Nekromanti Fyra röster om Mundana

Erik_UBBT

Veteran
OK, funderar på att dra igång en Eonkampanj efter en tids rollspelsuppehåll och kommer förmodligen rekrytera minst en spelare som helt saknar kunskaper om Mundana. För att påskina vad som är typiskt för de olika rikena snor jag en teknik från någon gammal Ereb Altorbok som jag själv uppskattade, nämligen att låta fyra äventyrare beskriva diverse länder som om de blivit tillfrågade över en öl på ett värdshus någonstans i Mundana.
De fyra personerna är för övrigt också direkta kloner av sina motsvarigheter i Ereb Altor, men tjänar syftet väl. Det bör tilläggas att jag än så länge bara orkat med fyra nationer.

Kom gärna med kommentarer. Hur skulle era beskrivningar se ut?

Pendragon

Swashbuckler
Jag visste inte att det fanns öknar på Takalorr? Är du säker på det?

Dessutom måste jag, som självutnämnd drunolog, påpeka att äventyraren missar den i särklass intressantaste platsen i Drunok med omnejd, nämligen ruinstaden Ramdor. Riktigt dödsföraktande äventyrare kan dessutom bege sig till utmark och se vad trollen håller på med för fuffens eller eller smyga sig in häxmästaren Morógas fästning Kragenhortz.

/Joel

Erik_UBBT

Veteran
Tack för tipset om Drunok, har själv aldrig iscensatt äventyr där så jag kan villigt erkänna att mina kunskaper om landet är något begränsade.

Om man kollar på den lilla klimatkartan på s.44 i tirakboken är ganska stora delar av Kalarr och Zelarr markerade såsom havandes antingen öken- eller arktiskt klimat. Visserligen står det inget om blästrande öknar i texten så se det som en dramatisering från en något överförfriskad äventyrare (eller en smärre miss från författarens sida). :gremsmile:

quisling

Warrior
Ett bra initiativ. Tycker att Soldarn beskrivs väl utifrån förhållandena som råder i de officiella modulerna. Det är bara en av de som beskriver Soldarn jag skulle ha gjort lite annorlunda med. Du skriver
Vad den mäktige magikern säger
Soldarn erbjuder få utmaningar för kunskapstörstande magiker. Asharinahalvön präglas av små magikergillen som på grund av sina ringa medlemsantal förblir relativt maktlösa. Visserligen är magiker allmänt accepterade av befolkningen, till skillnad från det förkastliga landet västerut
Mitt förslag blir istället:

Magikern säger
Soldarn erbjuder få möjligheter för kunskapstörstande magiker. Ashariens magikergillen har ingen motsvarighet i landet, och inte heller finns akademier och universitet likt de norröver eller i Consaber. Magiker är sällsynta, men allmänt accepterade och respekterade - i viss mån med starka slag av den typ av vidskepelse en driftig magiker kan utnyttja. Makttörstande magiker har alltid en möjlighet att nästla sig in vid något av de många adelshoven, eftersom den soldiska adeln lägger stor vikt vid att omges av rätt personer. En magiker som för med sig rätt sorts titlar kan ge en i den närmaste utomvärdslig krydda till deras enkla konversationer och vinna stort inflytande.

Craygh

Swordsman
liknande beskrivningar finns någonstans långt bak i spelarens handbok, men du kanske tycker de är för torftiga? annars är de en riktigt bra fingervisning av vad en helt ny RP skulle kunna vet om länderna