Nekromanti Funderingar kring KULTs kickstarter

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Först och främst ett stort grattis till Helmgast för en fantastisk start till deras kickstarter, det är sällan jag sett något funda så snabbt. Jag skulle tro att den initiala vågen av fanatiska fans (där jag inkluderar mig själv) har lagt in sina pengar vid det här laget. Min erfarenhet är att mest pengar trillar in de första och sista dagarna i en kickstarter. Jag har några allmänna tankar kring hur kickstartern ser ut i nuläget, och eftersom jag inte kan hålla tyst delar jag med mig av dom här.

[1]. Om man inte vet något om KULT tidigare så är informationen i introvideon ganska sparsmakad. Man förstår de stora pensladragen och videon förmedlar en stämning, den är dock lite svag på "crunch" eller matnyttig information för en oinvigd potentiell backare. Jämför exempelvis introvideos för apocalypse world, 7th Sea eller den gamla kickstartern för Numerera. Jag tror att om man skall ha en video som bara ger känsla skall man ha en mycket stor och etablerad fanbase som exempelvis Onyx Path med sin nostalgiversioner av oWoD. Jag tror att en mer okänd IP som Kult skulle tjäna på att Helmgastgänget var med i en video och förklarade/hypade denna utgåva, förklarade kort mekaniken och berättade lite om vad som gjorde/gör Kult så spännande.

[2] Hur funkar reglerna? Vad är det för typ av spel? Letar man noga så får jag fram att det är byggt på AW men använder 2d10, samt att reglerna skall driva handlingen framåt. Vilket låter bra, men finns det konkreta exempel. Finns det något filmat spelmöte som exempel (ex via skype, roll20 eller liknande)? OM jag inte känner till Kult sedan tidigare måste mer information finnas för att fånga mitt intresse.

[3] En bild säger mer än tusen ord. Videon har några fantastiskt snygga bilder, och en del har ju lagts upp på er facebooksida, men jag saknar er inslängt i texten. En bild på en nefarit eller liknande skulle kunna förmedla mycket. Jag trodde en del av vitsen med att inte ha kickstaretrn i oktober -15 var att ni skulle kunna presentera mer av denna typ av material.

[4] Vad skiljer KULT från andra skräckspel. Mig veterligen finns det inget rollspel som orsakat like mycket moralpanik. Bannat av påven? Jag skulle lyfta fram spelets mogna och vuxenorienterande setting mycket mer. Detta är ju inte myssskräck som Call of Cthulhu! Ge lite historik kring den "legendariska" första svenska utgåvan.

Om inte annat skulle jag rekommendera att ni om en vecka eller så gör en AMA reddit, och ser om ni inte kan bli intervjuade av någon onlinemedia eller inflytelserik rollspelsblogg.

Jag hoppas denna kickstarter spräcker alla rekord och att KULT blir det rollspel som det förtjänar, men jag förstår att det ligger mycket arbete bakom en framgångsrik kickstarter. Denna kickstarter har börjat bra, men det finns utrymme att förbättra.

Per dolorem veritas!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Mer om reglerna vore verkligen på sin plats.

Jag rotade igenom G+ efter folk som uttryckt intresse för nya Kult – för att upplysa dem om att kickstartern var uppe – och stötte på två personer som påstod sig tappat allt intresse så snart de fick veta att spelet skulle använda AW-reglerna.

Som jag förstått det är reglerna visserligen baserade på AW, men skräddarsydda för att passa settingen och understödja »rätt« Kult-spelstil.

Nu ser det ut som om jag kommer att kunna testa Kult nästa lördag, men det är ju inte alla förunnat.

Regelexempel åt folket!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Ytterligare en röst på "mer om reglerna". Själv har jag kastat in pengar på kickstartern för nostalgiskäl + förtroende för Helmgastarna. Men utan att veta mer om regelsystemet begränsas jag rätt mycket till att berätta att fundern är startad och visa en länk.

Jag är själv en person som ser allt med AW-koppling som väldigt suspekt, och jag har också sett flera som tappat intresset då AW nämndes. Med lite mer kunskap om hur det är tänkt att fungera, och hur öppet rollpersonskapandet blir. Mitt egna primärmotstånd är "klass"-tänket i AW. Men jag ser det som mycket möjligt att de bitarna är helt utbytt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ska jag lägga ut så mycket pengar vill jag:
- Veta hur reglerna fungerar.
- Se några uppslag från inlagan, med monterad text.

Det gällde även DoD-fundern som Riotminds gjorde. Stöttade inte. Men då är jag inte speciellt förtjust i vare sig Riotminds eller Helmgasts spel tidigare, även om jag stödköpt det mesta. Inte nostalgisk heller.

Så lite mer kött på benen, gärna.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag är lite småskeptisk till att läsa något som svenskar skrivit på engelska. Hade det funnits en svenskspråkig version hade jag slagit till, men nu vill jag nog vänta tills jag sett texten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag hoppas mest att det finns tillräckligt mycket inspirerande spelvärld kvar efter att jag rykt ut regelsystemet med rötterna för att det ska kännas värt pengarna...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Khan;n160223 said:
Jag är lite småskeptisk till att läsa något som svenskar skrivit på engelska. Hade det funnits en svenskspråkig version hade jag slagit till, men nu vill jag nog vänta tills jag sett texten.
Jag har fått intrycket att kickstarterpengarna ska användas bl.a. till en professionell översättning.
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Jag tror även, utöver mina kommentarer ovan, det är viktigt att hålla en konstant styrfart i en kickstarterkampanj. Målet är väl att under 35 dagar exponera KULT för så många människor det bara går för att maximera antalet stöttande i kampanjen. Från ett rent PR-perspektiv är det ju gynnsamt att vara väldigt närvarande i sin kampanj, både för att ge respons till de som backar och för att svara på frågor (och reda ut missförstånd).

Det finns i nuläget mycket frågor och feedback i kommentarsfältet i Kickstarter, vilka till stor del är obesvarade. Jag säger inte att allt måste besvaras, naturligtvis inte, men det skulle nog vara bra att dra ihop de vanligaste och exponera dessa i en update.

Vidare tror jag det är viktigt att uppdatera sidan regelbundet.

Nu är jag kanske pedantisk men jag tycker det är viktigt att all information finns på samma ställe, kickstartersidan. I nuläget finns ju archetyp info och viss regelinfo endast på Facebook. Jag tror information går förlorad om det krävs att backare registrerar sig på olika ställen för att få en komplett bild.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Voldstagg13;n160190 said:
OT: Jag har en personlig protest mot att kalla CoC för "mysskräck".
+1. Fast jag protesterar mot att kalla någon genre "mysskräck" period. :p

För att återgå till ämnet så tycker jag fortfarande att det är dyrt. Det är väl priset för att vara med på första vändan antar jag, men över 200 för den digitala utgåvan? Skulle inte tro det.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
krank;n160226 said:
Jag hoppas mest att det finns tillräckligt mycket inspirerande spelvärld kvar efter att jag rykt ut regelsystemet med rötterna för att det ska kännas värt pengarna...
It's ALL rules baby! Mekaniken är bara början! Människan är en regelstyrd varelse. Regler är allt. Fluffet är bara en slöja som skapats för att vilseleda människan om sin sanna natur. (Skapad av vem? Av Mekanurgen kanske?)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Dante;n160230 said:
Jag har fått intrycket att kickstarterpengarna ska användas bl.a. till en professionell översättning.
Det lät vettigt. Men jag skulle nog ändå föredra att ha det på svenska om möjligheten fanns.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Utöver möjligheten att få fräckare omslag på boken och kanske priset, finns det några andra fördelar med att backa istället för att vänta. Finns det några stretch goals som man bara får som backer?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det verkar som att man måste backa om man vill ha tag på Bible Edition.

(Vet inte om du räknar det som fräckare omslag...)
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Jo det räknar jag nog som fräckare utgåva i alla fall. Själva innehållet och stretch goals verkar inte skilja sig på något sätt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
andersb80;n164477 said:
Jo det räknar jag nog som fräckare utgåva i alla fall. Själva innehållet och stretch goals verkar inte skilja sig på något sätt.
Nu vet jag inte vad du menar...?

Innehållet i Bible Edition lär vara samma om du menar texten. Utformningen däremot... (jag hoppas verkligen det blir sådant där prassligt tunt papper som i en riktig resebibel)

Jag tycker inte du ska utgå från att du kommer få alla stretch goals som "vanlig" konsument; inte om det inte uttryckligen utlovas.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Kanske är dum men förutom kanske Quick start scenarion så är väl inga stretch goals ens möjliga att vara enbart för backers? Arketyperna som låses upp är väl text i boken? Övriga saker som låses upp är olika add ons.
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Lite sent påtänkt men jag satt och lyssna lite på musik och tänkte hur roligt det vore med en regelbok som spelar Ghost year zero när man öppnar den. Stretch goal?? :wink:
 
Top