WRNU Forumsmagi för en harmonisk tillvaro.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Varför gå runt med kokande blod och få sikten skymd av röken som stiger ur öronen, när du med ett trollslag kan skräddarsy din forumsupplevelse?
Ignorefunktionen är avsevärt bättre än den var på gamla forumet.

wrnutrolleri.png

(Illustrerar med mig själv, vilket i sin tur krävde lite bildtrolleri. Men det visar principen i alla fall. Och jag får inte någon oskyldig användare att framstå som specifikt fridsstörande.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
@Rickard den är ännu mer fantastisk än så, hela tråden försvinner, inte bara inläggen.
Däremot försvinner inte, vad jag sett, inläggen. För mig blir det bara så, att jag ser inlägget men får en "du ignorerar den här användaren"-skylt. Och det är alldeles för lätt att av-dölja det som döljs där…

Så på det viset tycker jag att funktionen faktiskt är lite sämre än den var på gamla forumet. Där var jag tvungen att logga ut, eller besöka forumet i en inkognito-flik, för att tillfredsställa mittsjälvskadebeteende och min arga nyfikenhet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Däremot försvinner inte, vad jag sett, inläggen. För mig blir det bara så, att jag ser inlägget men får en "du ignorerar den här användaren"-skylt. Och det är alldeles för lätt att av-dölja det som döljs där…

Så på det viset tycker jag att funktionen faktiskt är lite sämre än den var på gamla forumet. Där var jag tvungen att logga ut, eller besöka forumet i en inkognito-flik, för att tillfredsställa mittsjälvskadebeteende och min arga nyfikenhet.
Har vi olika inställningar? För mig försvinner det helt tills någon citerar en ignorerad användare, då ser jag en ruta där jag kan klicka fram citatet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Har vi olika inställningar? För mig försvinner det helt tills någon citerar en ignorerad användare, då ser jag en ruta där jag kan klicka fram citatet.
Det är i och för sig möjligt att det bara är då jag reagerat på det… Det var ett tag sedan jag såg något från någon jag ignorerade så jag kan inte dubbelkolla =)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
@Rickard den är ännu mer fantastisk än så, hela tråden försvinner, inte bara inläggen.
Det tror jag inte?

ENWorld hade tidigare ett forumsystem som inte hade inbyggt stöd för ignore, men där en egenutvecklad plugin lade till detta stöd. Det systemet drogs dock med en bugg: när du ignorerade (eller ignorerades av) en medlem kunde du inte läsa trådar startade av denna medlem. Alltså inte alls, inte ens de inlägg som andra hade postat. Du kunde alltså i praktiken moderera de trådar du själv startat genom att "threadbanna" andra användare, vilket ju givetvis går emot "diskussioner har ingen ägare"-etoset.

(De har sedan dess bytt till Xenforo, och dess inbyggda standardlösning. Såvitt jag förstår uppträder detta problem inte längre. Därav min långa utläggning avsedd att förklara min tveksamhet)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag kanske skulle testat innan jag postat...

Provade ignora Wilper. Denna tråd (som han startat) försvann ur listan. Unignorade honom. Tråden återkom.

Med andra ord, Wilper har rätt.

Detta betraktar jag vara en bugg värdig att rapportera.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Försökte lusläsa mina inställningar. Hittade ingenting som verkar ha med detta att göra.

Min slutsats är att det finns någon site-wide admininställning som kontrollerar hur ignorerade inlägg hanteras (eftersom jag frekventerar andra Xenforo-forum där jag inte ser detta beteende).

Men jag vet inte säkert. Kanske wrnu-proffsen kan ta en titt? :)

Hittade detta som möjligen är relaterat:
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Och klickar man på sin avatar så kan man få upp en lista över användare man ignorerar. Det gjorde jag precis och upptäckte att min klumpiga pekskärmstumme helt oavsiktligt råkat lägga in @Tre solar på ignore-listan :oops:
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Det är i och för sig möjligt att det bara är då jag reagerat på det… Det var ett tag sedan jag såg något från någon jag ignorerade så jag kan inte dubbelkolla =)
Jag delar din upplevelse. Det blir samma sak för mig. Kanske är en inställning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag testade att ignorera dancodan en snabbis. Såhär såg hans svar här ovan ut för mig:

1605799884755.png
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Jag testade att ignorera dancodan en snabbis. Såhär såg hans svar här ovan ut för mig:

View attachment 4962
Ett snabbt test ger att det bara gäller om du ignorerar den som skrev sista meddelandet i tråden. Ignorerar man någon annan (jag provade med Krank), så försvann alla inlägg, ställen där citat förekom syntes in vad som skrivits bara "You are ignoring this member" i citatrutan

(Tyvärr för teknologiskt inkompetent för att kunna visa bild)
 
R

Raderad på egen begäran 01

Guest
Jag har inget större behov av att ignorera enskilda användare, men det är naturligtvis fint att möjligheten finns, däremot önskar jag att man kunde ignorera specifika trådar, och aldrig mer bli påmind om att de existerar. Det vore en fin julklapp tänker jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Ja, även ignorefunktion är något av en fröjd på det här forumet. Även om man inte vill ignorera någon helt utan bara "ta en paus" ett tag =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Jag har inget större behov av att ignorera enskilda användare, men det är naturligtvis fint att möjligheten finns, däremot önskar jag att man kunde ignorera specifika trådar, och aldrig mer bli påmind om att de existerar. Det vore en fin julklapp tänker jag.
Ja, det har jag också tänkt på. Vore fetnajs. Eller bara kunna avtagga den så att den inte dyker upp på ”nytt”-sidan mer.
 
Top