Nekromanti Fundering...Nåt att spinna vidare på?

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Satt och funderade lite igår när jag stod och rökte och tittade på stjärnorna...fick någon liten halvt oklar idé om att göra om väsentliga känslor till värden och applicera dem på system till de redan befintliga systemen...

Exempel 1:
Om riddaren skall rädda sin ärkefiende från draken bara för att det är hans plikt, är han knappast lika modig som om han skall rädd flickan han älskar mer än livet självt.

Exempel 2:
Bonden som skall lyfta en stock från sin åker använder inte lika mycket av sin styrka som bonden som skall lyfta bort stenblocket som långsamt krossar hans son.

Exempel 3:
Alven som springer genom skogen för att få motion springer inte lika fort lika uthålligt som alven som försöker springa ifrån 35 röda drakar.

På samma sätt kan man vända det. en bonde som har styrka 18 men aldrig har varit arg på någon i hela sitt liv slår inte till någon med styrka arton om han är lugn och bara gör det i rent självförsvar, utan ilska eller rädsla. Bonden som har intelligens 18 och är skitbra på schack blir nervös, rädd och är därför inte lika bra på schack när han spelar mot kungen själv helt plötsligt, osv...

Håller ni med?

Så helt spontant medan jag skriver det här funderar jag på om man kanske skulle kunna utarbeta något system så att kärlek, hat, vrede och så vidare ger modifikationer på grundegenskaper och eventuellt färdigheter i vissa situationer. Så om jag har en person som är extremt kär i en kvinna, och skall uthärda tortyr för hennes skull, så borde jag få plusmodifikationer på min PSY, men om jag skall låte bli att rädda henne, får jag minus på mitt slag för självkontroll. Eller hur?

Säg då att man på t ex Vrede, Kärlek, och kanske andra egenskaper får ett värde på samma skala som grundegenskaperna, och när jag gör saker antingen byter ut värdena, eller kanske använder värena som svårighetsgrad på motståndstabellen, eller nåt liknande.

Som sagt, en väldigt oslipad idé, som jag inte har någon aning om ifall den redan finns omsatt i något rollspel, men kommentera gärna...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Intressanta funderingar !

Jag tror helt klart att det här är nått att spinna vidare på. Jag tror att, som du säger, att känslor & sådant spelar in. Det vore ju konstigt att annars, egentligen.
Det gäller bara att fundera ut hur det ska fungera rent praktistk. Men det löser sig nog.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Som sagt, en väldigt oslipad idé, som jag inte har någon aning om ifall den redan finns omsatt i något rollspel, men kommentera gärna..."

Jopp, en liknande grej används redan i Västmark. Skalan på egenskaper är från -4 till +4, och även egenskaper som Hat, Förälskad, Troende, Trolsk, Fredlös mm används som egenskaper bredvid Stark, Smidig etc. Man använder alltid den egenskap som passar bäst och lägger till en lämplig skicklighet samt en tiosidig tärning. Om ens hjälte försöker hålla en bro mot hundratals motståndare använder man egenskapen Lejonhjärta, försöker man rädda sin älskade använder man Förälskad, hatar man sin motståndare använder man den dåliga egenskapen Hat, och slåss man för sin familjs heder använder man just Heder.

Egenskaper kan även vändas - i de få fall där det till exempel är en fördel att vara Liten eller Fet så vänder man denna från ett dåligt värde (dvs negativt) till ett positivt värde, så att Liten -1 kan bli Liten +1 tillfälligt om man försöker gömma sig.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Gör en beta på de känsklomässiga funderingarna [NT

/[color:green]Han</font color=green> som undrar vad <B>Renfield</B> <EM>egentligen</EM> rökte
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Pendragon

Det är intresant funderingar, och om du ska följa upp dem kan du kolla upp andra spel som har sånna system. Dels då de som tidigare nämts. Men även Pendragon(rollspel i Kung Arthurs England) där man har sk Passions spom kan vara sånt som Hat, Kärlek, Amore, Lojalitet och lite andra grejer. Funkar som så att man slår med 1T20 när det passar, slår man under sitt exmepelvis Hat värde(som är speciferat mot någon person eller grupp)så får man bonus på sina stridsfärdigheter om man slåss mot den/dom man hatar. Eller om man kämpar FÖR någon man har Kärlek för.
Kolla även upp en gammal artrickel Dag Stålhandska skrev i en Sinkadus (nr 13 typ...kan det har varit, gammal är den i allafall)där han tar upp regler för personlighetsdrag.

Pular själv med ett eget rollspel och tänker ha något "Passions" liknade, såsom Hat, Kärlek, Lojlitet, Löfte, Heder etc etc

"Våga vara dum!"
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Pendragon

Jag har alldrig hafft orken att läsa igenom pendragon men systemet du beskrev verkade lite som spirit egenskaperna i Fading Suns. Varje rollperson har där en uppsättning personlighetsdrag som står emot varandra. Introvert / Extrovert, Passion / Calm och Ego / Faith. Dessa går emot varandra och kan alldrig nå mer än tiop sammanlagt så om man har 6 i passion får man inte ha mer än 4 i calm. Desto mer man har i passion desto lättare är det att man blir arg, kär eller att man överhuvud taget agerar utan att tänka. I vanliga fall är detta bara något man använder för att hjälpa en att spela sin karaktär rätt men man kan använda passion för att ge bonusar om man kämpar för något man verkligen tror på. Eller kanske för kärlek eller hämnd, spelledaren bestämmer om det verkligen passar. Calm kan i sin tur användas för att få en stadig hand när det behövs (desarmera bomber, sikta med en prickskyttegevär) men desto högre passion man har desto lägre calm och vise versa. Kanske inte samma system men det verkar ha samma mål i åtanke.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Pendragon

Jodå, det verkar väldigt likt. I Pendragon står traits mot varandra och dom får sammanlagt bli 20 poäng(istället för 10 som i Fading Sun, eller vad det nu var du jämförde med), men Passions har ingen motpol.

"Våga vara dum!"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Finns i spelet....

I Fading suns, så får man bonus för vrede, hat, kärlek mm, då man skall utföra vissa saker. Fungerar riktigt bra i det spelet faktiskt. Bonusen gäller då i stort det mesta, men försvinner då den episoden är överspelad.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 
Top