Nekromanti Frågor om Minnesstunder

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
En bekant och ordförande i en förening jag har varit aktiv gick hastigt bort i helgen, och jag har en del funderingar.
Är det okej för en förening att ha en minnesstund, jag gissar på ja men är osäker.
Hur lång tid bör man vänta med att fråga om minnesstund.
Hur frågar man om minnesstunder på engelska.
Om det är okej för en förening att hålla en minnesstund, då föreningen är liten och det lär ha påverkat de flesta hårt, är det okej för mig som före detta medlem att ta på mig ansvaret om ingen annan orkar.

Tack på förhand
/L
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Luna Lovegood;n293153 said:
Är det okej för en förening att ha en minnesstund, jag gissar på ja men är osäker.
Vem som helst får anordna minnesstunder, inklusive föreningar.

Luna Lovegood;n293153 said:
Hur lång tid bör man vänta med att fråga om minnesstund.
Någon dag. Du skickar ju bara en förfrågan. Själva minnesstunden kanske inte blir av förrän om flera veckor - sånt beror på när folk kan och orkar gå.

Luna Lovegood;n293153 said:
Hur frågar man om minnesstunder på engelska.
Det borde heta Memorial eller Remembrance - fråga på samma sätt som du gör på svenska.
Tänk på att både det svenska ordet minnesstund och de engelska motsvarigheterna normalt är kopplade till själva begravningen, så var tydlig med att detta är ett privat initiativ för medlemmarna i föreningen och inte har med begravningen att göra.

Luna Lovegood;n293153 said:
Om det är okej för en förening att hålla en minnesstund, då föreningen är liten och det lär ha påverkat de flesta hårt, är det okej för mig som före detta medlem att ta på mig ansvaret om ingen annan orkar.
Hör efter med ett par medlemmar vad de tycker.
Om det verkligen är så att ingen annan orkar blir de nog bara glada att du tar på dig uppdraget.
Om du inte längre är medlem: tänk på att närma dig respektfullt, då ditt initiativ kan uppfattas som ett intrång i en grupp som du inte är del av längre.
 
Top