Funderingar kring Cleric:en (ursäkta svengelskan)

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Skarpskytten;n343119 said:
Ett desginval som utmärkt alla utgåvor av DnD är ju just att präster och senare warlocks får sina krafter utan att behöva ha gjort något eller göra något för sin gud/sponsor. Och att införa ett sådant element skulle begränsa dem på ett sätt som andra klasser inte är. Det går inte.
Vi har absolut ett sånt element i vår nuvarande kampanj, dom ska just nu få en veckas obligatorisk downtime pga clericen i partyt ska få äntligen fullt församlingsansvar och inte bara novis längre. och det kommer medföra en veckas tempeltjänst mha reglerna i XGE. jag införde att vid level 3 och level 8 kommer dessa ting inträffa. level 1–2 novis, level 3–7 präst, level 8–20 imam. som präst behöver hålla i bönemötena, som imam bygga sin egen moské någonstans. follower level. och han blev precis level 3.

finns också regler för hur mycket församlingen i sin tur hjälper honom, hur många fighters som voluntärarbetar för honom osv. en av dom bröt benet men (dåvarande) novisen hade hakiyahs helande vindar som tröst.

jag älskar religioner av alla de slag och tycker dom är ett jätteintressant inslag i rollspelet. allt från kult till unknown armies till karatemunkar till grötmyndiga 1800-talspastorer med spade i handen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
2097;n344003 said:
Det går inte att ha drakulor och andra vandöda utan att ha en ordentlig cleric. och jag tycker om att ha vandöda i spelet. Däremot har jag svårt för pally för att den trampar på clericens tår. jag ser clericen typ som simon belmont. fast nu finns ju Monster Slayer som gör det i fifth edition. ännu mer tåtrampande på cleric dvs.
Jag tycker att prästen ska vara så krigig att paladinen inte behövs.

Att "vända" odöda kan lika gärna vara en besvärjelse som en klassförmåga. Eller något som även andra klasser kan göra.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
2097;n344004 said:
Vi har absolut ett sånt element i vår nuvarande kampanj, dom ska just nu få en veckas obligatorisk downtime pga clericen i partyt ska få äntligen fullt församlingsansvar och inte bara novis längre. och det kommer medföra en veckas tempeltjänst mha reglerna i XGE. jag införde att vid level 3 och level 8 kommer dessa ting inträffa. level 1–2 novis, level 3–7 präst, level 8–20 imam. som präst behöver hålla i bönemötena, som imam bygga sin egen moské någonstans. follower level. och han blev precis level 3.

finns också regler för hur mycket församlingen i sin tur hjälper honom, hur många fighters som voluntärarbetar för honom osv. en av dom bröt benet men (dåvarande) novisen hade hakiyahs helande vindar som tröst.

jag älskar religioner av alla de slag och tycker dom är ett jätteintressant inslag i rollspelet. allt från kult till unknown armies till karatemunkar till grötmyndiga 1800-talspastorer med spade i handen.
Jag gillar religion, inte bara sättet det görs på i vanlij-DnD. (Tittar på Forgotten Realms, snark vilka tråkiga gudar).

Each to his own och så vidare, själv hade jag nog valt att spela något annat än Cleric om min DM körde något sådant här.

Låter för övrigt som du är influcerad av äldre utgåvor med regeler för followers och baser här, har du gjort ett sådant system till DnD5? (Jag kommer aldrig kunna förlåta Wizards för att du dumpade mid-level basbyggande i tredje utgåvan och senare).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
använder ett mischmasch av olika system

det var på grund av att jag hade det här systemet som spelaren valde cleric.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jag har också haft lite svårt för att en cleric får sina spells från gudarna, utan att dessa ställer motkrav som att t.ex. värva nya anhängare till "kyrkan", eller bekämpa spridningen av någon annan religion.

Det är halva anledningen till att jag personligen föredrar druider som supportklass. Den andra halvan är (självklart) att frammanade, skitarga grävlingar alltid gör allt bättre!

Olika system har förklarat druiders källa till magi på olika sätt, men jag tänker mig nog att druiden är mer av en shaman som talar med andar än att krafterna bara "delas ut" av något. Speltekniskt är det väl sak samma, men i min bok så känns det mer likt magikerns förmåga att manipulera världen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Druider är typ historiskt sett the last bastion mot fey, vilket gör alla summon fey grejer lite konstiga — i min homebrew setting så är circle of dreams druider traitors till resten av druidordnarna eftersom dom har bäddat ner sig med fey. För mig shaman är mer warlock, fey patron. Chants out between two worlds osv os

Tycker det finns för många såna här klasser, en fantasysetting blir riktigt ball och skarp när det bara finns några få typer av casters. Ta t.ex. Övärlden som är otroligt ball. Hur många klasser har dom egentligen? typ tre

Inse vilken ball värld du kan bygga om du typ bara har fighter rogue druid och warlock ex vis
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag hittade en kul variant av prösten på en blogg: http://www.necropraxis.com/2013/03/25/petitions/. Den löser kanske inte det problem jag brottas med, men jag tyckte den var intressant. Har spelat för lite OSR själv för att kunna avgöra om det är något som skulle flyga i praktiken dock. Åsikter, någon?

Härförleden pratade jag med en icke-forumit, som hade följande take på gudar i DnD: gudarna skänker sina gåvor till personer som redan lever sina liv som de tycker man ska; gudakrafterna är alltså inte belöningar för handlingar eller tro, utan ett slags stöd för personer som redan verkar i gudens anda i världen att fortsätta göra det. Man kan de det som att gudarna tävlar om att forma världen genom att hitta personer i den som lever liv i deras ideal. Det löser till stor del det problem jag har med prästerna, men det har nackdelen att det kan bli konstigt om en spelare som är präst (eller paladin) börjar spela sin rollfigur på ett sätt som går emot gudens credo. Men jag gillar idén ändå, och kanske testar att bygga in den metafysiken i den här världen jag går och tänker på i dagarna.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Jag skulle ha att gudarna finns (använd någon av de utdöda pantionenrna eller den kristna om det inte finns etablerade gudar i grundboken eller tillbehörsböckerna). Klerker åkallar gudarnas makt men behöver å andra sidan följa vissa livsval, om en spelare vill vara en klerk så får hen se till att hen hänger med en grupp äventyrare som inte bryter mot sin guds påbud och kanske få göra lite sidouppdrag för sin guds (eller dennes domäns) bästa. Annars få hen helt enkelt välja en annan yrkesbana.

Så länge rollpersonerna inte begår brott mot vissa religiösa bestämmelser och bara har ihjäl monster och ondingar borde klerkens gud (om den e god) inte ha något problem med att de ränner runt i tunnelsystem för guld o EP. Att ge döda kulturvarelser en begravning o en bön därefter kanske också ingår.
 
Top