Gammal järnkampanj baserad på Alverfolket

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
... eller inte Järn då, för det var stenåldersteknologi - men det var samma koncept angående klanspel som vi körde för ett tiotal år sen. Idén var att köra storyn från Alverfolket, men med människor istället för alver.

Ett rymdskepp med mycket högt utvecklade, genmodifierade och psioniska människor som evolverat bortom teknologi kraschade på något sätt på en främmande planet. Deras tjänarvarelser smet och de flesta människor blev ihjälslagna av planetens intelligenta urinevånare (någon slags mineralbaserade varelser och ett växtliknande folk och kanske något mer). De överlevande människorna flydde åt alla håll, kampanjen startade med deras ättlingar tio generationer senare som nu mest var starka och långlivade människor utan kända magiska krafter.

Spelarna fick göra rollpersoner som var hövdingens barn, samt fem klanmedlemmar var som vi fleshade ut med regler när behov uppstod. I det första spelmötet anföll en magisk ormbest (som i serien) och dödade en stor del av klanen inkuderat hövdningen, sen kom trollen (de gamla tjänarvarelserna, inte som i serien) och brände skogen. I andra spelmötet upptäckte den vise rollpersonen lättare magiska/psioniska krafter och de flydde in i stenfolkets gångar. Sen kom vi av oss pga flyttande.

Men konceptet att leda en klan genom en folkvandring, och att vara de första människorna att utföra hjältedåd och att vara de som grundar de allra första legenderna (alla sånger innan handlade om bra jakt, skärmytslingar och annat oheroiskt) låter väldigt Järn. Om jag spelleder Järn skall jag nog försöka köra på något sådant igen, men utan rymdskeppen.
 
Top