Nekromanti Frågor om strid

Kurtmini

Veteran
Joined
27 Dec 2012
Messages
9
Hej! Lirade lite fantasy! i helgen och ledde mitt första (förövrigt lyckade spelmöte) med 5 rollpersoner. Vi körde igenom Enbladsscenariot om kuben som blev lite längre än väntat (6 timmar). Hur som helst så var alla i gruppen helt nya till rollspel ink mig och dem ända klagomålen var riktade mot striderna (framförallt mot orkerna). En spelare i gruppen hade rustning, sköld, 6 fys och massa färdigheter i närstrid. I varje stridsrunda så hade han ca 11 stridstärningar varav han använde 10 st på attack, han hade sedan ca 5 kvar att försvara sig med pga av skölden och rusntingen. Orkerna däremot som oftast bara var 2 st i omgångar mot 5 st i varje strid med sina 8 stridstärningar fick storstryk. Det tog också väldigt lång tid att slåss som 7 st individer i rundor och det blev lätt långtråkigt.

Har jag missuppfattat något med stridssystemet? Har någon tips på hur man kan göra det lite mer flytande och intressant?

Tack i förhand :gremsmile:
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
570
Location
Videnmark
I ovanstående exempel så borde du ha slängt in lite fler orker för att rollpersonerna skulle få lite hårdare motstånd. Tänk på att en spelledare inte slaviskt behöver följa vad som står skrivet i ett scenario. Ett annat alternativ hade kunnat vara att låta orkerna i rum 5 ha spridit ut sig till rum 2 och 3.

Annnars finns det en oskriven regel som säger att ju fler rollpersonerna är desto mindre strider skall de deltaga i. Strider kan väldigt lätt bli en grötig historia speciellt om de flesta av spelarna är nybörjare.

De rent regeltekniska bitarna till effektiv och spännande stridande överlämnar jag med varm hand till någon som har bättre erfarenhet av att använda dem. :gremsmile:

PS: Kul att ni spelade "Det hemliga vapnet".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag ska nog i nästa version göra nåt så man inte kan göra så där superspecialicerade RP. Har man 6 i Fysik är man antagligen så dum att man inte kan knyta skorna. :gremwink:

En grej man kan göra idag är att ändra max-värdet man kan ha i en Egenskap, till 4 eller kanske 5. För bättre balanserade rollpersoner. Det är tråkigt med folk som försöker optimera sina gubbar så mycket systemet tillåter.

Men jag brukar se till att sådana personer får slåss med flera motståndare samtidigt, så de får dela upp tärningarna. Och motståndrare med avståndsattacker. Eller utsätta dem för monster där andra saker än Fysik är avgörande. Som en hög Närvaro.
 

Kurtmini

Veteran
Joined
27 Dec 2012
Messages
9
Balansen i striden var inte själva problemet, utan mer att det tog så lång tid, så att slänga in mer orker hade bara förvärrat det här scenariot ^^ Det är liksom själva flytet som var svårt att hålla intressant
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
hmm, alla strider när vi kört har gått relativt undan... svårt att se hur ni gjort..
 

Kurtmini

Veteran
Joined
27 Dec 2012
Messages
9
Tja kanske är lite otydlig, men det blir nog bättre ju mer erfarenhet man får :gremsmile: tack för svar iallafall!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,611
Mitt amatör råd är att vill du ha snabba fighter mot många motståndare sno mooks iden från D&D 4ed och ge bara vanliga fiender 1 KP. Spelakaraktärerna kommer meja ner dem som vete framför en skördetröska så snabbt som möjligt eftersom hotet är att varje fiende som fortfarande står upp kan göra mycket skada trots att de inte tål stryk. Sedan har du en ledare för varje strid som du statat upp som en bossfight.

Detta borde snabba upp striderna avsevärt :gremsmile:
 
Top