Nekromanti Gastforskare någon?

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Tänkte ta en fråga som förbryllat mig länge angående DoD före den nya versionen. I DoD Monster (=Monsterboxen) finns en odöd varelse som kallas Kummelgast. Enligt texten kan den anfalla på tre olika sätt.
1) Mentalt (=Skräckslå)
2) Fysiskt (=vapen)
3) Dra magisk energi från offret (=PSY-poäng)

Längst ner står det: "Kummelgastar kan inte ha några färdigheter som är baserade på STY, SMI eller FYS, eftersom den inte har dessa egenskaper,..."

Låt mig tänka, kan anfalla med vapen, men var inte vapen baserade på antingen STY eller SMI beroende på vapnet, nu kunde den ju inte använda sådana färdigheter eftersom den inte har några sådana grundegenskaper...

Kan någon förklara detta för mig?

Riddaren - fattar inte hur detta går ihop


Även den bäste har dåliga dagar
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: KumlaGasten

Kummelgast

En kummelgast uppträder i samma skepnad som kroppen den hade före sin död, fast nu i en skimrande gestalt.
De håller helst till i mörka gravar eller djupa katakomber, dit solljuset sällan tränger ned ( de tar 1T4 i skada per SR i solljus ).
De kan förflytta sig ovan jord men gör det då på natten och endast under de faser eller det väder då månen inte är synlig.
De förflyttar sig svävande och kan tränga genom den minsta springa eller hålighet.
En kummelgast annfaller mentalt genom att skrämma sina offer ( samma regler som för spöken gäller ) och fysiskt genom att dra offrets magiska energi ( PSY poäng ) ifrån dem och lägga till sin egen ( PSY ).
Eftersom de själva består av astral energi tar de skada av magiska vapen och av besvärjelser men aldrig av rent matriella vapen.
De tar också skada av eld ( 1T4 per träff ).
Kummelgastar tar alla skador direkt på sin PSY som är deras motsvarighet till fysiks kropp.
Då de har en skimrande skepnad är det svårt att se var de befinner sig och alla träffchanser reduceras därför med 25%.
Kummelgastar har inga färdigheter som kräver fysiska värden, men behåler dock färdigheter baserade på INT och PSY.

En Mänsklig Kummelgast
Hemvist: 1,9
Vanlighet: Mycket sällsynt
Antal: 1

Grundegenskap
STY 0
STO *1
FYS 0
SMI 0
INT *1
PSY *2

Naturliga vapen
Skrämma på skräck-tabellen ( se spöken).
Dra magisk energi ( PSY - Poäng): Genom att övervinna offrets PSY på motstånds tabellen får Kummelgasten dra 1T4 PSY poäng från offret och lägga till sin egen. ( Varje SR )
Naturligt skydd: -25%
Förflyttning: F15
Färdigheter & förmågor: Dessa bestäms av SL med utgång punkt från de som kummelgasten behärskade i levande livet.


Denna text är kopierad från Monsterboken2
En DoD Expert matrial..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ajaj...

Du är säker på att inte Riotminds blir förbannade?


/Arvidos, väntar på den oundvikliga diskussionen om graden Druid.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
tryckfel?

I DoD Monster (=Monsterboxen) finns en odöd varelse som kallas Kummelgast. Enligt texten kan den anfalla på tre olika sätt.

Detta är ännu ett tecken på hur kvaliteten på modulerna sjönk allteftersom... Det är nog enklast att förklara det du nämner som ett tryckfel... men det är inte säkert. De förändarar även Dödsgastarna till DoD-monster.
Personligen ser jag hela kaos-häftet (där gastar och demoner står) till monsterboxen som värdelöst junk som kan brännas på samma bål som alla någontings handbok. Kan man alls komma över monsterböckerna är boxen värdelös i sig.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Hmmm

Hmmm, vad skådar mitt öga, varenda inlägg som nu tar en liten snutt ur någon regelbok blir synonymt med att Riotminds inte gillar sådant och om man frågat om lov etc...

Jag tror inte Riotminds hade velat bli synonymt med det, men....

Sedan var ju inte min fråga vad som stod i Monsterböckerna (som jag dock har lyckats få tag i och väntar få i brevlådan vilken dag som helst) utan en förklaring på min fråga. Monsterböckerna har jag väntat på i några dagar redan.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Klargörande

Hoppas ingen tror att jag försöker sätta någon på plats. Jag var bara lite orolig för att det skulle bli bråk.. Jag vill att vi ska va vänner förstår ni! /images/icons/wink.gif


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Klargörande

Kom på ett bättre namn! Jag orkar inte skriva
"Jag håller med Fanatic Assasasin"
"Tycker du det Fanatic Asasasasin?"
/images/icons/frown.gif


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

(Utom när det gäller att skriva
långa namn. Jobbigt ju! /images/icons/frown.gif)
 
Top