Nekromanti gabaldon

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
En kollega försöker pracka på mig en gäng böcker av Diana Gabaldon. Har någon läst henne (ja, inte bokstavligt alltså...) och säga mig ifall det är Eddingsvarning på hennes verk, eller ifall de faktiskt lämpar sig för läsning???
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Går inte Eddingshetsen lite väl långt nu? Jag kan tänka mig hur många författare som helst som jag tycker är sämre än Eddings, och det går inte att angripa honom för hans upprepande av samma story hur mycket som helst för det är han heller inte särskilt ensam om.

Sagan om Belgarion har ett läsvärde, det är inte det bästa som skrivits, men långt ifrån det sämsta. För många är det inkörsporten till fantasy och bara det att ett stort antal femtonåringar faktiskt börjar intressera sig för böcker pga Eddings tycker jag är skäl nog att inte hacka alltför mycket på honom, utan snarare ge honom en klapp på axeln.

Kan vi inte gå ifrån detta "jag-måste-hacka-på-Eddings-för-alla-andra-gör-det"-tänkande?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag håller med!

Jag är kan inte påstå att jag tcyker Eddings är bäst, men jag vet väldigt många som är väldigt mycket sämre. Orkar inte räkna upp någon nu.

Eddings var det första fantasyn som jag läste (ett poäng till Azagthoth) och då var det Sagan om Elenien. Därefter kom Sagan om Tamuli och så kom all annan fantasy jag läst. Jag tycker Eddings är helt okej vad ni andra än säger.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Kan vi inte gå ifrån detta "jag-måste-hacka-på-Eddings-för-alla-andra-gör-det"-tänkande?

Bra sagt. Vem ska vi hacka på istället?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Belgariaden och Elenium är, var för sig, helt OK på sina egna meriter. Det är först när man läser mer än en av farbror Eddings serier som man märker att han skriver samma sak flera gånger och kan bli lite irriterad.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Vem ska vi hacka på istället?

Varför inte kritisera enskilda verk istället för hela författarskap? Borde öppna fler dörrar och så slipper vi generalisera så mycket kring författare.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
kan man isånna fall inte hacka på hur en del författare framställer att vit är de godas färg och svart är det ondas? det verkar ju som om det är nått som klanen har hittat på....
vitt är inte alltid gott och svart är inte alltid ont
den vite riddaren på den stroaståtliga hästen kan vara ond, och den smutsige tigaren kan vara den som kommer rädda hela skiten men bara för att han är tigare och smutisg så tror man hatt den vite riddaren är god

arrgh
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
håller med
karaktärerna är lite väl mäktiga och för att vara några tusen år så hoppar han omkring rätt duktigt men annars är det väl en rätt bra bok om man jämför med tex GRR Martin för en som läst fantasy länge och eddings för nån som har prceis börjat läsa så tror jag att båda får samma värde ut ur böckerna /images/icons/smile.gif
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Bläck ön vajt

I L.E. Modesitts Recluse-böcker är faktiskt svart den snälla färgen och vitt den dumma. Vitt representerar kaos eftersom det är vad man får om man "blandar" alla färger, medan svart representerar lag och ordning, eftersom svart är, tja, avsaknad av färg.
 
Top