Chock Gamla Chock - viktoriansk mysskräck?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Hur var det med 1800-talssettingen - fanns den bara i de moduler som släpptes (Draculas hämnd, Skräckens tre ansikten, Svarta Tigern i Sinka nr 4) eller var den med som default i boxen iom omslaget?
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
246
Jo, som jag minns boxen så var det samtidsskräck (80s style) men med en viktoriansk touch.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
246
Boxen specificerade ingen tidsperiod alls, och det fanns illustrationer som föreställde både moderna människor och sådana som av kläderna att döma levde på 1800-talet.
Fick lov att hämta boxen för att titta efter och när jag såg omslagsbilden så blev det ju väldigt tydligt att det viktorianska 1800-talet är närvarande. Hur jag nu förträngt detta är en gåta som måste ha att göra med det okända.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Fick lov att hämta boxen för att titta efter och när jag såg omslagsbilden så blev det ju väldigt tydligt att det viktorianska 1800-talet är närvarande. Hur jag nu förträngt detta är en gåta som måste ha att göra med det okända.
Mördarbil är kanske inte helt 1800-tal.

Mördardroska?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Hm, någon som har input om Kayats bilder i Ondskans Gruvor och Tidlös Skräck? Många, bra tryck, användbara till viktoriansk mysskräck?

Mina har försvunnit...
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Det svenska Chock fick verkligen sin helt egna stämning genom just Gullikssons och fr a Kayats illustrationer. Häromåret råkade jag hitta de amerikanska originalversionerna av några gamla äventyr till Chill 1E och den visuella framtoningen var rejält annorlunda - mycket mer som de skräckserietidningar från 70-talet som väl var den mest direkta inspirationen.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Hm, någon som har input om Kayats bilder i Ondskans Gruvor och Tidlös Skräck? Många, bra tryck, användbara till viktoriansk mysskräck?

Mina har försvunnit...
Böckerna är mer Lovecraftinspirerade än viktoriansk mysskräck. Så mer Call of Cthulhu än Chock antar jag. :) Tror de utspelar sig under mellankrigstiden också.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Det svenska Chock fick verkligen sin helt egna stämning genom just Gullikssons och fr a Kayats illustrationer. Häromåret råkade jag hitta de amerikanska originalversionerna av några gamla äventyr till Chill 1E och den visuella framtoningen var rejält annorlunda - mycket mer som de skräckserietidningar från 70-talet som väl var den mest direkta inspirationen.
Undrar om upphovsrätten till bilderna studsat tillbaka till S.K efter ÄS avveckling eller om de följde med till Paradox/Cabinet - ngn som vet hur illustratörsavtalen såg ut?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Undrar om upphovsrätten till bilderna studsat tillbaka till S.K efter ÄS avveckling eller om de följde med till Paradox/Cabinet - ngn som vet hur illustratörsavtalen såg ut?
Tecknaren har alltid upphovsrätt till sina bilder. Ingenting av detta följer med varumärket. Avtalen handlade antagligen om rätten att använda bilderna i en specifik produkt i utbyte mot X kronor.

(Tills någon rättar mig.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Jo, som jag minns boxen så var det samtidsskräck (80s style) men med en viktoriansk touch.
Ja, S.A.V.E. kändes alltid som män i tweed-kostym som träffas i rökrum och bekämpar de onda sakerna som infödingar eller lantisar tror på - en anakronism i samtiden. Monstren är huvudsakligen de klassiska skräckmonstren och varelser från folktro.

Jag brukar säga att The Esoterrorists är som gamla Chock fast bra och med ett rimligare upplägg.
 
Top