Nekromanti Frågor om spel

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
Hej.

Efter att ha kollar runt lite efter vilka alternativ som finns på rpgmarknaden så undrar jag lite om några olika spel. Inte bara hur världen ser ut utan även hu reglerna fungerar.

Någon nämnde Tribe 8. Världen verkar läcker, men hur ser reglerna ut? Letade på hemmsidan men hittade inget.

7th Sea. Detta verkar vara något väldigt likt Gondica, fast mer utvecklat. Stämmer det? Är reglerna bra?

Fading Suns. Visserligen sci-fi, men i alla fall. Kanske borde jag byta genre helt och hållet? Det lilla jag läst ser ballt ut, men är det någon some vet mer?

Hârn. Vet faktiskt ingenting om detta spel, förutom att det ska vara mer åt låg-fantasy hållet.

Glorantha/Hero Wars. (?) F.d. RuneQuest. Läste att det inte finns några grundegenskaper. Handlingspoäng? Förklara!

Jo! Big Eyes Small Mouth! Animerollspel. Funkar det över huvud taget?

Lejendary... Gygax nya alster. Något att hänga i granen?

Tack på förhand!

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Någon nämnde Tribe 8. Världen verkar läcker, men hur ser reglerna ut? Letade på hemmsidan men hittade inget.

Vet inte, men det verkar som sagt vara ett skönt spel. Skall kolla upp det på GothCon.

7th Sea. Detta verkar vara något väldigt likt Gondica, fast mer utvecklat. Stämmer det? Är reglerna bra?

Det är byggt på samma system och av samma killar som gjorde L5R. Systemet är åt WW-hållet, men piskar dem i både enkelhet och flexibilitet. Stridsreglerna är snabba och enkla man kan mosa... Jag har inte läst själva spelet, men jag har hört mycket gott om det hela.

Fading Suns. Visserligen sci-fi, men i alla fall. Kanske borde jag byta genre helt och hållet? Det lilla jag läst ser ballt ut, men är det någon some vet mer?

Mörkt, dystert, cyberpunk möter sci-fi. Onda raser och korrumperade generaler. Har bara spelat det en gång, men det jag läst i reglerna verkar hyfsat sköna.

Hârn. Vet faktiskt ingenting om detta spel, förutom att det ska vara mer åt låg-fantasy hållet.

Hârnmaster tror jag det heter och jag har ingen aning, förutom att att jag hört att det är ett regelnäste.

Glorantha/Hero Wars. (?) F.d. RuneQuest. Läste att det inte finns några grundegenskaper. Handlingspoäng? Förklara!

Har jag aldrig hört talas om, men jag gillar idén utan grundegenskaper.

Jo! Big Eyes Small Mouth! Animerollspel. Funkar det över huvud taget?

Borde det göra, men jag har aldrig hört talas om det heller.

Lejendary... Gygax nya alster. Något att hänga i granen?

Ingen aning.

/staffan
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
>>Jo! Big Eyes Small Mouth! Animerollspel. Funkar det över
>>huvud taget?
>Borde det göra, men jag har aldrig hört talas om det
>heller.

kolla in http://www.guardiansorder.on.ca/


- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>kolla in http://www.guardiansorder.on.ca/</I>

Jag har Sailor Moon RPG som är baserat på BESM, och det funkar rätt fint (grisenkelt system; tre grundegenskaper - Body, Mind och Soul - en massa valbara abilities baserade på dem, lite halvabstrakta strider fulla av bonusar och penalties som man bygger på för att övervinna varandras siffervärden). I alla fall i SM RPG har GoO också varit ganska bra på att bibehålla känslan och stämningen från spelets förlaga, och det har en utmärkt kampanjsektion.

Jag har iofs hört att BESM självt har fått kritik för att inte vara så allmänt generiskt som det ger sken av (nån kallade det 'Ranma1/2 the Role-Playing Game') men har inte hört om nåt fel på själva spelet.

--
Åke
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
(grisenkelt system; tre grundegenskaper - Body, Mind och Soul - en massa valbara abilities baserade på dem

Asbra. Enkelhet är guld värt. Är det många tärningsslag? Jag ogillar spel där man måste slå 40 tärningar för att avgöra om man lyckats eller ej.

lite halvabstrakta strider fulla av bonusar och penalties som man bygger på för att övervinna varandras siffervärden

Hur mycket bonusar? Inte så många som i D&D3e där man tillslut knappt orkar hålla reda på alla? :)

Tack för infon.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
7th Sea. Detta verkar vara något väldigt likt Gondica, fast mer utvecklat. Stämmer det? Är reglerna bra?

7th sea är faktiskt inte spelciellt likt gondica. Världen i 7th sea påminner mycket om Europa på 1600-/1700-talet. Hela grejen med 7th sea är att man ska känna igen sig i världen och få en "feeling" för hur världen ser ut. I 7th sea spelar man bara människor. Gondica däremot är mer en klassisk fantasyvärld. Den stora skillnaden mellan Gondica och vanlig fantasy (Eon, DoD, D&D mfl) är att man bytt ut en del varelser och flyttat fram det rent tidsmässigt (infört krutvapen mm).
Reglerna i 7th sea är enkla att lära ch går förmodligen väldigt snabbt(jag har tyvärr inte spelat det än). 7th sea är VÄLDIGT heroiskt. Det går t ex inte att döda en RP i en vanlig strid utan att SL specifikt säger att en SLP dödar RP när han ligger medvetslös. Jag gillar 7th sea som fan (jag är dock periodare och byter favvospel en gång i halvåret).
Men gillar du pirater, musketörer och att svinga dig i takkronor är 7th sea definitivt spelet för dig.
Läs Daniel Anderssons (rätt namn?) recension av 7th sea här på rollspel.nu

Willie

"Bite me dough boy!" - Mimi i The Drew Carey show
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Är det många tärningsslag? Jag ogillar spel där man måste slå 40 tärningar för att avgöra om man lyckats eller ej.</I>

Kan jag inte påstå... Jag har det inte här, så jag kan inte göra en närmare dubbelcheck, men det är i huvudsak poängbaserat.

<I>Hur mycket bonusar? Inte så många som i D&D3e där man tillslut knappt orkar hålla reda på alla? :)</I>

Nje, bonusar är effekter av ens abilities, så man väljer själv när man vill använda dem. Och att ibland glömma bort nån option som man egentligen hade händer väl i alla spel. (-:

--
Åke
 
Top