rätt tunn. Man får inte grandiosa miljöer att titta på som i Blade Runner precis.

13:e våningen
Den här filmen handlar om virtuella verkligheter. Filmens huvudperson jobbar på ett coolt labb där man har ett gäng datorer som bygger upp en totalt verklighetstrogen stad, hämtat från projektledarens barndom under 40-talet. Den här världen bebos av ett gäng articifiella intelligenser som går omkring och lever vardagliga liv, utan att begripa att deras verklighet bara är på låtsas.

Man kan ta sig in i den virtuella verkligheten, då "hoppar" man in i en persons kropp och styr denne tills man återkallas till den vanliga verkligheten igen. Det blir förstås mycket förvirrande för den artificiella intelligensen vars kropp man lånar, men eftersom även de bara är på låtsas så har man inte särskilt stora betänkligheter kring detta.

Det här är en klassisk noirdeckare, som börjar med att huvudpersonen misstänks för ett mord han inte tror sig ha begått, men han lider av minnesförlust så vi i publiken kan inte riktigt vara säker på vad som har hänt. Hemligheten i filmen är rätt snygg och leder till en sorts filosofiska funderingar som passar mycket väl i genren. Jag tycker Den 13:e Våningen är mycket intelligentare än Matrix och Blade Runner, mest för att den berättar sin historia på ett mycket mer lågmält och kittlande sätt.

Såsom film betraktat håller den dock inte riktigt måttet. Många scener hastas igenom och dramaturgin är lite för strömlinjeformad på sina ställen. Skådespelaren i huvudrollen är inte direkt någon man sympatiserar med... Såsom rollspelsinspiration är den kanske något bättre, men eftersom den inte utspelar sig i en avlägsen framtid så... tja, passar inte handlingen i något befintligt rollspel.

Jag gillar den bättre än Gattaca, men du behöver inte se någon av dem. Titta på den franska filmen "delikatessen" istället.

/Rising
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jodu

Gattaca tänker jag se när jag får tillfälle, trettonde våningen var rätt schysst.. Passade på att se eXistenZ också, för några dar sen.. (I svar till Rising.) Vad kan man säga? Om ni blev sugna på mer efter Matrix, se dom. Fast de är inte alls actionfilmer å andra sidan. eXistenZ kan nog passa en rollspelare.. :) Om ni varken har sett eXistenZ eller 13:e våningen så kan ni köra en filosofi-helg.. Fredag: eXistenZ. Lördag: 13:e våningen. Söndag: Matrix. Nyanserna i budskapet kanske träder fram bättre så?

På tal om att länka filmer, så såg jag Dark City nästan samtidigt som 13:e våningen.. Då märkte man en massa likheter, vilket var kul.. Också det en läcker film!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
>Har nån sett Gattaca eller 13e våningen??? Är de bra, eller suger de?

13: våningen har jag sett och den gillade jag. Skulle nog ge den 3 virtuella världar av 5 möjliga.

Om du vill veta vad andra tycker om dessa filmer (och andra) tycker jag att du ska ramla in på http://www.imdb.com/ och sparka igång deras sökfunktion.

/Anders
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Gattaca får 4+ (av 5) [OintressanT?]

Gattaca får 4+ på min 5-skaliga...* skala.. Och det från mig som mest brukar mest se actionfilmer eller komedier för då krävs hela min uppmärksamhet och jag börjar inte tänka.. Börjar jag tänka blir filmen tråkig.. Sedan finns det ju filmer som kräver att jag tänker (t.ex. Memento, betyg 4).. Fast jag kan gilla andra filmer, t.ex. "Nyckeln till frihet" som nog bland de top-5 av de få filmer jag faktiskt sett..

~Gillar även filmer som har schyssta miljöer ("The Crow" & "Strange Days") även om [color:448800]Han</font color=448800> sätter låga betyd på dem
 
Top