Nekromanti Fundering på nytt fansin

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Som jag skrev i detta inlägg http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...o=7&fpart=1 så har jag funderingar på att starta ett fansin som enbart inriktar sig på Indierollspel. Skulle vilja vet vad andra tycker om det, och vad jag vet finns inte ett sådant.

Skulle det bli verklighet kommer det brytas ut ur e-zine Tigerns Ögas möjliga innehåll (undantag kvalitetsmärket). Om det inte blir av, kommer Tigerns Öga fortsätta ha lite information om ämnet.

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Jag har endel material, men det skulle nog behövas lite hjälp... men jag tror också att skapare av sådana rollspel är villiga att skriva något till sitt eget, det blir liksom en form av marknadsföring.

/ Radagast
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Fundering om fansin

Skulle vilja vet vad andra tycker om det, och vad jag vet finns inte ett sådant.
Det här kommer att låta negativt. Det är det inte! :gremwink:

Frågan är hur meningsfullt det skulle vara. Troligen skulle fanzinet bara bli en form av uppslagsbok över relativt aktiva indierollspel. Då dessa redan finns publicerade på Internet och har egna hemsidor som de lägger ut ny information på känns det inte som om ett fanzin verkligen skulle fylla något behov. Det läsare som var intresserad av ett indierollspel skulle nog titta direkt på dess hemsida istället för att gå omvägen över fanzinet. Undantaget skulle vara om fanzinet fick någon form av ensamrätt på materialet, så att det inte finns på spelets hemsida, men jag tror att ytterst få indierollspelsskapare spottar ur sig så mycket material att de har något att ge bort.

Det största problemet är annars att läsekretsen är ganska begränsad. Det är inte så många som orkar engagera sig i några inierollspel annat än att ge det en snabb genombläddring och säga att "det ser väl trevligt ut". (Jag vet att jag ytterst sällan kommer längre än så i de spel jag tittar på, om de inte snabbt uppvisar ett väldigt spännande tema eller intressanta regler.) Intresset för en artikel till Drakar och demoner eller Eon är så oändligt mycket större än för en artikel till Millennium eller In the Dark.

Det innebär dock inte att jag inte är intresserad. Jag skulle gärna skriva en artikel till Millennium till en sådan publikation. Frågan är bara hur många nya människor man når via ett fanzin?

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Min första reaktion är: Varför bryta ut det ??
Som jag ser på det så tycker jag att de mycket väl kan vara i samma fanzin ! Tycker inte att man förlorar något alls på det, utan kanske snarare brer sig ut mer till dem breda massan av rolsleplare, som kanske får upp ögonen mer för indierollspel.
 
Top