Fotbolls Tråden

Ivan NWG

Swordsman
(I hope Tråd is the right term)

With the Premier League and Bundesliga about to start up, I thought it would be nice to have a thread where people can post general observations, discussion and gripe about why the ref is clearly a swine taking bribes.

If you are interested, drop a post with what team(s) you follow whether its the one you live and die for or you follow teams in multiple leagues around the world.

I follow Vancouver Whitecaps in MLS, Vancouver Rise in NSL (Canadian pro womens), Wolfsburg in Bundesliga and Frauen Bundesliga and watch the occasional Wolverhampton Wanderers game in the Premier League.
I also keep an eye on Halifax Wanderers in the Canadian Premier League.

I don't have an Allsvenskan team (and you can't watch matches over here anyways, last time I tried, I was foiled in every way) but I do check highlights for IFK Göteborg (mostly on account of the heavy metal connection).

(and before anyone gets weird, I dont watch movies very often and I dont usually watch EVERY game every weekend, though I do try to catch every Whitecaps and Wolfsburg womens games)

Jag följer Premier League och svensk fotboll lite halvt om halvt. Ser en match live kanske vartannat år och någon enstaka landskamp på teve vid stora mästerskap.

Kan inte med bästa vilja kalla mig fan. Hejar lite extra på lag från städer jag har bott eller bor i: HBK, Öster, Krubban.

Är också vagt intresserad av amerikansk fotboll! Lika mycket som kulturellt fenomen som sport.

Följer inte allsvenskan men Hammarby, sedan via min dotter nyväckt kärlek sedan några år och nästan slaviskt beroende varje matchdag 1000025201.png

Kanske värt att ta upp: norska serien Pondus finns som antologi serie på svenska och där är fotbollshumor/referenser många.

Om man går i seriehyllorna på andrahandsbutiker / serieantikvariat så kan man hitta Buster som var en sport serietidning där de flesta av serierna i den handlade om fotboll.

(I hope Tråd is the right term)

With the Premier League and Bundesliga about to start up, I thought it would be nice to have a thread where people can post general observations, discussion and gripe about why the ref is clearly a swine taking bribes.

If you are interested, drop a post with what team(s) you follow whether its the one you live and die for or you follow teams in multiple leagues around the world.

I follow Vancouver Whitecaps in MLS, Vancouver Rise in NSL (Canadian pro womens), Wolfsburg in Bundesliga and Frauen Bundesliga and watch the occasional Wolverhampton Wanderers game in the Premier League.
I also keep an eye on Halifax Wanderers in the Canadian Premier League.

I don't have an Allsvenskan team (and you can't watch matches over here anyways, last time I tried, I was foiled in every way) but I do check highlights for IFK Göteborg (mostly on account of the heavy metal connection).

(and before anyone gets weird, I dont watch movies very often and I dont usually watch EVERY game every weekend, though I do try to catch every Whitecaps and Wolfsburg womens games)

Jag följer Allsvenskan frenetiskt och ser flera matcher i veckan. Just idag blir det Malmö mot Mjällby, som kan bli avgörande för kampen om guldet. Går på en del matcher i Stockholm där jag bor. Har även sett matcher i ett tjugotal olika städer i andra delar av landet. Några favoritarenor: Stora Valla i Degerfors, Strandvallen i Hällevik (med havsdoft!), Spiris Arena i Växjö, Örjans vall i Halmstad och Söderstadion (som tyvärr inte finns kvar). Vill känna doften av riktigt gräs!

Har ännu inte sett någon MLS-match live, men tänker göra det när jag får chansen. Trots att New York Cosmos (klubben där Pelé spelade) tyvärr inte har fått licens för spel i ligan. Brukar försöka se fotboll live när jag är utomlands. Hittills har jag sett matcher i följande städer: Bologna, Köpenhamn, Reykjavik och Jerusalem (Beitar med konstant buande publik hemma på ett fullsatt Teddy Stadium var en märklig upplevelse).

Är också fascinerad av hur mycket supporterkulturen i särskilt svensk fotboll har utvecklats de senaste fem åren. Publiksiffrorna har vuxit snabbt! Dessutom har det blivit bättre tifon och och större klackar i många städer. Att fler engagerar sig i tifon och flaggor verkar också ha gjort att våldet kring fotbollen har minskat.

Jag var länge allmänt sportintresserad, men har på senare år skippat nästan all annan sport till förmån för fotbollen. Det är den sport som jag växte upp med (min pappa spelade på ganska hög nivå) och som fortfarande engagerar mig dagligen.

Last edited:
Jag följer Allsvenskan frenetiskt och ser flera matcher i veckan. Just idag blir det Malmö mot Mjällby, som kan bli avgörande för kampen om guldet. Går på en del matcher i Stockholm där jag bor. Har även sett matcher i ett tjugotal olika städer i andra delar av landet. Några favoritarenor: Stora Valla i Degerfors, Strandvallen i Hällevik (med havsdoft!), Spiris Arena i Växjö, Örjans vall i Halmstad och Söderstadion (som tyvärr inte finns kvar). Vill känna doften av riktigt gräs!

Har ännu inte sett någon MLS-match live, men tänker göra det när jag får chansen. Trots att New York Cosmos (klubben där Pelé spelade) tyvärr inte har fått licens för spel i ligan. Brukar försöka se matcher när jag är utomlands. Hittills har jag sett matcher i följande städer: Bologna, Köpenhamn, Reykjavik och Jerusalem (Beitar med konstant buande publik hemma på ett fullsatt Teddy Stadium).

Är också fascinerad av hur mycket supporterkulturen i särskilt svensk fotboll har utvecklats de senaste fem åren. Publiksiffrorna har vuxit snabbt! Dessutom har det blivit bättre tifon och och större klackar i många städer. Att fler engagerar sig i tifon och flaggor verkar också ha gjort att våldet kring fotbollen har minskat.

Jag var länge allmänt sportintresserad, men har på senare år skippat nästan all annan sport till förmån för fotbollen. Det är den sport som jag växte upp med (min pappa spelade på ganska hög nivå) och som fortfarande dagligen engagerar mig.
MLS is quite fun, I support Vancouver as I said but Id also recommend checking out Portland and Seattle in the West: all three are fun teams with great histories. In the East i watch Columbus occasionally.
Of course since we just signed Thomas Muller, everyone is buzzing with excitement.

Jag följer Premier League och svensk fotboll lite halvt om halvt. Ser en match live kanske vartannat år och någon enstaka landskamp på teve vid stora mästerskap.

Kan inte med bästa vilja kalla mig fan. Hejar lite extra på lag från städer jag har bott eller bor i: HBK, Öster, Krubban.

Är också vagt intresserad av amerikansk fotboll! Lika mycket som kulturellt fenomen som sport.
Ill admit I cant get into NFL, but I watch the occasional CFL (Canadian gridiron) game, which is a bit more fast paced. You might be able to watch free on cfl plus.

Back