Nekromanti fundersam och frågvis

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag har lite funderingar som jag tänkte ta upp och se om jag får svar på.
Jag håller på med en kampanj och använder mig av flera av de karaktärer som finns beskrivna i det officiella materialet, är det ok att lägga upp dem på sidan eller skall jag göra en sidhänvisning i mitt material?
Finns byn Cawudd (i länet Calevan) beskriven i något officiellt material som jag har missat eller är det fritt fram att skapa byn?
Hur mycket magi tycker ni är roligt när ni spelar saga? skall det mesta vara omagiskt och de flesta motståndarna vara människor eller gillar ni monster och magi bättre?
Själv lutar jag åt att gärna använda mig av gastar och sidhe men sällan magi och "monster"
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
1. ja det är ok att hänvisa till sidor i det officiella materialet.

2. Nix pix, Cawudd har jag inte gjort nåt på. Kör på...

3. Jag brukar hålla nere magin... det är ovanligt med magiker, och på kontinenten än mer, då de är förföljda av kyrkan där. Det dräller inte heller av monster som det kan göra i t.ex. D&D (en värld som Grayhawk eller FR skulle ju vara helt obebolig för vanliga människor med tanke på hur mycket helt livsfarligt som springer runt där). De som finns (som troll och liknade) brukar hålla sig på behörigt avstånd från människorna... De flesta som bor i Arcarias städer och större byar (i "civilisationen") har aldrig sett några andra humanoida varelser än människor, utom nån enstaka dvärg eller alv, och definitivt inga monster. Ungefär som svenskar inte har sett vilda björnar, vargar och järvar... Sen är det en anna sak för de som bor avlägset, vid stora urskogar, hemsökta träsk eller vindpinade bergskedjor... DÄR ökar ju risken att man springer på nåt man helst vill undvika ;-)

När vi kör är motståndarna oftast människor + enstaka övernaturliga varelser... lite som i CoC eller delar av enemy within-kampanjen till WFRP.

I ön Albion finns ganska många platser där man kan träffa på sidhe, till skillnad från kontinenten där kyrkans makt är större.

Om man vill köra en kampanj med MYCKET magi så passar Mizadhir med omnejd bäst... som är mer "tusen och en natt" blandat med städerna i Conan. Här är Manan mycket starkare, beroende på anldningar jag inte vill avslöja här och nu. Dock har jag inget officiellt material klart än... det kommer längre fram.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag har gjort Cawud ganska stor, hmm jag skall se om jag behöver förändra den lite då det inte finns någon landägande riddare där och det kanske skulle behövas... hmmmm

Intresant det där att du tog upp kyrkans makt på kontinenten i förhållande till albion, det är något jag har funderat på. skönt att slippa fråga om allt...

Då jag inte är så magisk av mig så passar detta umärt men samtidigt blir jag lite nyfiken på Mizadhir nu...
Det finns ju en grym charm i Conan, Sinbad och de andra berättelserna.

WFRP har jag alldrig spelat och inte heller CoC, kan du beskriva dem? Vad är riktiga namnet för en oinsatt krake?
 

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
WFRP = Warhammer Fantasy Role Playing (eller nåt i den stilen)
CoC = Call of Cthuhlu

2 av de bästa rollspelen som någonsin gjorts, men då syftar jag mest till kampanjerna och inte så mycket till reglerna i sig. Iofs så var de gamla CoC reglerna rätt så sjyssta och vansinnigt (pun intended) lätta att lära sig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
lite förenklat så utspelar sig WFRP i nåt slags fantasy 1400-tal, och CoC är ett skräckspel som bygger på HP lovecrafts böcker och noveller... båda rekommenderas varmt.
 
Top