Frukost runt Kopparhavet

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Irrläror från förblindade Shamashtiker att tro att raugonägg kommer från en fågelkloak det gör de näppeligen icke, ty raugonägg är likt krabbelurer satta att avsmakas av vår älskade Anxalis
Raugonen är en sjöfågel, ty den plaskar i havet och lägger ägg, så säger SHAMASH. Den må vara hårdhudad, men döm inte en fågel efter fjäderdräkten.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Jag skulle nog ändå säga att vargfolk, Minotaurer och ankor ser på att äta sina dumdjursvarianter på samma sätt som vi ser på att äta apor, dvs det kan finnas kulturella tabun
Minns jag fel eller var inte Minotaurer typ asätare i DoD’s Monsterbok?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Ånej, krabbelur är ett slags giftigt skaldjur med riktigt elaka gripklor.
Åhå, det är ett sådant där omdefinerat ord som skapar förvirring, på samma sätt som att perenner är ett folkslag i Eon eller när min kompis grabb kallade en hårdrocksmusiker för bandspelare.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag skulle nog ändå säga att vargfolk, Minotaurer och ankor ser på att äta sina dumdjursvarianter på samma sätt som vi ser på att äta apor, dvs det kan finnas kulturella tabun, men det kan lika gärna vara helt normalt, beroende på vem man pratar med.

Men det gäller bara motsvarande art, förstås. Tror ingen anka har några problem alls att äta kyckling eller kalkon.

Ankor ser dock möjligen på att äta ägg på ett litet annat sätt än andra folkslag. Inte för att de skulle se det som någon sorts kannibalism, utan bara eftersom ägget är en så viktigt symbol för liv, födelse och familj i många ank-kulturer.

Jfr till exempel ätten Moggers heraldiska devis - fem gyllene ägg på röd bakgrund!
En fundering, det finns ju, som vi är smärtsamt medvetna om (och påminns om varje vinter) just nu, sjukdomar i virusform som kan hoppa över stora artolikheter men vad jag förstått är det ofta större risk att äta närstående arter så som människoapor (apes, inte apor/monkeys) med avseende på smittrisk. Vi har fått en del hemska sjukdomar till människoarten via konsumtion av vissa organ hos människoapor/apes. Är det kanske liknande för nötkreatur och minotaurer? Vargar och vargfolk? Ankor och ankor men inte ankor och änder?

Sedan är det ju överlag olämpligt att äta rovdjur som gris, vildgris, varg, björn och så vidare utan att tillaga väl på grund av parasitrisker.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Åhå, det är ett sådant där omdefinerat ord som skapar förvirring, på samma sätt som att perenner är ett folkslag i Eon eller när min kompis grabb kallade en hårdrocksmusiker för bandspelare.
Mer något jag tyckte lät kul i stundens hetta, och för att jag ville få in ytterligare en äggreferens :)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag skulle nog ändå säga att vargfolk, Minotaurer och ankor ser på att äta sina dumdjursvarianter på samma sätt som vi ser på att äta apor, dvs det kan finnas kulturella tabun, men det kan lika gärna vara helt normalt, beroende på vem man pratar med.

Men det gäller bara motsvarande art, förstås. Tror ingen anka har några problem alls att äta kyckling eller kalkon.

Ankor ser dock möjligen på att äta ägg på ett litet annat sätt än andra folkslag. Inte för att de skulle se det som någon sorts kannibalism, utan bara eftersom ägget är en så viktigt symbol för liv, födelse och familj i många ank-kulturer.

Jfr till exempel ätten Moggers heraldiska devis - fem gyllene ägg på röd bakgrund!
Hmm, så alla tre av vargfolk, minotaurer och ankor har förmågan att bryta ned kött. Har de också allätartänder likt människor så de i alla tider kunnat äta kött eller har de tänder likt sina dumdjursmotsvarigheter så vargfolk har lite problem med att äta råa grönsaker och ankor och minotaurer inte började äta kött förrän de hade enkla verktyg och eld att tillreda maten med?

Hrm, ja, lite nördigt men biologen i mig kunde inte låta bli att slänga ut funderingen 😀🙄😬
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Hmm, så alla tre av vargfolk, minotaurer och ankor har förmågan att bryta ned kött. Har de också allätartänder likt människor så de i alla tider kunnat äta kött eller har de tänder likt sina dumdjursmotsvarigheter så vargfolk har lite problem med att äta råa grönsaker och ankor och minotaurer inte började äta kött förrän de hade enkla verktyg och eld att tillreda maten med?

Hrm, ja, lite nördigt men biologen i mig kunde inte låta bli att slänga ut funderingen 😀🙄😬
Nå, vår världs biologi gäller inte riktigt på Athos. Och Minotaurer är inte kor, Vargfolk är inte vargar etc

Men kan visst tänka mig att båda tänder och näbbar är anpassade jämfört med dumdjursvarianterna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hmm, så alla tre av vargfolk, minotaurer och ankor har förmågan att bryta ned kött. Har de också allätartänder likt människor så de i alla tider kunnat äta kött eller har de tänder likt sina dumdjursmotsvarigheter så vargfolk har lite problem med att äta råa grönsaker och ankor och minotaurer inte började äta kött förrän de hade enkla verktyg och eld att tillreda maten med?

Hrm, ja, lite nördigt men biologen i mig kunde inte låta bli att slänga ut funderingen 😀🙄😬
När vi spelar är det absolut så. Kokt kött som ankor föredrar uppskattas inte av vargfolk som å andra sidan inte gärna äter ankornas tångknyten och fiskbullar. :)
 
Top