Nekromanti Framstegsrapport Okeanos 3 maj

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Spelets status är som följer:

Kapitel 1. Presentation av spelvärlden. 9 A4-sidor text finns. Återstår att skriva äventyrararketypernas text.

Kapitel 2. Kampanjbygge. 14 A4-sidor text finns. Återstår att skriva diverse detaljer på ytterligare några sidor. Kapitlet är för spelledaren och beskriver i allmänna ordalag hur spelet ska spelas, vilka icke-mänskliga intelligenta varelser som finns, skeppet Keraunos, samt de regioner som spelarna ska besöka.

Kapitel 3. Regelmotorn. Jag har beslutat mig för att använda en variant av reglerna från Wolframfästet. Jag har byggt version 0.5, men måste bearbeta reglerna för Öde, samt färdighetslistan.

Kapitel 4. Strid. Ej skrivna.

Kapitel 5. Magi. Ej skrivna.

Kapitel 6. Speldata för människor och monster. Ej skrivna.

Kapitel 7. Äventyrsplatser och kampanjförslag. Tre finns strukturrade med rubriker, men texten ej skriven.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
I ett anfall av entusiasm skrev jag version 0.9 beta av stridsreglerna igår kväll.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Hur funkar magisystemet?

/Han som gillar tanken på magisystem men har i princip bara stött på formelbaserade system
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Han said:
Hur funkar magisystemet?

/Han som gillar tanken på magisystem men har i princip bara stött på formelbaserade system
Varje "magiskola" är en färdighet med vilken magikern kan utföra diverse olika handlingar. De kräver koncentration, men drar inga magipoäng. Detta kallas kelema -- lägre magi.

Sedan finns thelektron -- högre magi. Detta är kopplat till Ödesreglerna, vilket innebär att det blir handlingar som magikern utför en handfull gånger under hela sin livstid.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Mekanurg said:
Sedan finns thelektron -- högre magi. Detta är kopplat till Ödesreglerna, vilket innebär att det blir handlingar som magikern utför en handfull gånger under hela sin livstid.
Coolt! Nu fick jag en idé om totalt oneshot-magi, alltså att varje besvärjelse är stor och unik och aldrig kommer att upprepas. Det tror jag jag ska sno någon gång. :gremlaugh: (Sannolikt då i något spel med korta kampanjer där varje sådant ögonblick blir minnesvärt och något man skriver ned som ett av få värden på follformuläret, eftersom det är så jag fungerar. :gremsmile: )
 
Top