Nekromanti från riotminds

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Tjenix boyz and girlz!
Sorry att vi inte kommit in tidigare. Vi har bråda dagar just nu som ni säkert förstår. Kul att det skapar så stor debatt om hur saker och ting ska vara och inte vara. 99% av den nya utgåvan är klar nu..så det finns ju fortfarande chans att komma med synpunkter..Det tycker vi bara är coolt..det är ju vi och ni som ska spela det!
..och nej det blir inget pudelrockfantasy-spel..:) kul namn förresten..vem kom på det? Loggan är en betalogga och den riktiga ligger fortfarande hos betagrupperna!
En sak till..Sorry om siten inte är helt färdig och det är en del buggar och felstavningar i den..Vi tänkte att vi skulle lägga upp den innan den var riktigt klar så att ni skulle kunna ta del av informationen bara! Ha dessutom överseende med om vi inte kan kommentera allt.

Vi hörs och syns!
RiotMinds
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Trevligt med officiell närvaro! Välkomna till forumet (säger jag, som inte är officiell på något sätt här, men ingen annan har ju svarat än ju...)!

Tidig men något felstavad information är klart bättre än senfärdig men rättstavad dylik. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Från www.rollspel.nu

Hej Theodore!

Vi på www.rollspel.nu-redaktionen hälsar dig och hela RiotMinds välkommen! Det är trevligt att det äntligen blir någon representant från utgivarna även på Drakar och Demoner-forumet, alla övriga svenska rollspel som det kommer nytt till i handeln finns ju representerade här på www.rollspel.nu. Vi hoppas naturligtvis att ni ser dessa forum som en lika viktig kanal till era spelare som övriga rollspelsskapare gör och låter oss kalla det officiellt.

Jag ser verkligen fram emot att få se nya versionen av Drakar och Demoner, det är ju ändå med det spelet som man började sin rollspelsbana för en hel evighet sedan (känns det som).


MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Bauer

Jag tycker helt klart att det där med John Bauer verkar läckert. Kommer spelet huvudsakligen att centreras kring nordiska sagor och mytologi och mindre av grekiska, keltiska och liknande?

Don Kennetho
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Levlar och yrkesnivåer

"Hoppas ni skämtar med detdärna ykersnivå köret.. det skulle inte va kul och det är ju fulkomligt orealistiskt! personligen tror jag 91'an kommer hålla sig även efter 6an, men det är bara mina 2bitar"

Man behöver ju faktiskt inte ha levlar bara för att man har yrkesnivåer, lika lite som att man behöver ha levlar för att man har officersgrader i Twilight: 2000. Det är ju trots allt möjligt att RiotMinds har löst det så att en yrkesnivå är ett mått som bestäms av ens färdigheter, inte tvärtom. Eon har en sådan lösning här och var - det finns en massa olika yrken som har "yrkesnivåer", men det är snarare nånting som bestäms av hur bra man är, inte tvärtom.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Fråge

Jo, en liten fråga... är releasen planerad till senhösten eller nu på sensommaren?

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: AD&D

Jag är nog benägen att hålla med. Min erfarenhet som spelare och spelledare är att ett level system förr eller senare spårar ur till en evig jakt på poäng att omsätta i levels.

Iofs, de kan ju tagit lärdom från bl.a. spel som t.ex. AD&D o Rolemaster hur man inte ska göra. Men jag personligen tycker inte det är något bra system.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

looser

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
56
Location
Nyköping
Re: AD&D

Håller med också.
Det finns som ni sa en risk för en poängjakt(kommer med lite skräck ihåg rolemaster) det är inte bra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Poängjakt

"Det finns som ni sa en risk för en poängjakt(kommer med lite skräck ihåg rolemaster) det är inte bra."

Poängjakt kan alltid dyka upp. Det behöver man inga levels för. Jag minns själv hur man jagade poäng i Expert - genom att sova en stund så var det dags att använda alla sina färdigheter igen så att man kunde får erf i dem...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Poängjakt

Hur gammal var du då om man får fråga? Du var allt en riktig kobold du moha! :)
Eftersom höjning av färdigheter inte är särskilt kul i DoD så är det verkligen inget mina spelare väntar på eller på något sätt försöker skynda på.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Poängjakt

Hmmm... i den kampanj jag spelleder nu (expert, svavelvinter...) så pågår det en vild poängjakt... men inte koboldism... snarare rollpersonernas överlevnadsinstinkt... Magiker är särskilt pigg på att kasta så mycket formler som möjligt då han har upptäckt hur dyrt det är att höja formler... Efter att ha hittat de artefakter som svavelvinter erbjuder så hade han efter mycket o och män lyckats skaffa sig FV1 i Avläsa magi...

Spelarna klagade rätt vilt på att de inte visste vad deras superhäftiga grejer gjorde... :o)

Men som sagt... det behöver inte vara koboldism...

chrull§
 

Tark Arak

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Göteborg
Re: Levlar och yrkesnivåer

Jag uppfattade det som om det mera var frågan om Eons framgångs slag.
TF

Arv och miljö.
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Levlar och yrkesnivåer

Det har du fullkomligt rätt iof. men är ändå rädd för hela uttrycket. Kanske en fobi eller nått orsakad av skrämmande upplevelser av de gamla utländska...
Kan man inte ställa frågan då till riotminds: Vad menar ni med yrkesnivåer? är det AD&D (m fl) versionen, eller den version som beskrivits här i forumet?

<A HREF="http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm" target="_new">http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Poängjakt

En annan gammal EDD-höjdare: Om en färdighet når 21+ får man 1T4 hjältepoäng.
Alltså är knepet att höja färdigheter dit. Bäst är då de färdigheter som kostar 1 (läs 1) EP, typ Första Hjälpen, Fiska, Heraldik och Schack & Brädspel. Man kan bara _träna_ dem till max = grundegenskapen, men gör det först och försök använda dem så ofta du kan för att få erf sedan. Genomsnittsvärdet av 1T4 är 2,5, dvs i de flesta fall får man de 2 poäng som räcker för att höja en grundegenskap (förslagsvis INT eller SMI) ett steg. Detta förfarande kostar inte mycket ansträngning och ger snabbt resultat.

Nightowl, ex-kobold

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 
Top