Nekromanti Fototerror i indierummet på lincon!

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
»Välkommen till forumet« är väl inte riktigt rätt, men välkommen in i indie-gemenskapen, kanske?

Väldigt roligt att se dina bilder! Jag själv brukar fota på konvent - och brukar kanske inte lyckas så bra så särdeles ofta (se t.ex. här) .

Många av dina bilder är däremot riktigt bra. Det syns att du tänkt efter före - skärpan är fint placerad på fronfigurerna etc. Du har också lyckats få till en mycket fin färgåtergivning. Det är dessutom roligt med närbilderna på tärningar.

Jag undrar lite saker. Hur mycket tid har du haft att spela? Då lokalen är så ljus och fin, och jag rätt amatörmässig, blir jag osäker. Har du använt blixt? Hur mycket redigering har du gjort?

Sen vill jag ändå ge lite kritik. Några bilder (t.ex. nr :gremcool: har störande bakgrundselement och/eller känns som sämre upprepningar av andra bilder, tycker jag. Kan vara värt att tajta ner galleriet lite. Jag ogillar också det uniforma formatet. Ska man inte skriva ut kan man kosta på sig mer spännande beskärning. Och bli av med aliminiumburken i nr 1 och 2.
 

Stupidbear

Veteran
Joined
19 Nov 2010
Messages
47
Location
Stockholm
Först förklaring om vad kritiken rörde :gremtongue:

Jag laddade upp det här mest för att folk ska se bilder jag tagit utav dem, inte så mycket för att lägga ner så mycket tid att inget dyker upp. Personligen blir jag nog gladare av att se en dålig bild av mig än att ögonblicket försvinner för alltid för att fotografen var för kritisk när det ändå handlar om konventsbilder. Jag är vanligtvis för perfektionistisk i mina val, men jag gillade ögonblicken jag fångade och de gör mig glad att titta på då jag minns när det hände. Vill mer att folk ska minnas ögonblicket än att jag ska få min dos av egoboost :gremtongue:

Redigera till bilderna ordentligt kan jag göra om jag hade tid för det, men jag har två redigeringsjobb åt en fotograf med en väldigt skeptisk modell liggande i borde-gjort-innan-lincon-mappen och det är mer avancerad redigering än jag ens orkar tänka på just nu :gremtongue: .. sen ovanpå det en utställning som ska upp i veckan.
_____

Jag lekte mest runt med mitt objektiv som har 1.4 bländare för att den är gullig medans vi spelade, den är lite svår att få bra bilder med när man sitter vid samma bord då man måste backa undan en bit för att få med något ... Men den är söt :gremlaugh: Använde då och då ett vanligt standardobjektiv också för att komma ifrån en bit.

Jag rollspelade i princip bara, de flesta av bilderna är från under sessioner som vi hade.
Lokalerna är ljusa och fina, dock blir färgerna lätt åt det gula hållet, det får man vara försiktig med.

Använde ingen blixt under konventet men har en som jag kan koppla på ovanpå kameran om jag vill se ännu mer fånig ut med att vara så liten med en väldigt stor kamera :gremtongue: Det behövdes dock inte, inomhus så plattar det bara till ljus och gör det tråkigt om det inte studsas i taket först t.ex.
 
Top