Dimfrost
Special Circumstances
Re: ...du skrämmer mig
Och Krille börjar tok-OT:a. Vart är världen på väg?
/Dimfrost
Och Krille börjar tok-OT:a. Vart är världen på väg?

/Dimfrost
I en sådan situation tänkte jag mig att killen med kedjelod kunde bli väldigt offensiv om han hade en rustning på sig och stressa fram ett förhastat angrepp från värjmannen, eftersom han är säker på att kunna oskadliggöra honom med sitt första slag.
Men det exempelt var kanske dumt?
Det blir enklare då. Tror du inte läget blir ett annorlunda i strid med varelser som är dåliga på att göra sig små, då? (och då pratar jag inte om deras höjd, utan snarare om deras möjlighet att kunna vara "smala" när de har axeln riktade mot deras motståndare.
Jag tänkte bara att ju fler luckor jag har på min kropp, desto lättare blir det för dig att ta kontrollen och skada mig, även om du skulle vilja göra det på de ställen där jag skyddat mig. (grundexemplet är väl med en riddare utan hjälm. Eftersom han inte kan vara lika offensiv som om han hade haft hjälmen på sig så kan du enklare träffa honom i armhålan, även om det är en av de där ställena på kroppen där han faktiskt har rustningen "på sig".) Right?
Finns det inte en fjädereffekt i vapnet som kan vara viktig också?
Att fäktas värja mot värja är ju, som jag förstår det, något helt annat än att fäktas värja mot stav eller värja mot sköld + yxa.
Jag vet att Västmark redan har ett finurligt system som säger att det man fäktas mot är det viktiga
Jag antar att särskilt den gamla fäktningsläran var så stelt uppbyggd i fasta positioner att man ändå kunde träna upp vissa grunder i sitt vapen genom att öva helt själv.
Å andra sidan handlar ju fäktning alltid om att reagera på vad motståndaren gör
Så som jag tänker mig just nu, så kommer jag nog ha en särskild Stridspsyke som alltid spelar in,
sedan kommer de olika vapenfärdigheterna att heta saker som "stav vs. stav" och liknande
timing och distans är avhängigt vilken vapenkategori man möter.
Jag tycker (eller "gissar" åtminstone) att skillnaderna gällande garderna är det tydligaste sättet som strid blev friare på sedan rapiren först uppfanns.
Garderna är ju ändå utformade för att stå emot vissa typer av angrepp
Föreställer jag mig. Men man blir alltså inte helt handfallen på en gång bara för att motståndaren har ett nytt vapen.
"Jag brukar oftast bara ha en stridsfärdighet och sedan ha modifikationer för de vapen man är extra bra på."
Det är så jag tänker mig det här, med "stridspsyke" som den viktiga färdigheten och olika invanda situationer för modifikationer som kan dra upp det hela ett par snäpp till.