Gammal novell "Älda herrar och riddersmän"?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Så, nån nämnde Astrid Lindgren på fejjan och det påminde mig om något jag gått och grunnat på i några år nu.

Jag har ett bestämt minne från när jag var liten (säg sent 80-tal eller tidigt 90-tal, men novellen är troligtvis betydligt äldre än så), av en ljudbok från bibblan eller en LP-skiva, där någon läste upp sagor.

Jag har en väldigt vag bild av vad den handlade om, men jag vill minnas att det var en pojke som var exakt lik "den unge prinsen", så när den unge prinsen blev tillfångatagen av skurken och dömd till döden så bytte de plats, så pojken dog i prinsens ställe så att prinsen kunde fortsätta kämpa för godheten (typ).

Det enda jag har något hyfsat tydligt minne av är när pojken säger sina sista ord och håller ett rörande tal i där jag är rätt säker på att han använder frasen "Ädla herrar, och riddersmän..."

Min första tanke är alltid att det är något av Astrid Lindgren, men jag hittar inget där som passar. Nån annan som tycker detta låter bekant? Nån som kan ha ett hum om vad det kan komma ifrån? Jag är säker på att jag hörde den på svenska, men det finns inget som säger att det inte var en översättning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det låter som The Prince and the Pauper av Mark Twain.
Alltså, det låter sjukt likt förutom själva slutet. Men det är så klart möjligt att det är min hjärna som smält ihop olika saker till ett enda minne genom åren. Oavsett låter Prince and the Pauper som att den kan vara värd att läsa!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Aha! Det är Junker Nils av Eka jag tänker på! Svaret kom i samma facebooktråd som påminde mig om mitt sökade =D
 
Top