Går det att göra en e-book man inte kan bläddra bakåt i?

God45

#PrayersForBahakan
Eller en PDF, det hade varit lika bra. Jag skulle vilja göra en rollspelsbok som inte går att läsa i förväg utan som måste läsas vid bordet av spelledaren. Jag tror det finns nya dimensioner av spelarfientlighet att nå här.

Det låter... svårt. För det första så skulle man väl behöva ha något starkt kopieringsskydd då så att spelledaren inte bara kan ta en kopia och läsa den första och spara den andra. Sen skulle man behöva se till att filen förstör sig själv eller bara går att öppna en gång. Även om man lyckas med dom grejerna skulle man sen också behöva förhindra att spelledaren inte bara tar screenshots vid första genomläsningen och skapar sin egen pdf så att säga. Och även om man skulle bygga det som en online app eller så vilket skulle lösa en hel del så kan man ju då fortfarande bara fota varje sida med mobilen.

Så... Jag tänker att det kanske går att göra det krångligare men är det värt det istället för att bara be spelledaren att inte läsa det innan?

Det låter... svårt. För det första så skulle man väl behöva ha något starkt kopieringsskydd då så att spelledaren inte bara kan ta en kopia och läsa den första och spara den andra. Sen skulle man behöva se till att filen förstör sig själv eller bara går att öppna en gång. Även om man lyckas med dom grejerna skulle man sen också behöva förhindra att spelledaren inte bara tar screenshots vid första genomläsningen och skapar sin egen pdf så att säga. Och även om man skulle bygga det som en online app eller så vilket skulle lösa en hel del så kan man ju då fortfarande bara fota varje sida med mobilen.

Så... Jag tänker att det kanske går att göra det krångligare men är det värt det istället för att bara be spelledaren att inte läsa det innan?

Tack för hjälpen!

Låter omöjligt svårt. Så får skriva att man inte ska backa istället.

Om boken bara tillgängliggörs via inloggning så kan du göra så att den bara kan läsas en gång per inloggning. (Även om folk alltid kommer att kunna kringgå detta om de ger sig tusan på det.)

Den driftige behöver då skapa TVÅ inloggningar på din tjänst för att kunna läsa TVÅ gånger.

Jag utgår från att det är Mission Impossible du vill spela: "This tape will self-destruct in two seconds after you have listened to its message, Jim."

Om boken bara tillgängliggörs via inloggning så kan du göra så att den bara kan läsas en gång per inloggning. (Även om folk alltid kommer att kunna kringgå detta om de ger sig tusan på det.)

Den driftige behöver då skapa TVÅ inloggningar på din tjänst för att kunna läsa TVÅ gånger.

Jag utgår från att det är Mission Impossible du vill spela: "This tape will self-destruct in two seconds after you have listened to its message, Jim."

Oh! Det är smart, och ja, det är exakt vad jag vill spela :D

Jag kanske är lite gammeldags, men är det inte enklare att bara förbjuda folk att bläddra i boken och sen slå alla eventuella regelbrytare i huvudet med en hammare?

Eller en PDF, det hade varit lika bra. Jag skulle vilja göra en rollspelsbok som inte går att läsa i förväg utan som måste läsas vid bordet av spelledaren. Jag tror det finns nya dimensioner av spelarfientlighet
Finns det en tärning man inte får slå lägre på än tidigare slag?

Finns det en tärning man inte får slå lägre på än tidigare slag?
I Labyrinth-rollspelet så finns det massor med olika platser i labyrinten. Varje gång man lämnar en plats hoppar man 1t6 platser framåt. Så man kan inte gå bakåt, och vet inte exakt vad som väntar framöver. Så det är ju någon sorts Nt6 som inte kan slå lägre än förra slaget.

Jag skulle vilja göra en rollspelsbok som inte går att läsa i förväg utan som måste läsas vid bordet av spelledaren.
Skriv texten på olika kuvert, och stoppa kuverten i varandra? Det hindrar inte att man går tillbaka och läser, men det går i alla fall att se att spelledaren inte läst i förväg

Back