Nekromanti Fortsättning för magic-nybörjaren...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
Mors! Som jag skrev tidigare så har jag precis börjat spela magic och nu funderar jag på att köpa lite fler kort. Det jag redan har är nybörjarpaketet 7th edition. Vad tycker ni att jag skall köpa härnäst? Jag har ju ingen lust att slänga ut alltför mycket pengar innan man har kommit igång ordentligt med spelandet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Vad tycker ni att jag skall köpa härnäst? Jag har ju ingen lust att slänga ut alltför mycket pengar innan man har kommit igång ordentligt med spelandet.
Köp alltid det senaste setet, om du har några som helst planer på att delta i turneringar i någon form. Korten är bara tillåtna i den vanligaste formen av tävlingsspel (den som kallas "standard") i ungefär två år, sedan blir de bara byrålådsfyllnad, om de inte är så bra att de kan användas i andra typer av turneringar ("extended" osv). Satsa alltså pengarna på expansionerna "Onslaught" och "Legions". Avvakta till och med med "7th Edition". Wizards släpper ganska snart "8th Edition" och då är det inte säkert att man får spela med alla korten i turneringar längre.

Om du å andra sidan INTE har några planer alls på att spela turneringar, köp vad du vill. Många gamla set innehåller en hel del roliga kort. Framför allt "Invasion" och "Apocalypse". Om ni vill ha roligare och mer varierat spel (och inte har svårt för reglerna) ska ni köpa kort från expansionerna, eftersom dessa tillåts vara mer komplicerade än grundsetet och därför får ha mer fantasifulla effekter.

/tobias
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Köp alltid det senaste setet, om du har några som helst planer på att delta i turneringar i någon form. Korten är bara tillåtna i den vanligaste formen av tävlingsspel (den som kallas "standard") i ungefär två år, sedan blir de bara byrålådsfyllnad, om de inte är så bra att de kan användas i andra typer av turneringar ("extended" osv).
Med undantag för de kort som reprintas i nyare serier. Dessa får användas så länge motsvarande kort finns i någon av de tillåtna serierna. Eller har detta ändrats sedan 2000, när jag sist var aktiv och höll mig up-to-date angående MtG:s regler?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Med undantag för de kort som reprintas i nyare serier. Dessa får användas så länge motsvarande kort finns i någon av de tillåtna serierna. Eller har detta ändrats sedan 2000, när jag sist var aktiv och höll mig up-to-date angående MtG:s regler?
Nej, det har inte ändrats, men jag tyckte att min förklaring var komplicerad nog utan att blanda in den informationen också.

/tobias
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Nej, det har inte ändrats, men jag tyckte att min förklaring var komplicerad nog utan att blanda in den informationen också.
Ja, jag tänkte att det nog var därför. Jag ville bara veta för egen del, så därför frågade jag.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Fast det är ju inte ett krav att man ska vara med i turneringar. Själv funderade jag på att turneringsspela men bestämde mig för att låta bli när jag såg hur många olika regler man måste ta hänsyn till. Mycket enklare och roligare att spela med sina kompisar, dessutom får man ju då använda vilka kort man vill. Sen är det förbannat dyrt att köpa nya kort hela tiden, begagnat blir mer lönsamt i längden.

/Skuggvarg
 
Top