Göra karta digitalt som ett pussel!

Gnovald

Warrior
Hej, är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan göra en digital karta som ett pussel, där varje del som rollpersonerna ska leta efter är ett eget deläventyr?

Jag har gjort en grov skiss i Paint och särat på kartan i åtta delar som jag har tagit ut med lasso-funktionen. Men varje bild är nu en jpg-bild med en del av kartan på vit bakgrund runtomkring kartbiten. Eftersom vi spelar online vill jag kunne ge spelarna en kartdel som en handout och vid tillfälle de finner en till del ska den kunna pussla ihop de olika delarna.

Så vet ni om det finns ett program som kan göra det?

Du kan ju stoppa bilderna i en Google Slides-presentation så kan de dra runt och flytta bäst de vill.

Är du RIKTIGT cool så tar du ett foto av en gisten bordsskiva och sätter som bakgrundsbild på den sliden som spelarna skall få pussla på, så ser det ut som de sitter med lapparna på ett värdshus och knåpar. 100% inlevelse! :-D

Det här känns annars perfekt för Miro. Så kan man enkelt slänga in PDF:er, rita relationskartor och annat på samma ställe.
Medhåll. Det är tillräckligt enkelt att använda att jag kan få folk på kommunerna jag jobbat med att använda det efter bara någon minuts förklaring.

En praktiskt undran: Hur mycket pussel är det egentligen med åtta delar? Det är en 30-sekundersutmaning, max.

Man bör nog hitta sätt att göra den svårare, typ ha kartorna ritade på frihand, olika, i olika skala och olika stilar, utan norr-indikering, så att de inte riktigt passar, utan man måste leta efter gemensamma namn och snarlika features i kanterna.

Nu vet jag inte om det passar i ditt koncept, det kanske är en enda karta som rivits sönder. Kanske någon bit kommit bort, och någon ritat den från minnet? En kopia blev gjord, sedan förstördes originalet i en brand?

En praktiskt undran: Hur mycket pussel är det egentligen med åtta delar? Det är en 30-sekundersutmaning, max.

Man bör nog hitta sätt att göra den svårare, typ ha kartorna ritade på frihand, olika, i olika skala och olika stilar, utan norr-indikering, så att de inte riktigt passar, utan man måste leta efter gemensamma namn och snarlika features i kanterna.

Nu vet jag inte om det passar i ditt koncept, det kanske är en enda karta som rivits sönder. Kanske någon bit kommit bort, och någon ritat den från minnet? En kopia blev gjord, sedan förstördes originalet i en brand?
Lite av varje, det är 12 delar och en del saknade bitar mellan ett par av dem. Jag ser de lite som att kartan har rivits i bitar och givits till 12 olika personer en gång för länge sedan. Nu hittar RP en karta och tror först att det är en enda karta (en ö) men så snubblar de över en till karta som passar ihop med rivningen på den första och sen är jakten igång efter fler kartdelar :)

Vi har redan spelat första delen där RP hittade de två första delarna och det gjorde vi över 10 spelmöten på ett par timmar per möte. Så lite längre tid än 30-sekunder :)

Vi har redan spelat första delen där RP hittade de två första delarna och det gjorde vi över 10 spelmöten på ett par timmar per möte. Så lite längre tid än 30-sekunder :)
Jag tänkte mer själva pusslandet.

Aha, det är ju en helt annan sak :)

Men RP hittar en kartbit här och där och under tiden håller de på att försöka pussla ihop bitarna bara för att se att de inte, eller kanske passar ihop.

Jag har medvetet gjort bitarna lite olika så det ser ut som att det saknas en del bitar här och var.

Kartan kommer aldrig bli helt komplett som den en gång i tiden såg ut. Men det vet ju inte RP.

Idén kom från ett reportage jag såg för ett par år sedan om hur arkeloger försöker pussla ihop papyrusdokument som är i småbitar. En bit kan bara så stor som ett frimärke och genom enträget och metodiskt arbete håller man på att återskapa dokument efter dokument. Tror mig komma ihåg att det även finns en onlinetjänst de har skapat där vem som helst kan logga in och försöka pussla i deras projekt.

Alla gamla äventyrsfilmer jag såg som ung där det förekommer en karta med ett kryss där skatten ska finnas är helt enkelt för tråkiga. Och en vanlig handling med att RP hittar/får/stjäl en karta och sen letar upp skatten är för tjatigt. Så jag tänkte att själva jakten/sökandet efter kartbitar är äventyret :)

Jag tänker på hur korkade spelare är när jag är SL.
Sen tänker jag på hur korkad jag är som spelare... :cautious:

Pussel är en nöt jag inte knäckt gåtan på än så länge.
För enkelt att lösa så är det rätt så b.
För svårt så rollpersonerna, och inte spelarna, som får lösa det med grundegenskaper/färdigheter för att äventyret ska kunna fortgå.. Värre än b.
Att hitta guldlocken i pussel och gåtor är bland det svåraste som finns i äventyrsmakande tycker jag, och en stor hatt av för de som lyckas.

Min variant av det Gnovald tänker sig var en rund sten-platta som skulle agera nyckel till nån omöjlig-att-öppna-utan-nyckeln-dörr. Tänkte bygga den i ett tiotal assymetriska delar av XPS och göra den stenliknande med hobbytricks från dioramabyggandet. Sen använda 4 magneter på rad i kanterna på varje bit, satta i mönster så det bara gick att sätta ihop dom på ett sätt.
Sen slänga till spelarna en random bit på måfå när dom hittades.
Nån gång så kanske det projketet blir av det med.

Back