Gadgets för säkerhetssystem i Scifi eller cyberpunkmiljö

Farao77

Veteran
Hej på er!
Jag har en fundering kring heists / penetrationsverktyg i spelmiljö. Har ni några tips på var man kan hitta den här typen av fiktiva (eller ja verkliga funkar det med) verktyg? ChatGPT blir grinig snabbt men har en del bra tips. Jag hade velat ha en handbok för penetration i säkerhetssystem (ej cyberspace, där är jag klar) med prylar som kan vara användbara, typ "Elektroniska dyrkar", RFID-klonare osv. De enda kraven jag har är att de ska låta plausibla och sen kan det vara hur orealistiskt det vill. Ni som spelleder i den här typen av frilans / detektiv / corporate heists, var hittar ni inspiration och vad är era favoritgadgets?

Vilken tekniknivå och hur "hård SF" talar vi om? Modern tid, om 100 år, om 10000 år i en galax, långt, långt borta?

Vilken tekniknivå och hur "hård SF" talar vi om? Modern tid, om 100 år, om 10000 år i en galax, långt, långt borta?
Settingen är cyberpunk 100 år framåt i tiden. Det behöver inte vara hård sci fi utan tänker saker som finns idag men drivet lite längre. Typ DNA-mimetisk gel för biometriska scanners, signalinducerare som man kan applicera på ett elektroniskt lås som imiterar senaste godkända signal, överbelastningsverktyg, mask med ansiktsmodulator eller hologramprojektor med mera.

Har aldrig spelat det eller äger inte det, är det i huvudreglerna då eller finns det någon expansion?
Jag vet inte vilken bok det gäller, men som tips så är EP släppt med en öppen licens, så man får sprida PDF:erna ganska fritt. Så de finns t.ex. gratis allihop här. Även om jag absolut tycker att man ska köpa dem också, om man gillar dem =)

Jag vet inte vilken bok det gäller, men som tips så är EP släppt med en öppen licens, så man får sprida PDF:erna ganska fritt. Så de finns t.ex. gratis allihop här. Även om jag absolut tycker att man ska köpa dem också, om man gillar dem =)
Tack! Jag borde inte varit så snabb på att svara tidigare i tråden för jag hittade det när jag gjorde en enkel sökning mellan svaret och att du skrev här. Det ser mycket lovande ut faktiskt. Hoppas att informationen i den här tråden kan komma andra tillgodo också.

De saker jag kommer på – på rak arm – är:
  • En liten robot som en liknar en orm, och som kan ringla sig framåt som en orm, du styr den som du styr en drönare. Den har en kamera i nosen och du kan se vad den ser. Den har även ett par små gripklor som gör att den kan manipulera saker som inte kräver någon större styrka, jämför titthålskirurgi. Styrs via fiberoptik eller trådlöst beroende på avstånd och miljö.
  • All ställen kryllar av sensorer för att detektera oönskade händelser (rörelsedetektorer, kameror, luftsensorer osv.) som t.ex. inbrott. Alla bär RFID-medaljonger som ger rätt till området och då finns det utrustning (stor som en tennisboll) som lyssnar på den kommunikationen och sedan replikerar den. Problemet är att kommunikationen är krypterad och för att knäcka den behövs stor datakraft, därför är dessa mackapärer kopplade till stora serverhallar, den som pyntar får processorkraft.
  • När alla lås är elektroniska och kan hackas är det såklart de som skaffar mekaniska lås. Då finns det en universalnyckel som består av ett metallblad som egentligen är ett 30-tal små robotarmar som styrs av en krets som testar sig fram till rätt kombination. Många mekaniska lås har elektronik som detekterar att låset dyrkas.

Back