Nekromanti Forumet offline

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag bara undrar om det skulle vara möjligt att ordna så att man kan titta på forumet offline. Att man laddar ner det i paket, så att säga... är dock medveten om att det krävs mycket job och kommer längst ner på prioriteringslistan.

/RD - spelar ett högst modiferat RISK

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Du kan få alla inlägg hemskickade som email varje dag redan, bara att gå in i inställningarna och börja prenumerera på olika forum. Att skicka hem html-filer kommer nog aldrig bli av, det skulle bli gigantiska arkiv av filer och det skulle ta sin lilla stund att generera html-filer varje gång.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Du skulle ju alltid kunna leta upp någon orm som tankar hem alla sidor på domänen, borde finnas massvis med såna program tycker jag.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Varför inte göra filerna där inläggen sparas (sådana måste ju finnas) göras
tillgängliga för nerladdning.
Sen har man ett litet trevligt windows program (och unix/x11 så klart) som
söker igenom filerna och visar inläggen..
Jag skulle kunna koda ett sådant program om ni ger mig information om
filformatet..

WHaLe
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Det finns inga filer som skapas, allt görs dynamiskt och skickas till den som surfar. Forumet ser ju helt annorlunda ut beroende på vem det är som tittar, man kan ju själv ställa in en massa saker om hur det ska fungera. Det skulle inte fungera att ha statiska filer då.

Dessutom, hur skulle det fungera när någon kommenterar en gammal tråd som man redan läst allt i, ska man få hem hela tråden eller bara den nya? Får man hem alltihop så kommer filen bli gigantisk, speciellt för Eon-forumet. Om man bara får den nya, då måste man ju ha ett program hemma som bygger in filen i strukturen så att man kan klicka till den från de tidigare inläggen i tråden.

Det är helt enkelt inte enkelt att fixa.

Vad du skulle kunna göra om du gillar att koda är att skriva ett program som surfar till siten och hämtar hem allt nytt själv. Men man har fortfarande problemet om man ska hämta hem allt eller bara det nya.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Någonstans måste det ju sparas???
Texten kan ju inte bara dyka upp från ingenstans???
Det kan bli ett litet problem med att bara ladda ner nya inlägg, men det är
inte omöjligt att lösa. Svårigheten som jag ser det är en smidig layout..
Ett program som ansluter sig till servern och laddar ner all text är nog
ingen idé att skriva. Det finns ju redan en sådan funktion i IE 5, och som
ska kunna ladda ner endast det som är nytt..

WHaLe
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Läsa forum offline

Problemet ligger ju lite i att eftersom det genereras automatiskt för varje användare vid varje besök direkt från databasen (som Krille påpekar) så är i princip allting nytt varje gång. I alla fall för en "dum" browser som enbart kan kolla efter sidans skapandedatum eller jämföra med en cachead sida, så det enda man kan göra är att skriva ett program som antingen hämtar hem från webben som en browser, men som är anpassat för forumet, eller att man skriver ett program på forumservern som hämtar info från databasen.

Jag kollade just på utvecklingsforumet och det har just kommit upp info om att en ny version av forumet är på gång och där planeras det en funktion som gör att man får se alla nya inlägg man ännu inte läst. Det tillsammans med IE:s auto-hämtningsfunktion lär nog passa ganska bra för detta ändamål, så det är bara att vänta så löser det sig nog (för de som kör IE iaf), annars kan man skaffa samma typ av programvara separat.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Läsa forum offline

Ett program som kommunicerar direkt med forumets databas borde vara det
bästa, med tanke på att man då slipper vara låst till html layouten och
istället kan skapa en smidigare (?)...
Sen skulle man kunna lägga till funktioner för att göra nya inlägg direkt
ifrån programmet, dessa skulle i så fall kunna skickas iväg så fort man
kopplar upp...

WHaLe - Som inte tycker om webben
 
Top